Witamy !



[A/B] ABS

Re: Hamulce & ABS

Postprzez jrzeuski » 02 mar 2011 09:03:56

Można dołożyć równolegle rezystor (np. w kostce) i obniżyć rezystancję całości :idea: Przykładowo, jeśli czujnik ma 1,2kOhm a ma mieć 0,9kOhm, to trzeba wpiąć rezystor 15kOhm. Wzory na obliczenie tego były na fizyce w szkole średniej ;-)
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Hamulce & ABS

Postprzez konik » 03 mar 2011 02:00:47

jrzeuski napisał(a):Można dołożyć równolegle rezystor (np. w kostce) i obniżyć rezystancję całości :idea: Przykładowo, jeśli czujnik ma 1,2kOhm a ma mieć 0,9kOhm, to trzeba wpiąć rezystor 15kOhm. Wzory na obliczenie tego były na fizyce w szkole średniej ;-)

Jacek jak wpadłeś na taki dziwny pomysł??? Przecież czujnik to jest cewka więc jej rezystancja, jest tylko jedną z cech... Indukuje się w niej napięcie którego wartość zależy m.in. od ilości zwojów, stosowanie innych czujników, dopinanie rezystorów spowoduje, że wartość tego napięcia będzie inna od założeń producenta, i układ nie zadziała poprawnie.
Avatar użytkownika
konik
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1161
Obrazki: 3
Dołączył(a): 15 lut 2008 22:06:24
Lokalizacja: Starogard Gdański
Pochwały: 5
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Hamulce & ABS

Postprzez maciar » 03 mar 2011 06:24:51

Różnice w odczytach prędkości są minimalne a nawet niewidoczne i z zasady jest ok.
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1280
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Hamulce & ABS

Postprzez jrzeuski » 03 mar 2011 08:43:01

konik napisał(a):
jrzeuski napisał(a):dopinanie rezystorów spowoduje, że wartość tego napięcia będzie inna od założeń producenta, i układ nie zadziała poprawnie.
Jest takie ryzyko, ale myślę, że zmiany powinny mieścić się w granicach tolerancji. Rezystor kosztuje grosze, więc co za problem spróbować? Jak zadziała to sporo kasy za nowy czujnik w kieszeni zostanie. A jak nie, to i tak nic się nie uszkodzi, więc straty nie ma.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Hamulce & ABS

Postprzez irek1012 » 10 cze 2011 09:51:51

Witam .Od pewnego czasu świeci mi się kontrolka ABS-u,rzecz jasna ABS nie działa[koła piszczą].Rozkęcałem Prawą i lewą stronę,czyściłem zębatki,czujniki i nic.Następnie mierzyłem ohmomierzem wartości i wyszło na lewej piaście czysta przerwa ,a na drugiej 2,4kohmTeraz pytanie czy ktoś demontował czujnik bez jego uszkodzenia i czy pasuje z innego samochodu.Zapomniałem dodać że jest to frontera B 2,2DTI.W serwisie za czujnik wołają 600PLn.proszę o radę.
irek1012
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 19 wrz 2010 18:06:44
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Hamulce & ABS

Postprzez maciar » 10 cze 2011 13:50:10

2,4 ciut bogato ale może przejdzie.Ponoć od nubiry może pasować kogut miał montować.Aby wyjąć czujnik bezkolizyjnie trzeba zdjąć piastę.
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1280
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Hamulce & ABS

Postprzez irek1012 » 11 cze 2011 07:10:10

Kolego Maciar ,że trzeba zdjąć piastę to wiem .Pytałem bo to strasznie mocno siedzi w tym gnieżdzie,czy to nie jest dawane na jakimś kleju,bo czujnik jest plastikowy i ani go niema jak mocniej chwycic żabką.
irek1012
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 19 wrz 2010 18:06:44
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Hamulce & ABS

Postprzez maciar » 11 cze 2011 07:21:17

Wybijasz go od strony piasty metalową tulejką,taką o średnicy czujnika z dziurką na rdzeń czujnika.
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1280
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Hamulce & ABS

Postprzez irek1012 » 11 cze 2011 10:01:45

Dzięki za radę będę próbował.
irek1012
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 19 wrz 2010 18:06:44
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Hamulce & ABS

Postprzez irek1012 » 15 cze 2011 21:04:39

Próbowałem wybić czujnik ABS-u przez tuleje z otworem na rdzeń [frontera B].Obudowa czujnika tylko się [nitowała] udeżyłem delikatnie po trzpieniu [magnesie] i poszedł od razu.
irek1012
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 19 wrz 2010 18:06:44
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: ABS - Frontera B

Postprzez Adrianello » 30 lis 2011 15:17:48

Trochę odgrzebię, ale może się komuś przyda. Ponieważ często pojawia się kwestia czujników abs i problemem z ich zakupem (zarówno kwestia dostępności, jak i ceny) opiszę jak sobie z tym poradziłem.

Na początek może parę wyjaśnień. W niedawno kupionym samochodzie paliła się kontrolka abs, podejrzenie było oczywiście na czujnik. Po zakupie w trakcie dopieszczania i sprawdzania samochodu, okazało się, że prawy przedni czujnik abs nie daje żadnych znaków życia - pomiar jej rezystancji wskazywał, że ma przerwę i nie jest to kwestia przerwanego kabla. Zaczęły się więc poszukiwania czujnika. Cena w ASO to po prostu kosmos - 1660zł (albo jakoś blisko tego), pozostał więc zakup czujnika używanego. Tutaj okazało się, że nie jest wcale tak łatwo znaleźć sprzedawcę części z czujnikiem, w końcu po dość długich poszukiwaniach udało się znaleźć dwie oferty, jedna za 550zł, druga za 400zł. Mając jednak troszkę wiedzy na temat zasady działania czujnika nadal było to moim zdaniem za dużo, podejrzewam, że cena jest dość wysoka ze względu na dość małą podaż tego elementu.

Może wyjaśnię, że czujnik abs, działa na podobnej zasadzie co zdecydowana większość rowerowych liczników prędkości. Sam czujnik, to magnes otoczony zwojami. Na rowerze jest troszkę inaczej, bowiem magnes znajduje się na kole, ale zasada nie zmienia się. W przypadku samochodu, obracająca się koronka w wyniku ruchu indukuje prąd uzwojeniu czujnika, prąd jest niewielki, ale nie ma on znaczenia, istotne jest tylko fakt pojawienia się impulsu i jego częstotliwość (koronka ma ząbki, więc raz jest impuls, a potem go nie ma). Komputer abs, na podstawie różnicy częstotliwości pomiędzy kołami potem ocenia, czy koło może być zablokowane czy nie, algorytmy rozwiązują też kwestie hamowania w zakręcie. To akurat jest nieważne. Przy wymianie czujnika istotne jest tylko, że element ten jest niezwykle prosty i jego jedynym zadaniem jest tylko generowanie impulsów. Tym samym oznacza to nie nie trzeba koniecznie montować czujnika abs dedykowanego przez producenta. Nie jestem pewny, z czego to wynika - znaczy podejrzewam kwestie położenia koronki i czujnika, ale są dwa zasadnicze typy czujników (więcej nie spotkałem, ale nie wykluczam istnienia jeszcze innych): jedne z wystającym grotem magnesu (jak w naszych fronterach z przodu)
Obrazek
oraz bez wystającego grotu (taki akurat jest z tył)
Obrazek

Na allegro zacząłem poszukiwania czujnika z grotem, ale w międzyczasie okazało się, że w warsztacie mam stary czujnik abs z renault megane (akurat ten z przykładowego zdjęcia czujnika z grotem). Co więcej okazało się, że średnica oryginalnego czujnika abs jest zbliżona do posiadanego przeze mnie czujnika, pozostał mi więc tylko montaż. Najpierw odcięcie wtyczki od starego czujnika i przylutowanie go do tego, który ma być zamocowany, potem już tylko umocowanie czujnika w zwrotnicy. Po kilku metrach po ruszeniu samochodu kontrolka abs zgasła. Następnie parę testów hamowania celem potwierdzenia prawidłowości działania układu i zaoszczędzone minimum 400zł w portfelu. Porada jest oczywiście dla osób, które same potrafią co nieco dłubać przy swoich samochodach, co więcej wywalenie starego czujnika (tu nie ma to takiego znaczenia, bo jak się rozwali, to nic się nie stanie, skoro już i tak nie działa) i montaż "nowego" nie jest najprostszy, ale da się to zrobić we własnym zakresie. Nie wiem też czy ma znaczenia przy lutowaniu przewodów znaczenie który, do którego. Teoretycznie może nie mieć to znaczenia, ale nie jestem pewny, z drugiej strony, układ może jednak potrzebować informacji o kierunku obrotów. To mógłby ktoś jeszcze wyjaśnić.

W trakcie poszukiwań z tego co widziałem na allegro, czujniki abs mazdy (nie sprawdzałem jednak średnicy, cena nowego 100zł) mają bardzo zbliżony wygląd, no i na pewno czujnik renault megane I. Oryginalny czujnik abs ma 17,7mm średnicy, więc należałoby przy zakupie poprosić o sprawdzanie średnicy.

Mam nadzieję, że nie zagmatwałem tego za bardzo i w miarę wiadomo o co chodzi, jak by ktoś mógłby jeszcze wypowiedzieć się w kwestii tego, czy układ wykrywa kierunek obrotów koła i rzucić okiem czy nie pomyliłem czegoś przy wyjaśnianiu.
Adrianello
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 35
Dołączył(a): 20 wrz 2011 14:25:04
Pochwały: 1
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: ABS - Frontera B

Postprzez jrzeuski » 30 lis 2011 15:42:25

Adrianello napisał(a):Może wyjaśnię, że czujnik abs, działa na podobnej zasadzie co zdecydowana większość rowerowych liczników prędkości.
A dokładnie to wykorzystuje tzw. efekt Halla. Tak samo działają i podobnie są zbudowane czujniki obrotów wału korbowego, wałka rozrządu, itp.
obracająca się koronka w wyniku ruchu indukuje prąd uzwojeniu czujnika, prąd jest niewielki, ale nie ma on znaczenia,
Niezupełnie, zbyt słaby prąd będzie odczytywany przez komputer jako błąd czujnika. Dlatego ważne jest również dbanie o sam przewód i styki, żeby nie wnosiły nadmiernej rezystancji.
nie trzeba koniecznie montować czujnika abs dedykowanego przez producenta.
Zawsze to powtarzałem. Głowica czujnika musi jedynie być dostatecznie blisko koronki, żeby zachodziła indukcja, ale oczywiście nie może o koronkę zahaczać.
wywalenie starego czujnika (tu nie ma to takiego znaczenia, bo jak się rozwali, to nic się nie stanie, skoro już i tak nie działa)
Najczęściej awaria polega na uszkodzeniu cewki (przepalenie, korozja izolacji). Jeżeli da się dobrać do środka, to można czujnik naprawić nawijając nowe uzwojenie. Jeśli uszkodzeniu ulegnie magnes to :dupa: a może się złamać, gdy czujnik jest w wersji "otwartej" a na koronkę dostanie się np. kamień podczas jazdy w terenie.
Nie wiem też czy ma znaczenia przy lutowaniu przewodów znaczenie który, do którego. Teoretycznie może nie mieć to znaczenia, ale nie jestem pewny, z drugiej strony, układ może jednak potrzebować informacji o kierunku obrotów. To mógłby ktoś jeszcze wyjaśnić.
ABS powinien działać (i działa) przy obu kierunkach jazdy, więc po co miało być to rozróżniane? Także polaryzacja nie ma znaczenia.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: ABS - Frontera B

Postprzez sylwian70 » 30 lis 2011 18:28:06

Do frotki A na przód pasuje czujnik tylny od nubiry II nowy na allegro kosztuje 30zł,trzeba tylko rozwiercić otwór w zwrotnicy( bo jest sześciokątny)przelutować wtyczkę z oryginału,kabelek przyłapać opaską do zwrotnicy aby nie wadził o końcówkę drążka kierowniczego(wyjście kabelka z czujnika jest na wprost)Mi się nie chciało rozwiercać więc dopiłowałem czujnik na sześciokąt.Gość z forum rajdy4x4 idąc moim tropem wymienił sobie oba na przodzie i wszystko też mu cyka-działa :>: rozwiercił otwory w zwrotnicy i za 60 zł i dwie godziny dłubania cieszy się z ABS.Zdaje się że przedni od nubiry II będzie pasował na tył frotki A. :>:
Ostatnio edytowano 09 sty 2012 19:50:41 przez sylwian70, łącznie edytowano 1 raz
sylwian70
 

Re: ABS - Frontera B

Postprzez Adrianello » 30 lis 2011 19:42:29

Najczęściej awaria polega na uszkodzeniu cewki (przepalenie, korozja izolacji). Jeżeli da się dobrać do środka, to można czujnik naprawić nawijając nowe uzwojenie. Jeśli uszkodzeniu ulegnie magnes to :dupa: a może się złamać, gdy czujnik jest w wersji "otwartej" a na koronkę dostanie się np. kamień podczas jazdy w terenie.
Nie wiem jak we fronterze A, ale w B uzwojenie czujnika jest zalane w plastiku, więc nie ma opcji naprawy samego uzwojenia. U mniej akurat też uzwojenie musiało się przepalić.
Adrianello
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 35
Dołączył(a): 20 wrz 2011 14:25:04
Pochwały: 1
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: ABS - Frontera B

Postprzez RRR13 » 08 gru 2011 20:49:46

Jak dla mnie temat wręcz palący.

Mam też padnięty przedni czujnik. Cęnę około 1500 z ASO też znam. Kupiłem używkę na Allegro za 400 zeta, ale okazało się że też jest padnięta, więc 400 zł poszło się walić.

Czyli mówisz, że ten czujnik z Megane będzie pasował ? Na zimę ABS by się przydał.
RRR13
 

Re: ABS - Frontera B

Postprzez Adrianello » 09 gru 2011 11:11:59

U mnie działa na pewno, nie musi być koniecznie z Megana, kwestia dobrania odpowiedniej średnicy czujnika.
Adrianello
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 35
Dołączył(a): 20 wrz 2011 14:25:04
Pochwały: 1
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: ABS - Frontera B

Postprzez albi » 17 gru 2011 18:33:26

Hej,
bardzo przydatna informacja :D I o ile dobrze patrze to ten czujnik od Megane to na tyl - porownujac zdjecia wyszlo mi, ze taki:
http://allegro.pl/czujnik-abs-lewy-tyl- ... 84513.html

a moze masz fotki jak to wyszlo u Ciebie po montazu :)
albi
 

Re: ABS - Frontera B

Postprzez RRR13 » 19 sty 2012 15:13:32

No kupilem taki czujnik jak ten na zdjeciu, od Megane, ale on nie dziala.

On ma 1 kOhm, a powinien miec 2,2 kOhm.

R.
RRR13
 

Re: ABS - Frontera B

Postprzez jrzeuski » 19 sty 2012 15:32:40

To dolutuj mu na kablu rezystor 1,2kOhm :idea:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: ABS - Frontera B

Postprzez RRR13 » 19 sty 2012 16:50:54

Pomysl wart rozwazenia. Poprobuje i powiem, co wyszlo.
RRR13
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Układ hamulcowy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron