sylwian70 napisał(a):ad.kobzi dobrze pisze działanie drążka skrętnego jest (proste jak drut) kręcąc śrubą następuje obrotowe skęcanie pręta i zwiększanie naprężeń czym bardziej skęcony tym twardszy i trzeba użyć większej siły w tym wypadku robi to śruba regulacyjna.U mnie po podkręceniu przód stał się wyrażnie twardszy,zgodnie z fizyką.
A co będzie, jeżeli do regulacji nie użyjesz śruby tylko przełożysz drążek na wielkoklinie przy wachaczu? Auto podniesiesz, a drążek względem ramy pozostanie w tym samym położeniu. Czy regulację zrobisz na jednym czy też na drugim końcu drążka jest nie ważne efekt będzie ten sam, siła skręcająca pozostanie taka sama, gdyż jest nią ciężar samochodu. Nie ma mowy o tym, że rosną naprężenia. Drążek nie zmieni swoich właściwości fizycznych. Inaczej jest niz w przypadku sprężyn śrubowych, gdzie ilość zwoi, stosunek ilości zawoi do długości ma znaczenie.
To jest cytat z wikipedii:
"Drążek skrętny to element sprężysty w postaci pręta, rury lub wiązki płaskowników, których jeden koniec jest unieruchomiony w ramie lub w elementach nośnych nadwozia, a drugi wykonuje ruchy skrętne. Ruchy pionowe koła powodują przemieszczanie kątowe wahacza i skręcanie drążka. Drążki te stosuje się w niezależnych zawieszeniach samochodów osobowych lub terenowych. Drążki skrętne przechodzą przez całą szerokość pojazdu, a ich zamocowanie na drugim końcu umożliwia regulację wysokości pojazdu.
to jest link do strony opisującej obniżanie/podnoszenie zawieszenia w Peugeocie 309:
http://www.peugeot309.pl/index.php?opti ... &Itemid=70