Strona 1 z 2

[A] Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 06 kwi 2010 17:37:55
przez brum
Musimy zakupić łożyska o nr 32008 i 32009, uszczelniacz 58/75/15 oraz smar. Jest to zestaw na jedno koło i są to łożyska zwrotnicy. Łożyska i uszczelniacz kupujemy lepszej jakości, będzie to koszt ok 70zł. Uszczelniacz w oryginale ma wysokość 10mm jednak taki jak podałem pasuje.


1. Zaczynamy od zdjęcia koła a później zdjęcia obudowy sprzęgiełka czyli sześć śrub na klucz 14 jeśli mamy automaty.
Obrazek

2. Gdy zdejmiemy obudowę ukaże nam się sprzęgiełko. Musimy je zdjąć a żeby to zrobić trzeba ściągnąć seger który jest na półosi. Najlepiej podważyć go cienkim śrubokrętem. Jeśli go nie widać to znaczy że jest w smarze. Za segerem mogą być też cienkie podkładki dystansujące więc lepiej ich nie zgubić bo trzeba je będzie założyć ponownie(ja nie musiałem)

sprzęgiełko
Obrazek

3. Po zdjęciu sprzęgiełka ukaże nam się pierścień kontrujący śrubę łożyska, jest on wkręcony na trzy małe śrubki na śrubokręt krzyżak. Trzeba z nimi uważać bo są dość miękkie i się obrabiają. Gdyby nie chciały się odkręcić to uderzać młotkiem w śrubokręt i w końcu puszczą. Gdy już zdejmiemy ten pierścień okaże nam się nakrętka dociskająca łożysko którą to trzeba odkręć ale najpierw proponuję odkręcić zacisk hamulcowy i jarzmo.

pierścień kontrujący
Obrazek

4. Więc zdejmujemy zacisk który jest na dwóch śrubach na klucz 17. Gdy go odkręcimy kładziemy go na górnym wachaczu żeby nie przeszkadzał(trzeba uważać żeby nie urwać przewodu hamulcowego) Następnie wyjmujemy klocki i wszystkie blaszki co są przy nich.

zacisk z wykręconymi śrubami
Obrazek

5. Kolejny krok to odkręcenie jarzma zacisku. Jest przekręcone na dwie śruby na klucz 22. Zazwyczaj nikt tego nie ruszał od czasów fabryki więc może nie pójść łatwo. Można zalać to czymś np wd-40 lub zrobić jak ja i nałożyć rurę na grzechotkę i na pewno puści.

jarzmo
Obrazek

6. Po zdjęciu jarzma wracamy do nakrętki dociskającej łożysko i ją odkręcamy po czym wyjmujemy łożysko. Wtedy można już ściągnąć całą tarcze z piasty.

nakrętka dociskająca
Obrazek

łożysko na piaście które trzeba wyjąć a później zdjąć tarcze
Obrazek

7. Po zdjęciu tarczy z piasty czyścimy ją i zostawiamy w spokoju. W tym momencie mozemy sprawdzić czy półoś nie chodzi za bardzo góra dół, jeśli tak do wymiany mamy łożysko igiełkowe półosi któe pracuje tylko podczas napędu 4H i 4L, ja nie musiałem wymieniać.

Obrazek

8. Gdy już mamy tarcze osobno wybijamy uszczelniacz i wyjmujemy łożysko. Zostaną tylko bieżnie łożysk które też trzeba wybić ułatwiają nam to dwa wycięcia(producent pomyślał) przez które na przemian uderzamy np jakimś prętem. Tyczy się to obu bieżni. Oczywiście czyścimy wszystko ze starego smaru.

uszczelniacz oraz łożysko
Obrazek

otwory ułatwiające wybicie bieżni oraz stara bieżnia.
Obrazek

9. Jeśli wszystko już jest czyste nabijamy nowe bieżnie. Nabijamy stożkiem do środka. Najlepiej nabijać jest poprzez uderzanie co 90st dookoła, ważne żeby równo wchodziła i doszła do samego końca. Trzeba pamiętać że łożysko 32009 jest większe od 32008. Łożysko 32009 jest od strony zwrotnicy za uszczelniaczem. Po nabiciu bieżni wkładamy łożysko 32009 (będzie sobie ono tam latać) i nabijamy uszczelniacz do końca aby wyrównał się z brzegiem gniazda.

nabite bieżnie, łożysko 32009 oraz uszczelniacz
Obrazek

nabity uszczelniacz
Obrazek

10. Następnym krokiem jest nałożenie smaru na łożysko i pod uszczelniacz, nie żałujemy go sobie. Ciągle mamy założone jedno łożysko. Jak już jest nasmarowane to nakładamy na piastę i dobijamy ją do końca tak jak przed jej zdjęciem. Gdy już jest nabita i się nie rusza znowu smaru do środka i wkładamy łożysko 32008. Nakręcamy nakrętkę dociskową i dociągamy łożysko, w nakrętce są dwa większe otwory, wkładamy tam po kontem śrubokręt i młotkiem w niego uderzamy co powoduje dokręcanie nakrętki. Następnie nakładamy pierścień kontrujący, trzy otwory na śrubki muszą się zgrywać z otworkami w nakrętce.
WAŻNE: musimy przed założeniem jarzma i zacisku wyczyścić tarczę ze smaru, najlepiej ją rozpuszczalnikiem wymyć.

łożysko i dużo smaru
Obrazek

11. Zakładamy jarzmo i je przekręcamy dość mocno. Później wkładamy klocki i zakładamy zacisk i go przykręcamy. Na koniec zostaje założenie sprzęgiełka i włożeniu segera. Gdyby seger nie chciał wejść w rower na półosi trzeba jeszcze bardziej dokręcić łożysko czyli trzeba znowu zdjąć kontrę i nakrętką docisnąć. Trzeba pamiętać że sprzęgiełko ma pracować bez smaru i jeśli jest w nim smar to będzie źle funkcjonowało Gdy seger już wejdzie zakładamy obudowę sprzęgiełka oraz koło i w drogę.



Nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające z nie umiejętnej wymiany łożysk.

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 07 kwi 2010 21:32:43
przez daro7809
mam pytanie z jaka siłą dokręcamy łożysko ,na maxa :?:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 07 kwi 2010 21:36:20
przez Pawel
Nie, zawsze skontroluj, nie może kręcić się za lekko ani za ciężko. Dokręcasz z wyczuciem aby stawiało delikatny opór, wyłączając tarcie nowego smaru i klocków o tarcze... Ciężko to wytłumaczyć, najlepiej doświadczyć organoleptycznie... :)
Po przejechaniu iluś tam kilometrów lub np. po tygodniu zaglądamy tam ponownie i na pewno trzeba będzie dociągnąć...

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 07 kwi 2010 21:54:45
przez daro7809
pytam bo przeczytalem wymiane Bruma i pisze ze trzeba ,w nakrętce są dwa większe otwory, wkładamy tam po kontem śrubokręt i młotkiem w niego uderzamy co powoduje dokręcanie nakrętki.myslalem ze w frotkach tak trzeba, bo jak sie dokreca łożyska w osobówce to ja wiem

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 08 kwi 2010 07:46:51
przez Pawel
Jest tak jak mówisz, ale czy to osobówka czy terenówka wyczucie potrzebne... Spróbuj dokręcić tą kontrę "na maxa"... :roll:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 26 cze 2010 09:16:35
przez Kogut
Czy ktoś może przeprowadzał podobną operację jak brum na frotce B ???
brum jak zdiagnozowałeś które łożysko ci padło ???

ps.
fotorelacja :>:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 26 cze 2010 11:22:27
przez brum
W czasie jazdy zaczęło rzęzić i chrobotać jak się przekroczyło 50km\h a że półosie się nie kręcą to jest tylko jedna możliwość. Od strony pasażera miałem wcześniej tylko co chwile wycie.
Jak już wymieniasz to dwa naraz i uszczelniacz też. Frota B ma tak samo.

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 26 cze 2010 12:54:54
przez Kogut
Moje objawy to wycie przedniego mostu nawet na trawie(podobnie jak MT na czarnym tyle że głośniej). Ale obstawiam na prawą stronę, konstrukcja i symbole łożysk są te same w B ?

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 26 cze 2010 14:05:32
przez brum
Wg EPC są takie same. Zdemontuj Huba i zobacz bez niego czy wyje.

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 27 cze 2010 18:34:47
przez Kogut
Dostałem ofertę z n/w firm:
# SKF
# Ruville
# Hart
# Maxgear
A na alledrogo jeszcze oferuje się Optima :?
Czy ktoś kupował te firmy ??
bo Koyo to trochę drogo :oops:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 27 cze 2010 19:41:24
przez danielrajszczak
We Frocie B z przodu od ponad roku mam Ruville. Póki co, pracują idealnie. A Optimale kupiłem na tył... TOTALNA KUPA, pisałem o tym wiele razy! Po 4 miesiącach moja reklamacja została uwzględniona. Na tyle siedzą KOYO z Allegro w dobrej cenie :mrgreen:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 27 cze 2010 19:45:02
przez Pawel
Kogut, unikaj Optimal'a... :!: :!: :!: Szajs nieziemski... :<:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 27 cze 2010 21:00:09
przez Kogut
Co do Optimy to tak podejrzewałem i dziękuje za podpowiedzi :)
Ruville ma rozsądną cenę. O SKF też słyszałem dobre słowo.
Jutro zamawiam a w środę biorę się za robotę.
Będę meldował o osiągnięciach. :lol:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 01 lip 2010 18:12:13
przez Kogut
Operacja zakończona sukcesem :1:
brum, za fotorelację masz pomagasa :>:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 07 gru 2010 12:55:50
przez szymon.ha
Chciałem się upewnić co do odkręcania jarzma, tzn czy używamy tam siły ile wejdzie czy jest jakiś sposób? Jeden klucz nie daje u mnie rady, przy innym chodzi cała zwrotnica i wahacze i nic nie chce puścić.

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 07 gru 2010 13:04:48
przez jrzeuski
To młotkiem walnij. Musi puścić.

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 07 gru 2010 16:40:31
przez brum
Załóż grzechotkę i na to rurę np metrową.

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 08 gru 2010 21:42:20
przez tomi
szymon.ha napisał(a):nic nie chce puścić


jeb......... dosc solidnie srube z czola młotkiem powinno puscic jak nie to albo :beer:
albo twardym cza byc :mrgreen:

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 21 kwi 2012 21:10:47
przez Pawel
Dopiszę...
Zamiast nakręcić się dwa razy odkręciłem jarzmo razem z zaciskiem...
Uszczelniacz Corteco w stosunku do "agromowskich" będzie kilka razy droższy (zapłaciłem 15 złociszy), ale warto...
Obrazek

Zaznaczone miejsca do wybijania bieżni starych łożysk.
Obrazek

Nabita bieżnia 32009 i narzędzia, które w tym uczestniczyły... :wink:
Obrazek

Po zmontowaniu wewnętrznego łożyska (32009), nałożeniu odpowiedniego smaru - ja używam Renolit'u - delikatnie nabijamy piękny nowy uszczelniacz. Najlepiej "piętnastkę" gdyż niższe nie działają jak należy...
Obrazek

Re: Wymiana łożysk, uszczelniacza koła przedniego.

PostNapisane: 12 sie 2014 10:03:55
przez macx15
Brum jesteś w stanie wrzucić fotki raz jeszcze bo te oryginalne zniknęły:(