tekst zassany z 4x4Rajdy -Skąd się biorą nasze problemy:
Generalnie z Ustawy o ruchu drogowym D19970602 (jest tekst ujednolicony), która ma ponad 350 aktów wykonawczych w tym dwa:
RMI o homologacji typu DU 2005/238/2010 (obowiązuje od 2005-11-23) z poprawkami ogłoszonymi w:
1. DU 2006/205/1512; rozporządzenie to przywołuje dyrektywy unijne które nas obowiązują (m. in. Dyrektywę 2005/66/WE o układach zabezpieczających – czyli rury z przodu). Zgodnie z tym rozporządzeniem auto terenowe oznaczane jest N1G (takie do 3,5, szczegółowe wymagania w rozporządzeniu)
2. DU 2008/029/166 (
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 0080290166) - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 lutego 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep - generalnie rozporządzenie zawiera tabelę z elementami pojazdu oraz związanymi z tym elementem dyrektywami unijnymi, czyli jak ktoś ma ochotę homologować zmotę lub sam zderzak to proszę...
RMI o warunkach technicznych pojazdów DU 2003/32/262 (obowiązuje od 2004-01-14) , do tej pory 6 zmian (DU rok/zmiana: 2004/300; 2004/1085; 2004/1773; 2007/0604; 2007/1393; 2009/75/639).
Zmiana 6
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 0090750639 wchodzi w życie 2009-06-20
Gdzie można znaleźć coś interesującego:
http://www.forum.norcom.pl/Forum: Wszystko o ... Badaniach Technicznych i Rejestracji Pojazdów
Adminem jest tam N@rbi bywalec i tego forum.
Rejestracja (pierwsza)
Ogólnie jest tak:
3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) (2) "stosowaniu warunków technicznych w zależności od daty zarejestrowania pojazdu po raz
pierwszy", rozumie się przez to stosowanie tych warunków odpowiednio do daty pierwszej rejestracji
pojazdu, którą jest:
a) data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, z zastrzeżeniem lit. b i c,
b) data pierwszej rejestracji za granicą w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za
granicą,
c) data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy Sił Zbrojnych, [...]
ale są wyjątki patrz zderzak przedni poniżej
Zderzak przedni / rury
Rury (dotyczy rur z przodu - przednich układów zabezpieczających ) RMI po ostatniej poprawce 2007/1393 wprowadza tekst jak poniżej co jest wdrożeniem dyrektywy 2005/66/WE, przywołanej również w RMI o homologacji typu.
Link do dyrektywy unijnej 2005/66/WE
http://europa.eu.int/eurlex/lex/LexUriS ... 370054.pdf - Lektura niezbyt duża bo 18 stron, (najprościej wpisać 2005/66/WE w google )
Tekst po poprawce
Dz.U.2007.192.1393
5) w par. 7 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
[...] przednie orurowanie lub dodatkowy przedni zderzak, mające służyć do ochrony pojazdu przed uszkodzeniami w razie zderzenia z innym przedmiotem, mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach, dla których zostały homologowane. [...]
Dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 20 października 2007 r
RMI HOM przywołuje jest dyrektywę 2003/102/WE dotycząca ochrony pieszych (pod tym linkiem decyzja w sprawie przepisów technicznych do tej dyrektywy
http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexU ... 01:PL:HTML ).
Jest to wprowadzenie projektu zakazu montażu sztywnych zderzaków resztę dopowiedzcie sobie sami
Zderzak tył
Zderzak z tyłu na RMI TECH
Warunki ogólne
§ 7. 1. Zderzaki i klamki drzwi pojazdu nie mogą powodować niebezpieczeństwa zaczepienia innego
uczestnika ruchu.
2. ….
3. ….
4. Pojazd, którego zwis tylny jest większy niż 600 mm i wzniesiony nad powierzchnię jezdni więcej niż 700 mm przy zachowanej masie własnej, powinien być wyposażony w tylny zderzak lub urządzenie ochronne, zabezpieczające przed wjechaniem pod niego innego pojazdu, odpowiadające warunkom określonym w ust. 1 oraz następującym warunkom:
1) odległość dolnej krawędzi od powierzchni jezdni nie może przekraczać 550 mm przy zachowanej masie własnej pojazdu;
2) odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może przekraczać 400 mm;
3) szerokość nie może przekraczać w żadnym miejscu największej szerokości tylnej osi, mierzonej na skrajnych zewnętrznych punktach kół (wyłączając odkształcenia opon występujące w pobliżu ich styku z jezdnią), i nie może być od niej mniejsza niż 100 mm z każdej strony;
4) końce nie powinny być wygięte w kierunku do tyłu oraz nie powinny mieć zewnętrznych ostrych krawędzi;
5) powinny być wytrzymałe i dobrze zamocowane; wysokość przekroju poprzecznego nie może być mniejsza niż 100 mm;
6) warunki określone w pkt 1-5 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1998 r.
5. Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 31 grudnia 1994 r. dopuszcza się, aby zderzak lub urządzenia ochronne, zabezpieczające przed wjechaniem pod niego innego pojazdu, odpowiadały następującym warunkom:
1) odległość dolnej krawędzi od powierzchni jezdni nie może przekraczać 700 mm;
2) odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może przekraczać 600 mm;
3) szerokość nie może być mniejsza od szerokości pojazdu o więcej niż 100 mm z każdej strony pojazdu; jeżeli składa się z więcej niż jednego elementu, dopuszcza się między elementami przerwę w kierunku poziomym o długości nieprzekraczającej 600 mm;
4) końce powinny być zaokrąglone w kierunku do przodu;
5) powinny mieć odpowiednią wytrzymałość i być dobrze zamocowane.
6. Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. dopuszcza się odległość zderzaka lub urządzenia ochronnego od tylnego obrysu pojazdu nieprzekraczającą 600 mm.
7. Zderzaka lub urządzenia ochronnego, o których mowa w ust. 4, nie wymaga się na:
1) pojeździe, którego konstrukcja uniemożliwia wjechanie pod niego innego pojazdu;
2) …
3) …
4) ...
Światła
Dodatkowe oświetlenie (często określone jako halogeny lub dalekosiężne itp. - terminy takie nie występują w naszym ustawodawstwie) poniżej jest link do rozporządzenia, rozporządzenie to precyzuje jakie światła i w jakiej ilości można zainstalować w samochodzie.
Co można zrobić to zainstalować drugą parę świateł drogowych. Pod warunkiem m.in. że:
- że po włączeniu zapali sie kontrolka długich
- wyłączą sie po włączeniu świateł mijania
- szczegóły patrz link poniżej
Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Rozdział 3 par. 12 Światła, oraz poprawka do rozporządzenia
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 0090750639 wchodzi w życie 2009-06-20
Czy mogę umieścić światła na dachu?
TAK - zakładając są to światła drogowe to na podstawie poprawki jak wyżej – ma być umieszczone z przodu, (powiedzmy w przedniej połowie auta biorąc pod uwage długość), warunek aby nie oślepiało kierującego, w tym światłem. odbitym (np. od maski)
Przeciwmgłowe nie – dach odpada ewidentnie bo: nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania
Światło robocze
§ 44. Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o "pojeździe", rozumie się przez to ciągnik rolniczy,
leśny i pojazd wolnobieżny oraz przyczepę przeznaczoną do łączenia z tymi pojazdami.
§ 47. 1. Do pojazdu, o którym mowa w § 44,
2) dopuszcza się wyposażenie w światła:
....
ciągnącego przyczepę przekraczającą tę szerokość,
c) robocze, przeznaczone do oświetlenia miejsca pracy.
Więc odpada chyba, że ktoś ma swój wehikuł zarejestrowany jako ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny... w innym miejscu świateł roboczych nie zauważyłem.
Stopy co najmniej 2 nie więcej niż 4 jeśli pierwsza rejestracja jest przed 2003-06-30. Po tej dacie obowiązkowy 3 środkowy stop.
Inne
Jeśli samochód został zarejestrowany po raz pierwszy przed 1986-01-01 to nie musi mieć:
- awaryjnych
- przeciwmgłowego tylnego
- cofania
Opony
Jedynie słuszne pytanie czy mogę większe, odpowiedź dzięki @Kamel, podsumowując to co poniżej opon o innym rozmiarze niż przewidziane przez producenta założy nie można.
1) ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. z dnia 8 grudnia 2003 r.)
Brak określenia kary za rozmiar, jedynie za używanie kolców lub łańcuchów.
2) ROZPORZĄDZENIEMINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
(Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.)
Tutaj już można doszukać się podstaw:
- WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO;
punkt 8.1.13. Prędkościomierz, drogomierz i w trzeciej kulumnie, opisanej jako "Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający"
znajduje sie taka informacja;
3. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu.
3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Widnieją takie zapisy dotyczące opon:
Rozdział 2 , Wyposażenie:
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
5a. (46) Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.
6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
Wyposażenie obowiązkowe
Co nasze wózki mieć musza (na podstawie RMI TECH)
§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
1) w numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) albo w numer nadwozia, […] VIN nie wymaga się dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1stycznia 1995 r. […]
2) w numer umieszczony na silniku;
3) w samoczynne wycieraczki przedniej szyby […]
4) w prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz w drogomierz;
5) w lusterka […]
6) w sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, […]
7) w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa:
a) na przednich siedzeniach - stosuje się do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.,
b) na siedzeniach innych niż przednie samochodu osobowego, skierowanych do przodu; warunek stosuje się do samochodu osobowego zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984r.; przepisów a i b nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym;
8 ) w pasy bezpieczeństwa na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia; przepis stosuje się do:
a) przednich siedzeń w samochodach osobowych, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu:
– 30 czerwca 1971 r. - z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 1.400 cm3,
– 31 grudnia 1971 r. - z silnikiem o pojemności skokowej od 1.000 cm3 do 1.400 cm3,
– 30 czerwca 1972 r. - pozostałych,
b) siedzeń innych niż przednie - w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.,
c) siedzeń w pojazdach innych niż wymienione w lit. a i b, wyposażonych w punkty kotwiczenia
pasów bezpieczeństwa - zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.;
przepisów lit. a-c nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym;
9) w zagłówki na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa […] przepis stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1995 r.;
10) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, […]; przy czym błotniki samochodu osobowego […], przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30° i z tyłu 50° od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś koła,
b) odległość między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony,
c) najniższy punkt tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniącego jego funkcję znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą przez oś koła,
d) błotników nie wymaga się w pojeździe nietypowej konstrukcji;
11) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli [...] błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodu osobowego i autobusu, samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej oraz motocykla – wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), sztywność fartuchów zaś powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie;
12) w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby nieuprawnione;
13) w trójkąt do ustawiania na drodze, […]
14) w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym […]
15) w tłumik wydechu – […] wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawą stronę;
16) (uchylony);
17) (uchylony);
18 ) w miejsce przewidziane do umieszczenia tablic rejestracyjnych, […]
19) w zaczep do holowania z przodu pojazdu, a w odniesieniu do samochodu osobowego także z tyłu;
[…] przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 31 grudnia 1999 r.;
20) w podpórkę (podpórki), zapewniającą stabilne ustawienie pojazdu na podłożu, […]
21) w uchwyt (uchwyty) dla pasażera zgodny z przepisami o homologacji pojazdów.
2. […].
3. Pojazd samochodowy nie może być wyposażony w silnik dwusuwowy.
4. […].
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, patrz opony
Odciągi się samo przez się rozumie że nie legalne, w razie uszkodzenia pieszego można się dorobić poważnych problemów.
Zagranica - podobno o legalności decyduje kraj zarejestrowania pojazdu[/b], czego dowodzą ostatnie przypadki z mandatami za apteczki (dla nas w Niemcowni, czy dla Niemców u nas za gaśnice) i późniejsze zamieszanie.cały temat tu
http://forum4x4.pl/viewtopic.php?f=77&t=43930
Ostatnio edytowano 04 lis 2010 16:19:44 przez sylwian70, łącznie edytowano 1 raz