Witamy !



[A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

[A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez bambam » 18 paź 2018 05:55:33

Witam
jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów umieszczony na wężu chłodnicy? Powiedzmy, że wtyczka wygląda jak litera T: pin z lewej to 1, pin w dół to 2 a pin z prawej to 3. Jak przy włączonym zapłonie zewrę pin 2 i 3 to włącza się przekaźnik i wentylator na jakimś biegu. Czy tak to ma działać? po co pin 1 i jak go sprawdzić. Generalnie nie włącza mi się wentylator i szukam przyczyny. Frontera A 2.2b 16v.
bambam
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 28 sty 2016 08:43:56
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik

Postprzez jrzeuski » 18 paź 2018 07:26:04

Włącznik 3-pinowy jest do wentylatorów dwubiegowych. O ile pamiętam to działa po stronie masy. Nie wiem na którym pinie co jest, ale masz tylko 3 kombinacje, więc sam szybko dojdziesz, która do czego. Nie da się tam nic zepsuć mostkując dowolne dwa piny. Bieg "wolny" jest zazwyczaj realizowany przez taki wielki rezystor, który wisi na kablach gdzieś obok włącznika albo wentylatora. Bieg "szybki" polega na zmostkowaniu go i za to odpowiada druga kombinacja pinów. Jak rezystor jest walnięty, to działa tylko szybki bieg. Jak walnięta jest któraś termopara we łączniku, to działa tylko jeden bieg, zależnie która padła.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik

Postprzez tomek_89 » 18 paź 2018 07:30:51

Jeżeli masz taki wylacznik https://www.autodielyonline24.sk/era-2472759.html to masz tam schemacik. Może też być opcja ze zwarta jedna para styków gdy jest zimny a po zagrzaniu
przełącza styki.
Gdzie kończy się asfalt, tam zaczyna się prawdziwa jazda.
tomek_89
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 235
Dołączył(a): 22 kwi 2013 20:22:18
Lokalizacja: Łódź
Pochwały: 4
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez bambam » 18 paź 2018 18:34:15

Kupiłem nowy wyłącznik i dalej nie działa. Jak wezmę wtyczkę i zwieram to przy jednej kombinacji uruchamia się wentylator chyba na maxa, przy innej nic się nie dzieje. Ale ok, ten jeden bieg mi wystarcza tylko, że się nie załącza. Auto rozgrzałem do 110 st C, multimetrem mierzę przejście w czujniku i nie ma między żadnymi pinami zwarcia, a chyba powinno być przy takiej temp. coś zwarte? Chyba, że się mylę a ten czujnik działa jakoś inaczej ?
bambam
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 28 sty 2016 08:43:56
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez tupek » 18 paź 2018 18:49:13

Jakie są numery tego czujnika?

-- Dodano 18 paź 2018 18:58:20 --

Bo jeden pin jest wspólny w które wchodzi napięcie a dwa pozostałe wychodzą na przekaźniki.
Jeden przekaźnik załącza wentylator przez rezystor - tak zwany pierwszy bieg, a drugi przekaźnik bezpośrednio wentylator - drugi bieg.
Więc jak chodzi na większym biegu to albo uszkodzony jest przekaźnik albo rezystor.
U mnie działa LSD :)
Avatar użytkownika
tupek
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 1693
Obrazki: 12
Dołączył(a): 14 lut 2013 19:53:04
Lokalizacja: Dobruchna
Pochwały: 20
Województwo: Świętokrzyskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez bambam » 19 paź 2018 05:29:08

Wyłącznik jest taki jak Kolega Tomek_89 wkleił wyżej 95/90, 105/100
Rozumie. Pytam jak działa to załączanie, tzn. ten wyłącznik, bez wpiętej wtyczki po osiągnięciu danej temperatury powinien zwierać styki? Czyli jak auto jest gorące, wyjmuję wtyczke i mierze przejście na wyłączniku to któreś piny powinny mieć przejście?
Inaczej: biorę miernik, ustawiam "piszczek"który piszczy jak zwieram końcówki, podchodzę do zimnego auta, wypinam wtyczkę i sprawdzam czujnik/wyłącznik, każdy pin z każdym, nie piszczy. Rozgrzewam auto do >100 i znowu sprawdzam każdy pin z każdym-nie powinien piszczeć przynajmniej w jednej konfiguracji?
bambam
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 28 sty 2016 08:43:56
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez tomek_89 » 19 paź 2018 06:27:32

Ten wyłącznik działa tak: gdy silnik osiągnie temp 90-95 stopni łączy się jedna para styków (wspólny + któryś drugi). Gdy temperatura wzrośnie do 100 - 105 stopni do tych dwóch dołącza się trzeci styk. Później spróbuję ogarnąć jakiś schemat żeby było łatwiej zrozumieć zasadę działania. Według mnie przy temp. 100 stopni powinieneś mieć przejście pomiędzy wszystkimi stykami.
Gdzie kończy się asfalt, tam zaczyna się prawdziwa jazda.
tomek_89
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 235
Dołączył(a): 22 kwi 2013 20:22:18
Lokalizacja: Łódź
Pochwały: 4
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez mazurkas007 » 19 paź 2018 06:30:31

Jeden pin jest wspolny dla podania sygnalu zwrotnego.
Dwa pozostale piny generuja sygnal dla startu wentylatora.
Nazwijmy pin wspolny A, pin od wolnego biegu 1 a od szybkiego biegu 2.
Jak silnik jezt zimny nie piszcza A1 i nie piszczy A2.
Gdy silnik jest normalnie nagrzany, nominalna temperatura pracy, nie piszczy A1 i nie piszczy A2
Gdy silnik jest troche powyzej temperatury pracy, piszczy A1 nie piszczy A2
Gdy silnik jest duzo powyzej normalnej temperatury pracy, nie piszczy A1 piszczy A2.

-- Dodano piątek, 19 paź 2018, 08:33 --

tomek_89 napisał(a):Ten wyłącznik działa tak: gdy silnik osiągnie temp 90-95 stopni łączy się jedna para styków (wspólny + któryś drugi). Gdy temperatura wzrośnie do 100 - 105 stopni do tych dwóch dołącza się trzeci styk. Później spróbuję ogarnąć jakiś schemat żeby było łatwiej zrozumieć zasadę działania. Według mnie przy temp. 100 stopni powinieneś mieć przejście pomiędzy wszystkimi stykami.


Jezeli masz dwa wentylatory, to bedzie tak, ze przy maksymlnej temperaturze bedzie piszczec A1 i A2 razem.
Jezeli jest jeden wentylator i ma dwie predkosci, to najpierw piszczy A1 a pozniej A2, nigdy razem.
Dlatego jest 5stC roznicy miedzy A1 i A2, aby silnik nie dostal zasilania w jednym czasie dla dwoch predkosci pracy.
A1 90-95, B1 100-105
była Frotka zmotka 3.2, będzie druga edycja 2.2 :)
Podróże bez granic : Polska, Niemcy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Rumunia, Mołdawia, Finlandia, Węgry, Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, San Marino, Szwecja, Tajlandia, Malezja - tam byliśmy na kołach.
Avatar użytkownika
mazurkas007
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1325
Obrazki: 30
Dołączył(a): 12 lip 2007 07:31:41
Lokalizacja: Bielsk Podlaski - Polska
Pochwały: 6
Województwo: Podlaskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez bambam » 19 paź 2018 07:14:50

Ok, dzięki. Czyli nie jest to jakaś super elektronika tylko pewnie zwykły bimetal czy coś. Skoro mi nie styka(nie piszczy) przy żadnej kombinacji pinów przy ponad 100 st mierzonych na chłodnicy to albo ten wyłacznik jest walnięty pomimo, że nowy, albo jakimś cudem nie osiąga tej temperatury. Wąż, na którym umieszczony jest wyłącznik mi padł i założyłem z Forda ale teraz ten wyłącznik jest skierowany w górę, może dlatego jest coś nie tak.
Ostatnio edytowano 19 paź 2018 07:22:26 przez bambam, łącznie edytowano 1 raz
bambam
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 28 sty 2016 08:43:56
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez tomek_89 » 19 paź 2018 07:21:19

No raczej ze schematu czujnika wynika, że przy maksymalnej temp. obydwa styki są zwarte i raczej nie ma znaczenia ile masz wentylatorów.
Gdzie kończy się asfalt, tam zaczyna się prawdziwa jazda.
tomek_89
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 235
Dołączył(a): 22 kwi 2013 20:22:18
Lokalizacja: Łódź
Pochwały: 4
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez mazurkas007 » 19 paź 2018 07:29:40

tomek_89 napisał(a):No raczej ze schematu czujnika wynika, że przy maksymalnej temp. obydwa styki są zwarte i raczej nie ma znaczenia ile masz wentylatorów.


Miernik i sprawdzasz, to tylko trzy piny i szesc mozliwych kombinacji polaczen.
Czujnik do domu i gotowanie wody w szklance.
Albo tak jak koledzy pisali, mostkujesz piny i obserwujesz co sie dzieje z wentylatorem.
Jezeli w zadnej kombinacji nie rusza szybki bieg, to nie czujnik.

Jezeli ci nie przeszkadza tylko jeden bieg, wywal rezystor od wolnych obrotow.
Bedzie od razu start z maksymalnej predkosci, bez czekania na prawie-zagotowanie silnika i drugi styk.
była Frotka zmotka 3.2, będzie druga edycja 2.2 :)
Podróże bez granic : Polska, Niemcy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Rumunia, Mołdawia, Finlandia, Węgry, Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, San Marino, Szwecja, Tajlandia, Malezja - tam byliśmy na kołach.
Avatar użytkownika
mazurkas007
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1325
Obrazki: 30
Dołączył(a): 12 lip 2007 07:31:41
Lokalizacja: Bielsk Podlaski - Polska
Pochwały: 6
Województwo: Podlaskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez tomek_89 » 19 paź 2018 07:39:31

Tak jak mazurkas007 napisał, najlepiej zawieraj styki we wtyczce . To że termometr pokazuje odpowiednią temperaturę to nie znaczy że bimetal w czujniku czuje to samo. Może mu brakować ze 3 stopnie żeby zadziałać i dlatego układ nie działa poprawnie. Najlepsze narzędzie elektryka - spinacz biurowy i do wtyczki :D
Gdzie kończy się asfalt, tam zaczyna się prawdziwa jazda.
tomek_89
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 235
Dołączył(a): 22 kwi 2013 20:22:18
Lokalizacja: Łódź
Pochwały: 4
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez bambam » 19 paź 2018 08:19:50

Jak zwieram piny we wtyczce to wentylator się włącza na maksymalny bieg (to mnie zadowala). Problem tylko,że wyłącznik nie zwiera, no ale to może wina tego, że jest obrócony w górę, dziś to sprawdzę.
Zrobię jeszcze test z wodą w garnku na starym czujniku.
bambam
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 28 sty 2016 08:43:56
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez jrzeuski » 19 paź 2018 11:46:19

Wody do ponad 100st.C w garnku nie nagrzejesz, więc nie da się tak przetestować drugiego bimetalu. Ale możesz gotować go w oleju :mrgreen:

Skoro działa tylko szybki bieg, to albo zamienione są piny we wtyczce czujnika albo rezystor padł, bo raczej byłoby dziwne jakby oba czujniki miały tę samą awarię. Znajdź ten rezystor i go zmierz, to jest banalne: albo ma przejście albo nie.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez bambam » 20 paź 2018 18:53:06

Zrobione. Wyłącznik jednak musi być od dołu węża, jak jest skierowany do góry to pewnie jakiś bąbel z powietrzem się pod nim robi czy coś. Jak go skierowałem w dół to wentylator się załącza na jakimś biegu. A jak wygląda taki rezystor?
bambam
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 28 sty 2016 08:43:56
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez jrzeuski » 21 paź 2018 20:28:43

Rurka owinięta drutem albo ceramiczny walec. Na obu końcach są konektory do podpięcia kabli.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Jak sprawdzić 3-pinowy termowyłącznik wentylatorów

Postprzez tupek » 22 paź 2018 20:23:45

Obrazek
Taki rezystor ma vectra b.
U mnie działa LSD :)
Avatar użytkownika
tupek
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 1693
Obrazki: 12
Dołączył(a): 14 lut 2013 19:53:04
Lokalizacja: Dobruchna
Pochwały: 20
Województwo: Świętokrzyskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004


Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość