Strona 1 z 2

[B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 20 lis 2014 09:53:38
przez ijido
Hej wam. Zastanawiam się co tu poradzić. Po wymianie sporej części elementów ruchomych zawieszenia frotka ściąga na prawo.
Auto było na zbieżności i ci ustawili wg nich prawidłowo, jak przyszedłem z reklamacją to kazali zamienić opony stronami. Po zamianie dalej to samo. Żeby jechać prosto muszę kierownice trzymać lekko ukos w lewo a jak puszczę to wraca do poziomu i ściąga auto na prawo (na oko <100m jestem na pasie obok). Zastanawiam się co mogli skopać goście od zbieżności lub co mógł skopać mechanik.
Jak się zatrzymam z kierownicą na wprost to koła na oko są równolegle do osi pojazdu. Hamulce nie trzymają bo są nowe a auto stacza się na najmniejszym pochyleniu nawet gdy nie widać, że jest krzywo.
Gumy napompowane równo, zwykłe drogowe różnice w bieżniku nieznaczne. W zawieszeniu były wymienione polibusze, sworznie, drążki, gałki, przeguby, zdjęte stabilizatory.
Wiem, że na pewno ruszane były te blaszki co reguluje się nimi górny wahacz.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 20 lis 2014 11:29:51
przez kolasz
To będzie zbieżność miałem to samo.
Przyjedz to cie zabiorę na warsztat gdzie ci to ustawia

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 20 lis 2014 18:39:42
przez cinek1983059
co konkretnie było robione w zawieszeniu?bo na to że cię ściąga ma wpływ wiele czynników,od opon po tuleje tylnych wahaczy,jeżeli ktoś się bawił z kątem pochylenia koła to też będzie ściągać, ustaw to jak ma być,albo zleć to komuś potem będziesz się zastanawiał co dalej

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 21 lis 2014 21:03:54
przez lysy
Wszystkie elementy w zawieszeniu wymienione parami ?

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 22 lis 2014 09:10:17
przez Huberek
Źle ustawiona zbieżność nie powinna powodować ściągania auta na jedną konkretną stronę, ale źle wyregulowany kąt pochylenia koła już tak.
Obadajcie te blaszki które regulują górny wahacz, bo to one odpowiadają za kąt pochylenia koła.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 22 lis 2014 09:25:33
przez jrzeuski
Przede wszystkim zbieznosc to powoduje! Jak jedno kolo chce jechac prosto a drugie w prawo to dokad pojedzie samochód?

-- Dodano 22/11/2014 09:25 --


Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 22 lis 2014 09:43:45
przez cinek1983059
Huberek napisał(a):Źle ustawiona zbieżność nie powinna powodować ściągania auta na jedną konkretną stronę,


no ok wiem do czego zmierzasz ,tylko jesteś w błędzie co do zbieżności, bo jak ktoś źle ustawi zbieżność to nie ma siły żeby nie ściągało na którąś ze stron,co ty nigdy zbieżności nie ustawiałeś w jakim kolwiek aucie?a z drugiej strony diagnosta który to robi to powinien wiedzieć z czego się żyje,powinien powiedzieć słuchaj nie ustawie ci tego,bo masz luz na wahaczu, albo na końcówce drążka, albo na sworzniu, albo źle ustawiony kąt pochylenia koła, co kolwiek co powoduje odchyły w pomiarach zbieżności powinno być wyeliminowane, bo można ustawiać sobie w nieskończoność i tak będzie źle.

ja proponuje przede wszystkim sprawdzić jeszcze raz ten kąt pochylenia,potem wyeliminować jaki kolwiek luz w zawieszeniu,a dopiero jechać na zbierzność.
omijaj tego diagnostę który na siłę zbieżność ustawia,bo to nic dobrego nie wróży

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 22 lis 2014 10:19:03
przez RudeBoy
Akurat zciąganie na jedną ze stron nie powoduje głównie źle ustawiona zbieżność tylko źle ustawiony kąt wyprzedzenia zwrotnicy.
W aucie tylnonapędowym zła zbieżność mocniej wpływa na złe prowadzenie niż w przednionapędówce.

Jechać i ustawić pełną geometrie zawieszenia. Nie tylko zbieżność ale tez kąty pochylenia koła i kąty wyprzedzenia zwrotnicy skontrolować. Wcześniej dokładnie sprawdzić luzy na każdym elemencie zawieszenia.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 12:57:59
przez Huberek
jrzeuski napisał(a):Przede wszystkim zbieznosc to powoduje! Jak jedno kolo chce jechac prosto a drugie w prawo to dokad pojedzie samochód?

-- Dodano 22/11/2014 09:25 --

Samochód będzie jechał prosto - a efektem będzie "krzywo ustawiona kierownica".
O ile oczywiście pozostałe parametry układu kierowniczego są "ustawione" symetrycznie.
Najprawdopodobniej samochód będzie ściągać losowo, raz w jedna raz w druga stronę.
Jeśli chodzi o tylnonapedówki, to przy zbieżności na "zero" lub minimalnej rozbieżności, pojazd "tańczy", ucieka na boki i wymaga dużo uwagi aby utrzymywać kierunek jazdy na wprost. I tę różnicę odczuje już bardziej doświadczony kierowca.
Przy prawidłowo ustawionej zbieżności pojazd utrzymuje kierunek jazdy "samoistnie" i nie wymaga nieustannego "pilnowania".
Przy przednionapedówkach nie wiem - bo nie testowałem.
Zbieżność to zbieżność - a jak jest źle ustawiona, to skąd wiesz czy "drugie koło chce w prawo", a może właśnie "to pierwsze w lewo".
Mordowałem się trochę z tym tematem.

W zasadzie RudeBoy ma rację, bo ściąganie na jedną ze stron, może być spowodowana spapraną geometrią jednego z kół (lub zablokowanym hamulcem).
Osobiście sądzę, że źle jest ustawiony kąt pochylenia koła a nie wyprzedzenia zwrotnicy - ale to nie zawsze jest do końca jasne i trudno wyciągać wnioski.
Popraw to co było ruszane ostatnio.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 13:21:34
przez jrzeuski
Huberek napisał(a):Zbieżność to zbieżność - a jak jest źle ustawiona, to skąd wiesz czy "drugie koło chce w prawo", a może właśnie "to pierwsze w lewo".
Zgadza się, ciężko to wyczuć. Ja ustawiałem zbieżność na oko. A właściwie to na długą łatę. Efekt był na tyle zadowalający, że diagnosta nie uwierzył, że sam to tak ustawiłem. Pojechałem do niego, bo Frota jednak nie jechała prosto. Coś tam poprawił na swoich laserowych przyrządach, ale potem na drodze było jeszcze gorzej, więc ustawiłem znowu po swojemu korygując tak długo aż zaczęła sama jechać prosto. I już chyba wiem co u mnie sprawia problem: jeden z tylnych dolnych wahaczy jest wygięty. Pewnie kiedyś zawisłem nim na jakimś kamieniu czy pniu i tylny most mi jedzie krzywo spychając auto z drogi. Ale jak ustawiłem przód by ściągał w przeciwną to jest :>: Opon mi nie zdziera, to się nie przejmuję, ale jakby Frota służyła mi głównie do jeżdżenia po czarnym, to może bym się postarał coś z tym zrobić. Z tym, że nie jest łatwo znaleźć stację, gdzie dobrze zdiagnozują tył. Nawet z przodem miewają problem, słynne "blaszki" pod górne przednie wahacze potrafią wprawić diagnostów w zdumienie. Poza tym z tyłu nie ma żadnej regulacji, więc jedynie wymiana wahaczy lub tulei (i to raczej w komplecie) na nominały może pomóc. Raczej nieopłacalna sprawa.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 13:29:27
przez Huberek
Tylny dolny wahacz ? Mówisz o tych długich prętach prostopadłych do mostu ?
Jak skrzywiłeś to minimalnie go skróciłeś - więc most nie jest już prostopadły do auta - cały problem.

A metoda ustawiania zbieżności na "łatę" jest wystarczająco dokładna.
Ktoś opisał już na forum pomiar "kąta pochylenia koła" na podstawie poziomicy.
Czekamy na patent dotyczący "kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy"

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 13:40:14
przez jrzeuski
Huberek napisał(a):Tylny dolny wahacz ? Mówisz o tych długich prętach prostopadłych do mostu ?
Tak, o tych.
Jak skrzywiłeś to minimalnie go skróciłeś - więc most nie jest już prostopadły do auta - cały problem.
No wiem, wygięty jest dość konkretnie, od razu widać.
Ktoś opisał już na forum pomiar "kąta pochylenia koła" na podstawie poziomicy.
Też tak ustawiałem tylko niewygodnie się operuje blaszkami jak auto stoi na kołach. Lepiej je zdjąć i auto postawić na zwrotnicach (np. kobyłki pod dolne sworznie oparte o nakrętki na tulejach, żeby gwintu nie uszkodzić).
Czekamy na patent dotyczący "kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy"
A tak w ogóle to czym to się ustawia? :niewiem:

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 13:49:52
przez Huberek
Chyba się nie ustawia, ale pomierzyć można - jak ktoś wymyśli jak.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 13:56:24
przez jrzeuski
Może różną ilością blaszek w wahaczu? :To przestawłoby górny wahacz przód/tył, ale sworzeń chyba to skompensuje. Gdzie ten kąt się mierzy? :niewiem:

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 14:04:27
przez Huberek
To kąt pomiędzy linią pionu, a linią przechodzącą przez oba sworznie wahaczy (górny i dolny).
I to jest kąt tak jakbyś patrzył na samochód "z boku".
Bo jak spojrzysz "z przodu" to kąt pomiędzy tymi liniami będzie >>kątem pochylenia osi zwrotnicy<<

szczegóły: http://www.mototechnika.republika.pl/pl ... etria.html

Nie ustawisz kąta wyprzedzenia we frocie - musiałbyś zmieniać punkty mocowania wahacza.
W Polonezie mogłeś go regulować wkręcając/wykręcając przednie drążki reakcyjne.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 16:07:47
przez jrzeuski
Huberek napisał(a):Nie ustawisz kąta wyprzedzenia we frocie - musiałbyś zmieniać punkty mocowania wahacza.
Dając różną ilość blaszek pod lewą i prawą śrubę mocującą górny wahacz właśnie taki efekt się osiągnie. Nawet się kiedyś zastanawiałem czemu u mnie są różne, ale regulując kąt pochylenia koła po prostu dokładałem/zdejmowałem tyle samo blaszek pod obie śruby naraz.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 24 lis 2014 16:16:29
przez RudeBoy
Dokładnie tak się to robi.
Tylko 95% warsztatów tego nie ogarnia a pozostałym 5% się nie chce.
Bardzo to czasochłonne jest.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 22 lip 2016 19:40:20
przez ijido
Wiem co się stało.
Tyle, że teraz mam kłopot.
Gość od zbieżności (na Mogilskiej w Krakowie prawie na przeciwko policji) ustawiał zbieżność mając po 1 atm różnicy stronami w napompowaniu kół (kut.s nie wyrównał ciśnienia w takich wielkich gumach a ja wtedy nie wiedziałem jeszcze że trzeba), powymieniał blaszki z jednej strony i pokręcił napięciem drążka (ponoć miał problem z tym i pewnie walił na siłę i prawdopodobnie uszkodził obsadę tej krzywki co na niej trzyma się śruba i teraz wszystko się załamuje bo zrobiło się pęknięcie w belce przy obsadzie.) Ostatnio u kumpla w warsztacie wstawiliśmy go na maszynę do zbieżności i wyszły herezje, wyrównaliśmy na drążkach poziom i ustawienie na gałkach ale niestety uchylenia na blaszkach nie bo nie mam blaszek na testy (może ktoś ma pudełko blaszek do froty pożyczyć - sprzedać/zamienić użyte?). Niestety po paru dniach siadło co zakładam jest winą uszkodzonej poprzeczki. Bo za pierona nie szło ruszyć tej żruby bo zapiekła się w tej krzywce i trzeba było podgrzać, temu sądzę ze gość mógł wtedy tą krzywką uszkodzić obsadę ze się wygięła i puszcza (czy ktoś tak miał?). Załączam foty.
Dzięki za jakieś pojaśnienie w tych kwestiach.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 25 lip 2016 07:49:39
przez M&J
Jeśli chodzi o porządną firmę co robi zbieżność w Krakowie to polecam http://zbieznosc-krakow.pl/ ja tam robiłem ostatnio i byłem bardzo zadowolony goście są naprawdę profesjonalni a cała usługa zbieżność + kąty wyprzedzenia kół kosztuje 150 zł.
Jeżeli chodzi o blaszki to mam chyba jeszcze kilka ale nie mam pojęcia gdzie je wsadziłem musiał bym poszukać ale wydaje mi się że oni te blaszki powinni mieć.
Nie wiem czemu ktoś Ci kręcił drążkami skrętnymi które na zbieżność chyba nie mają wpływu.

Re: [B] ściąga na prawo.

PostNapisane: 25 lip 2016 08:44:34
przez pisu22
M&J napisał(a):Jeśli chodzi o porządną firmę co robi zbieżność w Krakowie to polecam http://zbieznosc-krakow.pl/ ja tam robiłem ostatnio i byłem bardzo zadowolony goście są naprawdę profesjonalni a cała usługa zbieżność + kąty wyprzedzenia kół kosztuje 150 zł.
Jeżeli chodzi o blaszki to mam chyba jeszcze kilka ale nie mam pojęcia gdzie je wsadziłem musiał bym poszukać ale wydaje mi się że oni te blaszki powinni mieć.
Nie wiem czemu ktoś Ci kręcił drążkami skrętnymi które na zbieżność chyba nie mają wpływu.

Maciek. Ja tez tam ustawiam i tez jestem zadowolony. Ale to ten sam koles co byl na mogilskiej wczesniej co mu ponoc cos tam spaprał :shock: widocznie przerosla go jakas zapieczona sruba. Ale z drugoej steony on daje pelny wydruk i tam widac czarno na bialym co jest nie tak wiec to troche dziwne. A kola zawsze mi sprawdzal i pompowal...