Witamy !



[All] Klimatyzacja

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Wookash » 28 lis 2010 22:54:22

Ja na wiosnę dobiję czynnika i odgrzybię bo już powoli zaczyna zalatywać skarpetami :(
Wookash
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez konik » 29 lis 2010 00:23:45

ADAM SP3WXO napisał(a):Miałem już nie jedno auto z klimą i w każdym, nawet przy -20 st C klima włączała się(...)

A skąd wiesz że się włączała po kontrolce??? Czy może sprawdziłeś że sprzęgło klimatyzacji napędza kompresor???
ADAM SP3WXO napisał(a):(...) nie bardzo rozumien skąd teoria, że poniżej jakiejś temperatury klima się nie włącza :shock:

Nie ma sprawy spróbuję poszerzyć Twoją wiedzę:


CHŁODZIĆ ZIMĄ

Układ klimatyzacji wpływa na komfort jazdy i podnosi atrakcyjność samochodu. Kiedyś kosztowny dodatek aut luksusowych, dziś można go znaleźć w sześciu na dziesięć sprzedanych pojazdów. Mimo jego popularności sporo kierowców nie wie, jak prawidłowo korzystać z klimatyzacji i jako nią dbać.

Okazuje się, że klimatyzacja samochodowa sprawia jej użytkowni­kom więcej problemów w zimie niż w lecie. A przecież od tego, jak korzystamy z tego zespołu poza sezonem, zależy jego trwałość sprawność w ciepłych porach roku.

TECHNIKA: DOBRE SMAROWANIE
Działanie urządzenia chłodniczego polega na ciągłym sprężaniu i rozprężaniu czynnika chłodniczego, którego obieg w układzie wymusza kompresor. Ze względu na zasadę działania i budowę kompresora jego elementy pracują z tarciem. Aby zlikwidować skutki tego zjawiska, sprężarkę smaruje się olejem, który krąży w układzie klimatyzacji wraz z czynnikiem roboczym. Zatrzymanie obiegu czynnika (wyłączenie klimatyzacji) blokuje dopływ oleju do sprężarki. Przez na ściankach, w łożyskach, elementach sekcji tłoczącej i zaworach niepracującego kompresora utrzymuje się warstwa sma­rująca. Zabezpiecza ona sprężarkę przed korozją i umożliwia bezawa­ryjne ponowne jej uruchomienie. Niestety, po około 12-15 dniach bezczynności kompresora znajdujący się w nim olej spływa w naj­niżej położone części obudowy. Ścianki i powierzchnie podlegające tarciu stają się suche. Uruchomienie klimatyzacji po dłuższej bez­czynności powoduje gwałtowny wzrost tarcia i przyspieszone zużycie współpracujących elementów. Przywrócenie poprawnego smarowa­nia sprężarki wymaga ustabilizowania się obiegu czynnika chłodni­czego i ponownego zmieszania go z olejem. Proces ten trwa zwykle kilka minut i wtedy kompresor, pracując z niedostateczną ilością ole­ju, nadmiernie się zużywa. Wniosek? Częsta praca układu klimatyza­cji jest konieczna dla zapewnienia należytego smarowania sprężarki, gwarantującego jej trwałość i sprawność.

BEZPIECZEŃSTWO: POZBYWAMY SIĘ WILGOCI
Może się wydawać, że namawianie użytkownika pojazdu do włączania klimatyzacji zimą lub gdy jest chłodno, pomijając kwestię smarowania, to absurd. Nic bardziej mylnego. Udowodnię to. Spójrzmy na schemat układu dopływu powietrza do kabiny nowoczesnego pojazdu wy­posażonego w klimatyzację. Powietrze z zewnątrz, zanim dotrze do pasażerów, na swojej drodze napotyka parownik klimatyzacji (1), potem trafia do nagrzewnicy (2), następnie do stosowanego niekie­dy elektrycznego ogrzewacza i dalej do dysz wylotowych we wnętrzu pojazdu. Na powierzchniach parownika powietrze zostaje schłodzone i osuszone. Jeżeli temperatura takiego powietrza jest zbyt niska, moż­na je ogrzać, włączając nagrzewnicę (2) lub elektryczny dogrzewacz (3), czyli bardzo wydajny grzejnik powietrza, działający natychmiast po włączeniu. Pozwala on na ogrzewanie wnętrza auta nawet przy zimnym silniku. W samochodach napędzanych dieslem najnowszej generacji element ten okresowo wspomaga układ ogrzewania, bo np. jednostka dostarcza zbyt mało ciepła, pracuje na biegu luzem lub samochód porusza się z niską, stałą prędkością na najwyższym biegu. Oczywiście ochłodzenie powietrza zapewnia komfort termiczny w środku pojazdu przede wszystkim wtedy, gdy na zewnątrz panują wysokie temperatury. Ale z kolei nadmuch suchego powietrza za­pobiega zaparowywaniu szyb podczas jazdy w czasie opadów lub w okresie dużej wilgotności, czyli późną jesienią, zimą i wczesną wios­ną. Usuwanie zamglenia i pocenia się szyb ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, stąd wniosek, że klimatyzacja powinna być używana także w uch porach roku.
Sterownik klimatyzacji automatycznej samoczynnie reguluje działanie nagrzewnicy, która tak miesza zimne i ciepłe powietrze, aby uzyskało temperaturę zadaną na panelu obsługowym. W układach z klimatyza­cją sterowaną ręcznie kierowca pokrętłem ogrzewania podnosi tem­peraturę powietrza wcześniej schłodzonego i nawiewanego do kabiny. Dzięki temu, mimo niskiej temperatury na zewnątrz, w kabinie panuje ciepło, osuszone powietrze szybko usuwa zamglenie szyb, a sprężarka klimatyzacji jest dobrze smarowana.
Konstrukcja każdego układu klimatyzacji przewiduje jego zabezpiecze­nie przed pracą w warunkach, które mogą uszkodzić system. Ze względu na wytrącanie pary wodnej ze schładzanego powietrza klimatyzacja nie powinna pracować, gdy do parownika klimatyzacji dopływa z zewnątrz powietrze o temperaturze poniżej 0°C. W takim wypadku wytrącająca się para spowoduje oblodzenie ścianek parownika i zablokowanie dzia­łania klimatyzacji lub jego uszkodzenie. Aby do tego nie dopuścić, w pobliżu parownika umieszcza się czujnik temperatury. Wyłącza on klimatyzację, gdy powietrze napływające z zewnątrz jest zbyt zimne - zwykle przy temperaturze powietrza <= 1°C. Układ włączy się ponow­nie przy temperaturze powyżej 2,5-3,5°C.

Jak korzystać z klimatyzacji zimą

Układ automatyczny
Ustawić żądaną temperaturę na wyświetlaczu panelu obsługowego, włą­czyć klimatyzację i przełączyć sterowanie na AUTO. Klimatyzacja będzie pra­cować zawsze, gdy system zabezpieczeń na to zezwoli.

Układ ręczny
Włączać klimatyzację tak często i na tak długo, jak na to pozwala system za­bezpieczający. Gdy w kabinie jest zbyt zimno, zwiększać wydajność ogrze­wania, przesuwając pokrętło ogrzewania dalej na czerwone pole. Należy pamiętać, aby pracowała dmuchawa nawiewu powietrza.

Czasopismo : Auto Technika /grudzień 2005/
Avatar użytkownika
konik
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1161
Obrazki: 3
Dołączył(a): 15 lut 2008 22:06:24
Lokalizacja: Starogard Gdański
Pochwały: 5
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Jarek sp3swj » 29 lis 2010 01:44:48

:-) czyli lepiej by było jakby najpierw była nagrzewnica a potem parownik :-) bo zawsze można by się "chłodzić". ale producenci "dali ciała"... :-) hihih

We Frotce można wyczuć kiedy załącza się sprzęgło - to "słychać i czuć" po obciążeniu silnika.
/Jarek Poznań
4x4 ... ale Octavia :-) --- ... błękitne foto z sentymentu ... była też srebrna LONG :-)
Avatar użytkownika
Jarek sp3swj
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2001
Obrazki: 1
Dołączył(a): 12 kwi 2008 22:57:17
Lokalizacja: Poznań
Pochwały: 12
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 29 lis 2010 09:32:21

Jarek sp3swj napisał(a):We Frotce można wyczuć kiedy załącza się sprzęgło - to "słychać i czuć" po obciążeniu silnika.

A u mnie także widać to po wskaźniku napięcia. Uruchomienie cewki elektromagnesu sprzęgła powoduje lekki spadek napięcia. A jak włączą się wentylatory (zawsze oba naraz) to wskaźnik idzie o prawie całą kreskę w dół i słychać huk spod maski. Nie wiem czy ktoś tu nie przesadził, bo silnik każdego wentylatora ma bezpiecznik 30A.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez maju » 02 gru 2010 22:09:31

Co do pytania napełniać czy nie:
z punktu widzenia bezpieczeństwa układu, w instalacji powinno być przynajmniej minimalne nadciśnienie, właśnie po to aby do układu nie przedostawało się powietrze czyli wilgoć.
Przy obecności wilgoci w instalacji do niczego będzie filtr osuszacz a z oleju zrobi się kwas.
Avatar użytkownika
maju
Admin
Admin
 
Posty: 599
Obrazki: 0
Dołączył(a): 20 wrz 2007 09:38:57
Lokalizacja: Wrocław
Pochwały: 1
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez konik » 05 sty 2011 22:21:51

Gdyby jeszcze ktoś miał wątpliwości, czy w samochodzie ze sprawną klimatyzacją, można załączyć ją przy temperaturach poniżej 0 (+/- 5'C) Proponuję zapoznać się z problemem kolegi @mklw : viewtopic.php?f=104&t=8554
Avatar użytkownika
konik
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1161
Obrazki: 3
Dołączył(a): 15 lut 2008 22:06:24
Lokalizacja: Starogard Gdański
Pochwały: 5
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Radzio » 31 sty 2011 18:20:34

konik napisał(a):Konstrukcja każdego układu klimatyzacji przewiduje jego zabezpiecze­nie przed pracą w warunkach, które mogą uszkodzić system. Ze względu na wytrącanie pary wodnej ze schładzanego powietrza klimatyzacja nie powinna pracować, gdy do parownika klimatyzacji dopływa z zewnątrz powietrze o temperaturze poniżej 0°C. W takim wypadku wytrącająca się para spowoduje oblodzenie ścianek parownika i zablokowanie dzia­łania klimatyzacji lub jego uszkodzenie. Aby do tego nie dopuścić, w pobliżu parownika umieszcza się czujnik temperatury. Wyłącza on klimatyzację, gdy powietrze napływające z zewnątrz jest zbyt zimne - zwykle przy temperaturze powietrza <= 1°C. Układ włączy się ponow­nie przy temperaturze powyżej 2,5-3,5°C./


Jest w tym trochę racji ale nie do końca. Im niższa temp. na zewnątrz tym mniej wilgoci zawartej w powietrzu także przy temp np.-5st na parowniku nie osadzi się ani kropelka wody. Układ zabezpieczony jest po to żeby do sprężarki nie doszedł czynnik w fazie cieczy ponieważ ciecz jako medium nie sprężalne może uszkodzić elementy robocze sprężarki. Przy wysokiej temperaturze zewnętrznej ciecz na parowniku odparowuje do stanu gazowego i powraca w tej formie do sprężarki zimą nie ma gdzie odparować i "przelewa" się przez parownik.
Radzio
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez UnrealGoD » 21 lut 2011 12:49:40

A ile orientacyjnie może kosztować dołożenie klimy do Frontery A? Nie wykluczone że taką właśnie nabędę 2.0 albo 2,4 albo 2,3td i klimy w niej standardowo nie będzie.
W Sierrach, czyli na znanym mi już podwórku dokładanie klimy jest na porządku dziennym. Kompletny zestaw kosztuje około 500zł (wiązka, sprężarka, przewody, chłodnica, wymiennik parownik). Demontuje się deskę, modyfikuje dość mocno ścianę grodziową i z nabiciem wychodzi 1500-2000. Nie wyobrażam sobie jeździć samochodem bez klimy.
Przeglądałem tu ogłoszenia ale nie widziałem żeby ktoś sprzedawał zestawy. Próbował ktoś takiej przekładki? Może jest prościej we Frocie niż we Fordzie?
Obrazek
Ford Sierra 2.0 DOHC CLX 4x4 _ Opel Frontera 2.3 Dti Long
606 198 495
Avatar użytkownika
UnrealGoD
Starszy Bywalec
Starszy Bywalec
 
Posty: 159
Dołączył(a): 17 lut 2011 11:49:09
Lokalizacja: Kraków
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 21 lut 2011 12:58:07

A nie taniej wyjdzie rozejrzeć się za Frotką po 95r. (z nową deską)? Prawie każda ma klimę.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez UnrealGoD » 21 lut 2011 13:10:30

Na pewno prościej.
Tym niemniej te po '95 które widziałem na allegro a na których zakup mnie stać klimy nie miały a i cena stanowiła raczej górną granicę budżetu.
Obrazek
Ford Sierra 2.0 DOHC CLX 4x4 _ Opel Frontera 2.3 Dti Long
606 198 495
Avatar użytkownika
UnrealGoD
Starszy Bywalec
Starszy Bywalec
 
Posty: 159
Dołączył(a): 17 lut 2011 11:49:09
Lokalizacja: Kraków
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 21 lut 2011 13:24:50

Patrząc po klimie w swojej Frotce to dołożenie instalacji byłyby bardzo pracochłonne i trzebaby mieć chyba wersję pod konkretny model, żeby pasowały rurki i mocowanie sprężarki (u mnie np. jest z tyłu silnika, napędzana wałem od sprzęgła elektromagnetycznego na pasku klinowym). Poza tym widziałem, że we Frotkach są różne konfiguracje wentylatorów klimy. U mnie akurat są 2 wiatraki, ale większość Frotek ma tylko jeden. Na schemacie widać, że klima jest podpięta pod komputer silnika i to on steruje pracą wentylatorów. We Frotkach benzynowych pewnie byłoby nieco prościej, bo mają dużo więcej wolnego miejsca pod maską niż diesle (u mnie prawie nie ma gdzie ręki wetknąć), co daje szanse coś pokombinować i dopasować, ale wątpię czy jest sens ekonomiczny takiej dokładki. Przemyśl dobrze czy nie lepiej szukać dalej Frotki już z klimą.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Pawel » 21 lut 2011 19:51:48

Sprężarka w 2.8/3.1 jest nad alternatorem, między filtrem powietrza a turbina, napędzana dwoma paskami od koła pasowego na wale. Też nie ma gdzie i jak ręki wetknąć... Najlepiej szukać pasującej instalacji w rozbitkach, ale europejskich...
Obrazek
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Klimatyzacja?

Postprzez UnrealGoD » 21 lut 2011 20:25:15

No w tych większych silnikach faktycznie mało miejsca, ciężko by było coś innego dopasować. Ale sam kompresor to mały problem chyba w porównaniu z parownikiem i mieszalnikiem, które trzeba gdzieś pod deską zmieścić.

W takim razie zostaje mi czekać dalej aż się coś chłodzonego w okolicy pojawi w moim zasięgu cenowym...
Obrazek
Ford Sierra 2.0 DOHC CLX 4x4 _ Opel Frontera 2.3 Dti Long
606 198 495
Avatar użytkownika
UnrealGoD
Starszy Bywalec
Starszy Bywalec
 
Posty: 159
Dołączył(a): 17 lut 2011 11:49:09
Lokalizacja: Kraków
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Pawel » 21 lut 2011 20:27:52

W A większość bebechów klimy mieści się za schowkiem...
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 21 lut 2011 21:58:52

Pawel napisał(a):Sprężarka w 2.8/3.1 jest nad alternatorem
O, a u mnie alternator jest wysoko, pod samą maską a sprężarka klimy na dole silnika, przy grodzi po stronie kierowcy. Z punktu widzenia jazdy po wodzie wolę taki układ, bo sprężarka jest hermetyczna a alternator po zalaniu słabo działa.

PS. Mam taki sam filterek od poldka na wężu paliwowym tylko, że ja swój ustawiłem pionowo i wtedy lepiej widać czy paliwo się nie cofa i czy nie ciągnie powietrza.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Pawel » 21 lut 2011 22:05:49

U mnie ten filtr jest między pompą a elektrozaworem zamykającym dopływ paliwa do pompy. Nie jest z Poloneza tylko dopasowany z diesla - podobno chodzi o przepływ ropy. Jego odwrotny montaż podyktowany był brakiem miejsca, czasu, chęci i zbyt długiego przewodu.
Ja się właśnie zastanawiam czy nie dało by się zamienić altka ze sprężarką... :?:
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Klimatyzacja?

Postprzez rafal_r » 15 cze 2011 19:24:04

Witam
Panowie z klimą w frotkach powiedzcie co może być nie tak z moją klimą. Oto jak działa moja klima:
Mrozi jak szalona :) ale, do momentu załączenia się wentylatora chłodnicy. Zanim silnik złapie temperaturę kompresor włącza się i wyłącza ~ raz na minutę ( normalna praca domniemam ), wiatrak na chłodnicy klimatyzacji również działa tzn. włącza i wyłącza się. Silnik łapie temperaturę załącza się wiatrak chłodnicy - chłodzi do około połowy temperatury na wskaźniku deski. Wyłącza się i to już jest koniec działania klimy do momentu ostudzenia silnika na postoju. Sytuacja-zachowanie w 100% powtarzalne.
rafal_r
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 16 cze 2011 08:56:10

Popatrzyłem w schemat elektryczny klimy i...:shock: W benzynie sterowanie klimą jest inaczej zorganizowane niż w dieslu. Rzeczywiście w benzynie do sterowania wykorzystywany jest czujnik temperatury wody. Ale nie ten, co podaje sygnał dla zegarów. Jest jeszcze drugi, który działa jak przełącznik. Sygnał z tego czujnika steruje przekaźnikiem, który wymusza włączenie wentylatorów odcinając jednocześnie zasilanie elektromagnesu sprzęgła kompresora (w dieslu decyduje o tym ECU), czyli unieruchamia klimę, co obserwujesz. Sęk w tym, że powinien wtedy ruszyć wentylator klimy i wspomóc wentylator chłodnicy wody a po spadku temperatury wody czujnik od klimy powinien odblokować na przekaźniku zasilanie sprzęgła kompresora i klima znów zaczęłaby chłodzić. Tak się u Ciebie nie dzieje. Układ reaguje na temperaturę wody (kompresor się wyłącza) natomiast nie potrafi wrócić do stanu poprzedniego na ciepłym silniku. Więc prawdopodobnie walnął czujnik i przełącza się na stan "zimny" zbyt nisko. Wymień ten czujnik albo termostat wody na taki o niższej temperaturze otwarcia (masz oryginalny o nominalnej temperaturze?).
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez rafal_r » 16 cze 2011 21:59:37

Na wstępie b. dziękuję za podjęcie tematu. Teraz do rzeczy :)

Czujnik temp "wody" pokazujący temperaturę na desce jest jak
CZUJNIK TEMPERATURY WODY.png
CZUJNIK TEMPERATURY WODY.png (39.82 KiB) Przeglądane 364 razy

a załączaniem wiatraka chłodnicy"wody" i chyba podawaniem temperatury "wody" dla ECU steruje taki element z czterema stykami w okrągłej wtyczce
TERMOWYŁĄCZNIK UKŁADU CHŁODZENIA 105_100 C.png
TERMOWYŁĄCZNIK UKŁADU CHŁODZENIA 105_100 C.png (57.3 KiB) Przeglądane 364 razy
umiejscowiony w gumowej rurze od chłodnicy "wody" w okolicy akumulatora.

Termowyłącznik układu chłodzenia miałem wymieniany - org. padł i został wymieniony na wiosnę ( klima na org. chodziła identycznie jak na tym - czyli do nagrzania się silnika - dokładnie te same objawy)
Czujnika temp wody nie zaczepiałem bo gdyby był padnięty to zapewne nie pokazywałby temp. na desce.

Zauważyłem dodatkowy efekt gdy włączam klime (wtedy kiedy już nie działa kompresor tzn nie załącza się sprzęgło kompresora) podnoszą się obroty silnika o około jedna podziałkę na obrotomierzu. Włącznik klimatyzacji działa jak zwiększanie obrotów biegu jałowego :)

Budowę klimy i zasadę działania jej elementów dopiero poznaję więc moja wiedza w tym temacie jest przynajmniej LAMERSKA :). Dlatego proszę kolegów z forum o wsparcie - może ktoś już to przerabiał.
rafal_r
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 17 cze 2011 08:19:27

rafal_r napisał(a):Zauważyłem dodatkowy efekt gdy włączam klime (wtedy kiedy już nie działa kompresor tzn nie załącza się sprzęgło kompresora) podnoszą się obroty silnika o około jedna podziałkę na obrotomierzu. Włącznik klimatyzacji działa jak zwiększanie obrotów biegu jałowego :)
I tak ma być. ECU zwiększa dawkę paliwa, żeby silnik nie przygasał po załączeniu sprzęgła kompresora. On daje duży opór na wał korbowy (poprzez pasek klinowy). Dlatego przy włączonej klimie wzrasta zużycie paliwa. Problem u Ciebie polega na tym, że ECU podaje paliwo a sprzęgło się nie włącza jak silnik ciepły. Prawdopodobnie dlatego, że czujnik przełączył przekaźnik na zasilanie wentylatora. Ale wentylator też się nie włącza na ciepłym, tak? Czyli problem prawdopodobnie tkwi w przekaźniku (brudne styki?).

Zastanawia mnie jeszcze jedno: w którą stronę działa połączenie czujnik-ECU. Czy czujnik informuje ECU, że się przełączył czy też może ECU wymusza stan czujnika jaki potrzebuje (tzn. ignoruje odczyt wysokiej temperatury, by wymusić przełączenie przekaźnika na zasilanie sprzęgła). Tylko, że w tym drugim przypadku prościej byłoby podłączyć ECU bezpośrednio do przekaźnika. Tak czy siak na Twoim miejscu zbadałbym, co się dzieje na tym styku, gdy silnik się nagrzeje a potem posterowałbym tym ręcznie podając napięcie bądź masę i obserwował reakcję.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość