Strona 1 z 1

Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 23 mar 2013 20:04:37
przez XII
Witam,
Mam "typowy" okazuje się problem i nie problem.. sam nie wiem - jest to co najmniej śmieszne, a zarazem wnerwiające i budujące mieszane odczucia w stosunku do całego rządu, przepisów, państwa...

Otóż około 3 lata temu zakupiłem Opla fronterę Sport (3 drzwi) od sprzedawcy który ma zarejestrowaną firmę i zajmuje się sprowadzaniem samochodów z zagranicy. Kupno jak kupno wyglądało normalnie.. pojechałem, obejrzałem, wypłaciłem, dostałem fakturę i komplet dokumentów. Następnie dokumenty przekazałem do tłumaczenia, opłaciłem opłatę recyklingową, zaniosłem wszystko co potrzeba do wydziału komunikacji w celu rejestracji auta na mnie i moją żonę jako współwłaściciel. Po kilku tygodniach odebrałem twardy dowód rejestracyjny i na tym się niby skończyło. W między czasie sporo dołożyłem do auta kupując nowe felgi, opony, naprawiając co niektóre rzeczy itp. ale to nie w tym rzecz.

Po trzech latach od zakupu dostaję dwa pisma od urzędu celnego (jedno dla mnie, drugie dla mojej żony). Okazuje się, że jest to wezwanie w sprawie opla frontery i, że mam się stawić w odpowiednim terminie i godzinie w celu oględzin pojazdu i wszystkich dokumentów dotyczących tego pojazdu. Oczywiście w wezwaniu po za straszeniem karą w wypadku niestawienia się na "wizytę" i kilku paragrafów karnych nic nie pisze o tym w jakim to celu chcą oglądać moje auto i papiery. Zadzwoniłem do nich i pytam o co biega, miła w sumie baba odpowiedziała mi, że oni konkretnego nie chodzi i, że nie będę niczego musiał płacić mam tylko się stawić w określonym terminie z samochodem i papierami (jak zaznaczyła wszystkimi jakie posiadam). Nic więcej nie chciała mówić powtarzała jak opętana, że płacić nie będę musiał, że chcą tylko zrobić oględziny auta i papierów.

Następnie zadzwoniłem do znajomego który sprowadza auta i mówię o co chodzi. Ten mi na to, że najprawdopodobniej chodzi o to, że nie została zapłacona akcyza za samochód osobowy ja mu na to, że moja forta była od początku jako ciężarowy samochód (ciężarowy miał wpisany w zagranicznych papierach no i w polskich papierach też to ma bo tak zostało). Kolega grzecznie mi wyjaśnia, że "no to co!" tam był jako ciężarowy a u nas nie spełnia kryteriów ciężarowego i będzie trzeba zapłacić akcyzę jak od osobówki... Szczerze jak kupowałem to auto nie zwracałem na to uwagi po prostu chciałem kupić takie auto a czy ten ma ciężarowy czy osobowy to co mnie to - w sumie ten co mi sprzedawał powinien zapłacić akcyzę jeśli byłby to samochód osobowy ale że był to ciężarowy to był zwolniony i nie płacił. Bo gdy podczas kupna się go pytałem czy wszystko jest uregulowane, żebym ja nie musiał bulić, dopłacać do tego interesu odparł, że wszystko jest OK.

Podsumowując, ze 99,9% urzędowi celnemu chodzi o cło od samochodu osobowego. W dowodzie polski mam wpisane samochód ciężarowy i 4 miejsca siedzące, za granicą był jako samochód ciężarowy (mam ksera oryginalnego dowodu i tłumaczenie). Posiadam fakturę marża zakupu i dokumenty z przeglądu które mówią, że ten samochód jest w kategorii ciężarowej.

Teraz pytania:
Czego mogę spodziewać się w trakcie jak i po "wizycie"?
Czy urząd celny może mi zabrać (zarekwirować) samochód do czasu wyjaśnienia, np. kiedy nie zostanie zapłacona akcyza lub cło od samochodu osobowego, czy do czasu kiedy nie zostanie naniesiona zmiana w dowodzie, że to auto osobowe?
Czy musi ze mną jechać też żona - bo w końcu ona też dostała wezwanie jako współwłaściciel?
Czy zainstalowanie jakieś grodzi w postaci kratki (np. za tylnymi fotelami, za nagłówkami) pomogłoby w rozpoznaniu tego auta jako auto ciężarowe?
W jaki sposób mogę zachować to auto jako auto ciężarowe?
Czy to ja będę musiał płacić ten podatek, czy ten kto mi sprzedał to auto?
W jakiej jestem sytuacji? Co mogę i czego mogę się spodziewać po wizycie z autem i papierami w uc.


Za wszystkie informacje z góry dziękuję.
W powyższym tekście użyłem określeń cło i akcyza jako równoważne ... w sumie nie wiem czy są one równoważne ale proszę o wyrozumiałość.


Pozdrawiam.

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 24 mar 2013 09:48:30
przez Trzeci
Ja mam tak w Oplu Zafirze 2.2 typ FLEXIVAN. Podczas rejestracji w Wydziale Komunikacji okazało się że urzędnikowi nie spodobało się że jest w dowodzie duńskim że pojazd jest na 2 osoby . Według Niego ten pojazd pwonien byc na 5 jako cięzarowy a na 7 jako osobówka i ze przesle sprawe do UC .
Oczywiście samochód na firme VAT mam i opłaty jak recykling i takie tam zrobiłem . Firma od której kupowałem ma pozwolenia na handel ciezarowymi tez jest VAT ale Polska to dziwny kraj....

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 24 mar 2013 10:21:12
przez cichy73
Odnośnie kratki to jako samochód ciężarowy musisz ją posiadać. Diagnosta nie podbił mi za pierwszym razem przeglądu bo miałem wyjętą kratę, a w dowodzie jak byk było napisane, że ciężarowy. Jak masz to zamontuj, chociaż nie mam pojęcia gdzie w sporcie ją zamontować. Long B ma specjalnie przygotowane do tego gniazda za przednimi i tylnymi fotelami i giętką (możliwość do zwinięcia) kratę.

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 24 mar 2013 10:43:38
przez Trzeci
Nie musisz miec kratki jezli przepisy kraju w którym uzyskał homologację na cięzarowy w tym wypadku Dania nie narzucają obowiązku posiadania kratki.
Poza tym mój samochód ma homologacje na ciężarowy nie osobowo-ciężarowy i ma tylko 2 fotele. Nawet sam urzędnik powiedział że kratka jest zbędna .
Dla samochodów homologowanych w Polsce obowiązuje §8.4.
"Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać
następującym warunkom:
7) w samochodzie cięŜarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o
odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu cięŜarowego zarejestrowanego po raz
pierwszy po dniu 29 maja 1999 r.;"

ale
§.58.3. Samochody ciężarowe objęte świadectwem homologacji typu pojazdu wydanym zgodnie z dyrektywą
Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji
pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych
do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.) i zarejestrowane po raz pierwszy po
dniu 29 kwietnia 2009 r. mogą nie spełniać warunku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 7.

nawet Volvo Polska informuje , że pojazdy które posiadają po tej dacie (29 kwietnia 2009) homologację europejską jako ciężarówka przegrody posiadać nie muszą. Pojazdy po zmianach konstrukcyjnych i homologowane w Polsce jaki drugi etap (homologacja PL) muszą kratę posiadać.

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 25 mar 2013 07:39:12
przez XII
Witam,
Kratki nie miałem i nie mam - jeśli by coś pomogło założenie takiej kratki to chętnie bym się w nią wyposażył, tylko gdzie takową zainstalować? Myślałem za zagłówkami tylnych siedzeń wspomagając się rurarzem jako pomoc przy zamontowaniu... tylko, że tak kratka ni mogłaby być do samej podłogi tylko na wysokość od dachu do siedzeń, sam nie wiem.

A co z moimi pytaniami, jest ktoś w stanie odpowiedzieć mi na moje hmmm pytania? najbardziej chodzi mi o to czy jak tam pojadę to nie przyjdzie mi wrócić na piechotę do domu... lol dziwny jest ten kraj :/

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 25 mar 2013 08:03:04
przez nightman
Pewnie że to dziwny kraj :)... Kraj w którym wg rozporządzenia MF możesz mieć samochód ciężarowy a vatu i tak z paliwa nie odliczysz, bo kratki nie masz tam gdzie potrzeba :)

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 25 mar 2013 08:18:42
przez Trzeci
żeby odliczyć vat z paliwa musisz spełniać warunki http://www.badaniapojazdow.pl/porady/us ... arowe.html Kończy się to tak że jedziesz do znajomego wystawia Ci kwit i masz do 6000 odpisu za paliwo. Warunek to 1 rząd siedzeń (VAT-1)

-- Dodano poniedziałek, 25 mar 2013, 08:32 --

XII napisał(a):Szczerze jak kupowałem to auto nie zwracałem na to uwagi po prostu chciałem kupić takie auto a czy ten ma ciężarowy czy osobowy to co mnie to - w sumie ten co mi sprzedawał powinien zapłacić akcyzę jeśli byłby to samochód osobowy ale że był to ciężarowy to był zwolniony i nie płacił. Bo gdy podczas kupna się go pytałem czy wszystko jest uregulowane, żebym ja nie musiał bulić, dopłacać do tego interesu odparł, że wszystko jest OK.

Podsumowując, ze 99,9% urzędowi celnemu chodzi o cło od samochodu osobowego. W dowodzie polski mam wpisane samochód ciężarowy i 4 miejsca siedzące, za granicą był jako samochód ciężarowy (mam ksera oryginalnego dowodu i tłumaczenie). Posiadam fakturę marża zakupu i dokumenty z przeglądu które mówią, że ten samochód jest w kategorii ciężarowej.


Jeżeli samochód był zarejestrowany jako ciężarowy za granicą i został kupiony jako ciężarowy na fakturę VAT (odpowiednik dla danego kraju ) to powinienieś go kupic na fakturę 23% VAT . Poza tym dealer musi miec w swoim wpisie do ewidencji PKD 45.19.Z.
Jeżlei kupiłes go na Vat -marże to prawdopodobnie było tak. Samochód jeździł za granicą jako ciężarowy (homologacja - jak wyjechał z fabryki) potem ktoś go odkupił prywatnie nie zmieniając przeznaczenia (zmiana w dowodzie na osobowy) i od tej osoby kupił dealer. De facto nadal jest w dowodzie samochód ciężarowy ale powinien sprowadzajacy zapłacic akcyzę bo nie kupił go na fakturę od firmy za granicą tylko na umowę kupna od osoby prywatnej.
Chodzi im nie o Ciebie bo Ty kupiłeś zgodnie z prawem ale o tego dealera który nie dopełnił swoich obowiazków.

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 25 mar 2013 13:44:35
przez XII
Rozmawiałem z tym co ten samochód sprowadził, a ja od niego kupiłem - powiedział mi, że to on będzie musiał zapłacić akcyzę ... zapytałem z ciekawości ile - ok 2500zł + odsetki za 3 lata zwłoki. No spoko jak on płaci to ok (mam nadzieję, że tak właśnie będzie bo jak miałbym jeszcze dopłacać do tego auta tyle kasy to ja dziękuję, postoję), ale po co UC wzywa mnie do okazania auta ze wszystkimi dokumentami? Mam nadzieje, że nie po to by mi ten samochód zabrać do czasu aż tamten ureguluje swoje wierzytelności? ...albo mnie przymuszą do zmiany typu samochodu na osobowy w dowodzie rejestracyjnym?

Re: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 25 mar 2013 20:34:39
przez lysy
Trzeci napisał(a):żeby odliczyć vat z paliwa musisz spełniać warunki http://www.badaniapojazdow.pl/porady/us ... arowe.html Kończy się to tak że jedziesz do znajomego wystawia Ci kwit i masz do 6000 odpisu za paliwo. Warunek to 1 rząd siedzeń (VAT-1)


Nie jest tak jak piszesz. W przypadku zwrotu vatu - 6000pln jest ale od samochodu osobowego a zwrot vatu od samochodu ciezarowego jest 100 %

Re: Odp: Wezwanie do urzędu celnego

PostNapisane: 25 mar 2013 23:01:54
przez Trzeci
Masz racje pomyłka w interpretacji. Spełniając vat 1 jest 100 % zwrotu

Wysyłane z mojego XT910 za pomocą Tapatalk 2