Witamy !



[A] Wymiana sprzegów piast kół

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez Kakarotto » 05 lut 2015 00:12:34

Możesz podejrzewać sprzęgiełko które sam jesteś w stanie rozebrać i przeczyścić.
wersja hard-zaspawać i wozić kluczyć do przykręcania :)
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
EKIPA ŚLĄSKA
Obrazek

ByłA Frota A Sport 2.5 V6, mosty z B, snorkel, MT 32


Jest Pajero II 3.0 V6
Avatar użytkownika
Kakarotto
Starszy Przesiadywacz
Starszy Przesiadywacz
 
Posty: 282
Obrazki: 2
Dołączył(a): 29 kwi 2011 23:44:12
Lokalizacja: Tychy
Województwo: Śląskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez dandek88 » 05 lut 2015 09:01:56

O widze ze kolega z tychów. Ja mieszkam kolo Brzeszcz wiec niedaleko :)

Ma ktos moze foto tego poradnika z pierwszego postu ? Albo tego pdfa ?

Nie wiem jak sie do tego zabrac ogolnie wiem jak sciagnac ale co tam przeczyscic czy to smarowac czym smarowac itd :)

Z gory dzieki :)
dandek88
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 77
Dołączył(a): 04 lut 2015 22:14:43
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez eric » 05 lut 2015 09:08:46

dandek88 napisał(a):Ma ktos moze foto tego poradnika z pierwszego postu ?

Powizane tematy
[A] Terkotanie, strzały w przednim napędzie
[A] Sprzęgi automatyczne Post z fotkami
... jakieś śrubki mnie powypadały teraz ...
Avatar użytkownika
eric
Moderator
Moderator
 
Posty: 1371
Obrazki: 48
Dołączył(a): 04 cze 2011 08:52:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 11
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez dandek88 » 05 lut 2015 10:17:56

Mam automaty. Nie wiem do konca jak tego uzywac - rozumiem ze jak przelacze na 4H dzwignie to one same sie zablokuja. Jak znowu dam 2H to musze cofnac metr do tylu i dopiero moge jechac. Dobrze to czaje ?

-- Dodano 05 lut 2015 11:31:38 --

Dzieki tutorialowi http://www.moje4x4.com.pl/articles.php?article_id=3 wiem juz jak to wyglada i jak sie do tego zabrac. Z samochodami zawsze robie sam wiec mam nadzieje ze frontera nie jest jakos bardzo skomplikowana - wydaje sie byc prosta i w najbliszy wolny czas zabieram sie za przeczyszczenie tych sprzegielek.

Czas zadac pytania w innych dzialach co do ktorych mam watpliwosci :)

Dzieki bardzo za pomoc - napewno napisze po czyszczeniu co to dalo i jak wygladalo w srodku :)
dandek88
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 77
Dołączył(a): 04 lut 2015 22:14:43
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez mandibul » 05 lut 2015 10:43:31

Dobrze mówiesz, z tym, że automaty lubią przeskakiwać na ząbkachbi dlatego słyszysz te strzały. Ostatnio kolega Huberek reanimował automaty podkładkami i mówił, że działały bez zarzuty. Możesz do niego napisać. Inna przyczyna to taka, że poprzedni właściciel mógł je za mocno przesmarować i tam się wszystko ślizga.
Była Frota A sport 2.0
mandibul
Maniak
Maniak
 
Posty: 457
Obrazki: 1
Dołączył(a): 29 wrz 2013 20:21:35
Lokalizacja: Wawa Bielany
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez Huberek » 05 lut 2015 12:02:47

Dumałem nad tą konstrukcją i faktycznie.
Ważne są dokładne odległości zmontowania tego całego ustrojstwa w środku (0,5 mm. różnicy może być powodem kłopotów).
U mnie sprzęgiełka działały dobrze, dopóki nie skasowałem luzu na łożyskach kół.
Cały mechanizm oddalił się od zębów huba i przestał prawidłowo zazębiać się z hubem.
Podkładki załatwiły sprawę, przejechałem dla testów znane trasy na których wcześniej strzelały i teraz jest OK.
Kupię do froty A:
głośniki wysokotonowe drzwi, wtyczki wentylatorów, światła przeciwmgielne

tel 519-079-254
Avatar użytkownika
Huberek
Starszy Maniak
Starszy Maniak
 
Posty: 549
Obrazki: 15
Dołączył(a): 13 gru 2013 20:00:07
Pochwały: 5
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez jrzeuski » 05 lut 2015 12:22:34

Huberek napisał(a):Podkładki załatwiły sprawę, przejechałem dla testów znane trasy na których wcześniej strzelały i teraz jest OK.
Do czasu :glaszcze:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez dandek88 » 05 lut 2015 12:30:25

Masz moze zdjecia tego jak to jest zrobione ? Skad miales podkladki poprostu z motoryzacyjnego jakies dobrales czy cos wycinales ?

-- Dodano 05 lut 2015 13:32:14 --

A przy okazji.

Widzialem w poradniku zeby sprawdzic stal lozysk w takim omencie. Wew. zew i igielkowe ? W kazdych zestawach jakie patrzylem sa tylko dwa lozyska.

W tylnym napedzie tez cos sie robi ? Jaka tam jest konstrukcja ? Rozumiem ze z dyfra dwie polosie i na koncu tylko piasta lozyskiem i wsio tak ?
dandek88
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 77
Dołączył(a): 04 lut 2015 22:14:43
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez jrzeuski » 05 lut 2015 12:38:03

dandek88 napisał(a):Widzialem w poradniku zeby sprawdzic stal lozysk w takim omencie. Wew. zew i igielkowe ? W kazdych zestawach jakie patrzylem sa tylko dwa lozyska.
Bo to łożysko jest w zwrotnicy na półosi, więc nie wchodzi w skład zestawu łożysk koła montowanych w piaście. W tym poradniku nie napisali, że zdjęcie sprzęgiełka nie wystarczy do sprawdzenia stanu łożyska igiełkowego a tym bardziej jego wymiany. Do tego to trzeba wyjąć zwrotnicę albo półoś.
W tylnym napedzie tez cos sie robi ? Jaka tam jest konstrukcja ? Rozumiem ze z dyfra dwie polosie i na koncu tylko piasta lozyskiem i wsio tak ?
Tyłu się nie rusza dopóki koło nie zacznie się telepać, co oznacza, że łożysko ma już dosyć. Na temat jego wymiany masz stosowny wątek na forum i samemu raczej tego się nie ogarnie garażowymi metodami.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez Huberek » 05 lut 2015 13:12:20

Jak zaczną znowu puszczać, to zacznę się znowu martwić pewnie pójdę w manuale.
Zresztą, zobaczę co się stanie po lifcie przodu / przełożeniu sworzni.

To są duże podkładki danek, wielkości identycznej jak pierścienie regulacji luzu łożysk kół przednich.
Te w które wkręca się trzy śrubki, jak rozbierzesz, to będziesz wiedział o co chodzi.
Grubość: 0,8mm.
Dostałem od Diabła albo od Wędkarza na spotkaniu.
Blood wycina takie na zamówienie, chyba że sam coś dobierzesz.
Kupię do froty A:
głośniki wysokotonowe drzwi, wtyczki wentylatorów, światła przeciwmgielne

tel 519-079-254
Avatar użytkownika
Huberek
Starszy Maniak
Starszy Maniak
 
Posty: 549
Obrazki: 15
Dołączył(a): 13 gru 2013 20:00:07
Pochwały: 5
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez sidi » 22 kwi 2015 00:14:17

Ja bym chciał pogłębić temat tych podkładek. ale najpierw muszę rozwiać pewne wątpliwości.

Co powoduje zapięcie sprzęgów, czyli wysunięcie korony z małymi ząbkami w stronę tej, która jest zespolona z obudową?
Wychodzi mi, że półoś musi się wysunąć, bo inne rzeczy są nieruchome. Skoro tak, to musi się wysunąć z dużą siłą (żeby pokonać opór tej mocniejszej sprężyny w sprzęgu) i na około 4mm, żeby całe zęby zaskoczyły. A pierścień segera pracuje tylko wtedy, gdy półoś się cofa i ma nie dopuścić do zbyt głębokiego cofnięcia...

Właśnie rozebrałem sprzęgi, bo chyba nie działały dobrze. Oczywiście były ubabrane w smarze, ale po wyczyszczeniu i poskładaniu ponownie, koło nie łapie. No i tu moje drugie pytanie - kiedy półoś powinna się wysunąć - zaraz po wrzuceniu 4H, czy musi się coś "przekręcić" w przednim moście, czyli silnik musiałby pokręcić? Bo w sumie sprawdzałem obie opcje, ale auto mam czterema kołami w powietrzu, więc teraz nie wiem czy to ma znaczenie...

Jeżeli wszystko jest tak, jak myślę, to by wskazywało, że półoś, nawet wysunięta, nie popycha korony. A to by znaczyło, że wstawienie tam jakiś podkładek powinno rozwiązać problem. Szczególnie, że jak rozebrałem drugie koło, to tam jakaś podkładka była, a w tym pierwszym nie.

To jeszcze klika pytań kontrolnych:
- sprzęgła należy składać na włączonym 2H a nie na 4H?
- jak zlikwidować ten luz - czy ma być ściśle - tak, żeby jeszcze seger się zmieścił, czy może ma być tam jakiś luz?
- do kolegi Huberka - czemu takie wielkie te podkładki? Myślałem, że tylko na półosi trzeba coś podłożyć, jeszcze zanim zacznie się wieloklin. Tak też doczytałem w instrukcjach.
- czy przy składaniu dolna korona (ta z dużymi zębami) ma być złożona tak, żeby zęby w siebie wskoczyły, czy tak, żeby były "szytami na sobie". Bo jakbym bardzo dokładnie patrzył na ten wskaźnik spasowania (ząb i szczelina), to w jednym sprzęgu wychodzi tak a w drugim inaczej.
sidi
 

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez jrzeuski » 22 kwi 2015 09:03:14

sidi napisał(a):Ja bym chciał pogłębić temat tych podkładek. ale najpierw muszę rozwiać pewne wątpliwości.

Co powoduje zapięcie sprzęgów, czyli wysunięcie korony z małymi ząbkami w stronę tej, która jest zespolona z obudową?
Wychodzi mi, że półoś musi się wysunąć, bo inne rzeczy są nieruchome.
Błąd! Półoś nie powinna mieć możliwości przesuwania się w zwrotnicy. Po to się dokłada podkładki pod seger, żeby siedział ciasno i nie było pod nim luzu. Inaczej dochodzi do rozszczelnienia przegubu i szybko szlag trafia łożysko igiełkowe zwrotnicy a woda i błoto leci dalej w łożyska piasty.
Skoro tak, to musi się wysunąć z dużą siłą (żeby pokonać opór tej mocniejszej sprężyny w sprzęgu) i na około 4mm, żeby całe zęby zaskoczyły. A pierścień segera pracuje tylko wtedy, gdy półoś się cofa i ma nie dopuścić do zbyt głębokiego cofnięcia...
Seger nie ma pracować! Sprzęgiełko się przesuwa na półosi. Odpowiada za to "zębatka" na spodzie sprzęgiełka. Aktywowana jest poprzez sprężynę obrotem półosi. Blokada jest zrealizowana przez prostokątne wypustki w połowie wysokości sprzęgiełka. Pokręć półosią ręcznie na 2H to skumasz od razu jak to działa.
To jeszcze klika pytań kontrolnych:
- sprzęgła należy składać na włączonym 2H a nie na 4H?
Bez różnicy, przecież w czasie jazdy nie będziesz tego robił ;-)
- jak zlikwidować ten luz - czy ma być ściśle - tak, żeby jeszcze seger się zmieścił, czy może ma być tam jakiś luz?
Luz ma być taki, żeby seger ledwo wskoczył w rowek. Półoś należy przy tym wysunąć na maxa ciagnąc ją za śrubę M8 wkręconą w jej koniec.
- do kolegi Huberka - czemu takie wielkie te podkładki? Myślałem, że tylko na półosi trzeba coś podłożyć, jeszcze zanim zacznie się wieloklin. Tak też doczytałem w instrukcjach.
Podkładki daje się pod całe sprzęgiełko a nie tylko seger. Seger odpowiada jedynie za luz półosi a nie sprzęgiełka.
- czy przy składaniu dolna korona (ta z dużymi zębami) ma być złożona tak, żeby zęby w siebie wskoczyły, czy tak, żeby były "szytami na sobie". Bo jakbym bardzo dokładnie patrzył na ten wskaźnik spasowania (ząb i szczelina), to w jednym sprzęgu wychodzi tak a w drugim inaczej.
Ząb ma siedzieć w szczelinie a korona ma być zazębiona. Inaczej w ogóle nie włożysz segera albo zostanie mega luz jak sprzęgiełko się cofnie i napęd nie będzie działał.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez sidi » 22 kwi 2015 17:46:41

OK, chyba zaczynam ogarniać. Mój główny błąd polegał na tym, że przy próbach kręciłem kołem a nie półosią :). Faktycznie trzeba to zobaczyć na żyjącym układzie tylko w tej chwili mam zdjęte całe piasty, więc...

Z tą pracą segera chodziło mi właśnie, że w razie, gdyby półoś chciała się cofnąć, to on temu zapobiegnie. Także tu jest OK.
Nadal mam wątpliwość co do podkładek "pod segera". Czy one mają być w kolejności (licząc od strony wieloklinu):
1. Podkładka
2. Sprzęgiełko
3. Seger

Czy może:
1. Sprzęgiełko
2. Podkładka
3. Seger

Bo opcja pierwsza wydaje się nie spełniać wymagań co do ściłego "trzymania" półosi w miejscu. A tak miałem w jednym kole. W drugim w ogóle nic nie było i swoboda półosi była bardzo duża.
sidi
 

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez jrzeuski » 22 kwi 2015 18:13:21

Luz półosi nie ma nic wspólnego z poprawną pracą sprzęgiełka. Seger zapewnia, że półoś się nie cofnie tak, że przestanie zazębiać się ze sprzęgiełkiem. A luz się kasuje po to, żeby przegub szczelnie przylegał do zwrotnicy.

Sposobem na strzelające sprzęgiełka jest przesunięcie sprzegiełka bliżej huba. Czyli wsadzenie dystansu pomiędzy piastę a sprzęgiełko. Z tym, że wtedy zaczną się problemy z rozłączaniem napędu, czyli terkotanie. Jedyny skuteczny sposób na problemy z automatami to ich wymiana na manuale.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez przemia » 23 kwi 2015 19:03:24

Lub huby z B.

pozdrawiam
Przemek
Avatar użytkownika
przemia
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4652
Obrazki: 0
Dołączył(a): 22 paź 2009 14:26:56
Lokalizacja: Promnik
Pochwały: 16
Województwo: Świętokrzyskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez M&J » 03 cze 2015 15:31:52

Ostatnio przy wymianie osłony przegubu ściągnąłem sprzęgiełka i po wyczyszczeniu zauważyłem że dekielki są dziwnie "popękane" https://goo.gl/photos/Es5w9YN2iKdq7AFB9 czy to jest normalne czy raczej nie i trzeba zacząć myśleć o wymianie. Nie chciał bym tego wymieniać bo nic się z nimi nie dzieje a są porządne bo z Alsiny. Jak myślicie?
W prawdzie nie Frontera ale jej starszy brat ;)
Monterey 3.1 TD 1995 - Lift 2'', Cooper Discoverer STT 33'', stalowe zderzaki, zawieszenie Ironman +2'' +200kg
BYŁA Frota A 2.0 Sport z 1997 - Lift 2'', MT 32'', winda, stalowe zderzaki, snorkel, zawieszenie Ironman
Avatar użytkownika
M&J
Nałogowiec
Nałogowiec
 
Posty: 321
Obrazki: 1
Dołączył(a): 18 lut 2015 21:05:16
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 1
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez brum » 03 cze 2015 15:52:35

w dwóch kompletach mam podobnie.
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez rademenez1 » 17 cze 2015 21:15:36

Kupiłem używane manuale AVM i chcę wymienić moje automaty i mam pytanko czy przy wymianie dać do środka trochę smaru czy tylko gęstego oleju :niewiem:
Avatar użytkownika
rademenez1
Bywalec
Bywalec
 
Posty: 126
Dołączył(a): 28 kwi 2014 20:07:21
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez Odoll » 17 cze 2015 21:17:42

ociupinkę oleju lub zdziebko smaru .
Kupiłem bordo frote,
kupiłem bordo frote,
bende se nią jeździł,
lasem polem błotem.
Avatar użytkownika
Odoll
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2978
Obrazki: 2
Dołączył(a): 22 maja 2010 10:00:37
Lokalizacja: Gdańsk
Pochwały: 10
Województwo: Pomorskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana sprzegów piast kół

Postprzez Jake » 17 cze 2015 21:30:01

Smar budzi wiele kontrowersji. Jesli dasz go naprawde mało wszystko bedzie ok, ale jak przesadzisz to moga byc problemy. Olej jest bezpieczniejszy. Zanurzasz koronki w oleju i składasz. Tu ciezko przesadzic. :)
Ostatnio edytowano 17 cze 2015 22:21:48 przez Jake, łącznie edytowano 1 raz
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Układ przeniesienia napędu



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość