Strona 1 z 1

[2.2] uszczelnienia wtrysków, trawersy, zapow. układu

PostNapisane: 25 lut 2013 19:32:29
przez karlson
2.2 DTI Jak w temacie powyżej, po tygodniu walki mechanika, który ustalił, że zapowietrza się układ paliwowy i trzeba wymienić uszczelnienia wtrysków postanowiłem poszukać pomocy u fachowców. Auto nie odpala wogóle jak jest w baku połowa stanu, jak full to od strzała. Pan Kaziu stwierdził, że to na bank uszczelnienia wtrysków (podobno wszystko inne przepatrzył i wyeliminował). Metodologia (wg Pana Kazia) wymiany tych uszczelnień to konieczność rozpięcia rozrządu, głowica w górę itp. Czy ktoś z was przerabiał temat? W szukajce odnalazłem odnośniki do tematów związanych z wymianą uszczelnień ale bez konkretów dotyczących samej roboty. Z góry dzięki za pomoc!

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 25 lut 2013 19:53:13
przez RudeBoy
Nie trzeba ani rozpinać rozrządu ani tym bardziej zdejmować głowicy. Jedynie wałek rozrządu trzeba odkręcić i go unieść lekko.
Dla wprawnego mechanika znającego temat wymiana uszczelniaczy trawersów wtrysków to 2 godziny roboty max. Koszt samej roboty 200-300zł. Cena z Krakowa.

po kolei:
- zdjąć pompe vacum
- odkręcić przewody wysokiego ciśnienia od wtrysków
- zdjąć pokrywe kol. dolotowego
- zdjąć przelewy
- zdjąć pokryw zaworów
- odkręcić wałek rozrządu
- poodkręcać 4 trawersy wtrysków
- wymienić uszczelniacze
- składadać w odwrotnej kolejności

Odpowietrzyć układ paliwowy i odpalać.

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 25 lut 2013 19:54:05
przez jrzeuski
Skoro to zależy od poziomu paliwa, to ściągaj bak i sprawdź czy rurka od zasilania nie jest dziurawa.

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 25 lut 2013 20:05:28
przez karlson
No właśnie to jest problem, że na 100% nie jestem przekonany czy robota uszczelnień wtrysków wyeliminuje problem...

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 25 lut 2013 20:16:36
przez baxxx
u nas robią już patenty z dokładana elektryczną wspomagającą pompom do ropy montowana w zbiorniku, taka pompa podciąga paliwo do pompy wtryskowej i problemy z zapowietrzaniem się raz na zawsze znikają :D

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 25 lut 2013 20:20:12
przez RudeBoy
jeżeli sumiennie został przeglądnięty układ od baku do wtrysków to na 99% wymiana uszcz. trawersów pomoże.

Z resztą znajdź sobie na forum jak sprawdzić szczelność trawersów pisałem już o tym tyle razy, że mi się już nie chce.

Nie zakręcaj korka wlewu paliwa do oporu to zobaczysz, że będzie lepiej palił :) ale problemu to nie rozwiąże.

Według zaleceń serwisowych uszczelniacze trawersów powinny być wymieniane co ok. 90.000km!!

Jak będziesz wymieniał to zakładaj tylko oryginały GM lub Bosch, żadnych innych zamienników.

-- Dodano 25 lut 2013 20:21:11 --

baxxx napisał(a):u nas robią już patenty z dokładana elektryczną wspomagającą pompom do ropy montowana w zbiorniku, taka pompa podciąga paliwo do pompy wtryskowej i problemy z zapowietrzaniem się raz na zawsze znikają :D


piękne druciarstwo...
Zamiast naprawić auto to jakieś kikuty dorabiacie...
a potem płacz, że pompa wtryskowa padła.

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 25 lut 2013 22:54:48
przez baxxx
RudeBoy napisał(a):piękne druciarstwo...
Zamiast naprawić auto to jakieś kikuty dorabiacie...
a potem płacz, że pompa wtryskowa padła.


w nomenklaturze offroadowej nazwałbym to raczej motaniem ;)

a tak na poważnie to raczej może pomóc tylko pompie wtryskowej, podanie na moment rozruchy małej dawki paliwa, zwłaszcza kiedy samochód ma sporo ponad 200tys przebiegu i pompa nie ma swojej nominalnej sprawności

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 10 mar 2013 14:17:00
przez karlson
No i po wymianie trawersów i uszczelniaczy, auto dalej nie pali.

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 10 mar 2013 14:23:04
przez RudeBoy
karlson napisał(a):No i po wymianie trawersów i uszczelniaczy, auto dalej nie pali.



Resztę z mojej czek listy sumiennie zrobiłeś? Na ciepło pali dobrze?
Kompresje zmierzyć jak będzie ok to pompa skończona.

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 11 mar 2013 21:44:43
przez karlson
na ciepło pali bez problemów. reszta też przeglądnięta, kable przelewowe wymienione, podciśnienie w baku się nie wytwarza...

Re: [2.2] wymiana uszczelnień wtrysków - zapowietrzający się

PostNapisane: 11 mar 2013 21:48:05
przez baxxx
postaw ją na noc tyłem wyżej niż przodem i zobaczysz rano jak zapali, jak ładnie pyknie to szukaj dalej nieszczelności, a jak będzie miała ciężko, to może się okazać inny problem

[2,2] dtl Wymiana uszczelnień wtrysków i trawersów

PostNapisane: 22 lut 2014 12:20:35
przez zendi1985
Witam
Mam nadzieję że nie zdubluję tematu a raczej porady, jeśli tak to proszę o usunięcie tematu.

Wczorajszego dnia przystąpiłem do wymiany uszczelnień pomiędzy wtryskiwaczami a trawersami potocznie nazywanymi mostkami lub też jeśli się nie mylę to powinno się to nazywać Diza ale to mało istotne najczęściej znana nazwa to trawers.
nieszczelność tych uszczelek ma wpływ między innymi na ciężkie odpalanie silnika 2,2 dtl po dłuższym/krótszym postoju (efekt cofania paliwa do zbiornika) a co za tym idzie częstego zacierania się pompy wtryskowej.

w co się musimy zaopatrzyć:
klucze :-)
uszczelki - w moim przypadku były to uszczelki o nr 90502704
oringi nakładane na mostek (trawers)
uszczelka korpusu kolektora ssącego

więc zacznijmy od zdemontowania niepotrzebnych szmargałów takich jak
1. metalowy mostek z wiązką elektryczną nad kolektorem ssącym
2. przewody nadmiarowe
3. przewód zasilający do kolektora ssącego - gruba gumowa rura z opaskami
4. odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia przy pompie i przy wtryskach i wyciągamy je żeby nie przeszkadzały
5. demontujemy korpus kolektora ssacego odłączając uprzednio przewód podciśnienia od zaworu EGR - w mój przypadek ( są też zawory sterowane elektrycznie)
6. demontujemy osłonę/obudowę wałka rozrządu (uwaga na przewody znajdujące się na osłonie w jednym jest woda z układu chłodzenia a drugi odpowiada za otwarcie turbiny) - nie zapominajmy o odłączeniu przewodu odmy
7. warto zdemontować plastikowy przewód powietrzny wychodzący z puszki filtra powietrza idący do turbiny

W ten oto sposób odsłonił się nam widok wałka rozrządu a zaraz pod nim trawersów wraz z śrubami mocującymi trawersy.
Dobra rada nie odkręcajcie wszystkich trawersów naraz wszystko powoli i pojedynczo
bierzemy klucz nr 24 najlepiej nasadkę i kręcimy wałem głównym za śrubę mocującą koło pasowe. Kręcimy do momentu gdy pierwsza krzywka na wałku rozrządu od strony łańcucha wcisnęła prawie najgłębiej (na maksa) stopkę kieliszków zaworowych pierwszego tłoka. Następnie odkręcamy śrubę mocującą trawers i próbujemy ruszyć trawerse na boki żeby odkleiła się od uszczelnienia i w taki sam sposób czyli ruszając na boi oraz lekko ją obracając wyciągamy z gniazda (trawersa nie wyjdzie jeśli nie odkręcimy korpusu kolektora ssącego). Można lekko dopomóc się płaskim dużym śrubokrętem ale delikatnie żeby nie pokrzywić ścianek głowicy bo później może źle siedzieć uszczelka osłony wałka rozrządu i będzie ciekło. Napewno trawersa wyjdzie ale z oporem.
jak już mamy trawerse na zewnątrz to przystępujemy do wymiany oringu naciągniętego na trawersę następnie jakimś małym śrubokrętem lub innym narzędziem ściągamy pierścień uszczelniający znajdujący się na wtrysku. Nowe pierścienie uszczelniające powinny być czarne i mieć na swoim zewnętrznym obwodzie zaznaczony odcinek jaśniejszym kolorem (tak jakby nie domalowany pierścień) ta częścią pierścienia należy uszczelkę założyć na wtrysk aby była skierowana ku przodowi silnika (paskowi klinowemu - wszyscy wiedzą o co chodzi :D ). dobrze by było nasączyć uszczelkę oraz oring olejem żeby się ślizgały.
Przystępujemy do montażu trawersy i w sposób odwrotny do demontażu wpychamy ją w gniazdo i pod wałek rozrządu ruszając trawersą na boki i delikatnie obracając. Nie wpychajcie na siłę bo zetnie uszczelniacz i cała robota pójdzie na marne nie mówiąc o kosztach uszczelniacza. Tak więc jak już pisałem delikatnie i powoli wpychamy trawersę na swoje miejsce, możemy się wspomóc śrubokrętem podważając trawersę do góry żeby uszczelniacz jak najmniej cierpiał przy wkładaniu.
Jak już udało się włożyć trawerse na swoje miejsce zabieramy się za przykręcenie jej śrubą mocującą, śrubę trawersy dokręcamy do momentu aż wyczujemy lekki opór płaszczyzny trawersy a następnie przykręcamy śrubę o 360 stopni ( informacja pobrana z danych o momentach dokręcania śrub przy silnikach 2,2 dtl).
Ja w celu sprawdzenia szczelności użyłem kawałka przewodu nadmiarowego (pozostałości po wymianie) i podłączyłem go do powrotu nadmiarowego z wtryskiwacza i kompresorem lekko zapodałem ciśnienie i jest okej (nie jestem pewien czy metoda jest prawidłowa).
Przystępujemy do wymiany uszczelniacza na drugim cylindrze, obracając wałem głównym ustawiamy trzecią krzywkę wałka rozrządu na prawie maks wciśnięcie stopki kieliszków zaworowych i reszta postępowania zgodnie z tym co było na pierwszym cylindrze.
Na trzecim cylindrze ustawiamy krzywkę nr 6 prawie na maks wcisku stopki kieliszków zaworowych.
Na czwartym cylindrze ustawiamy krzywkę nr 8 i przystępujemy do demontażu
po wymianie wszystkich uszczelnieni i oringów składamy cały osprzęt w odwrotnej kolejności do demontażu.

Jeśli popełniłem jakiś błąd w opisie przebiegu metody proszę o info w celu sprostowania

Metoda jest sprawdzona przeze mnie i u mnie podziałała, auto trzyma szczelność. Nie odpowiadam za popełnione błędy przy wymianie uszczelnień, to jest tylko informacja jak mi się to udało zrobić.
Pozdrawiam

Re: [2,2] dtl Wymiana uszczelnień wtrysków i trawersów

PostNapisane: 22 lut 2014 13:26:15
przez bart322
zendi1985 napisał(a):Witam
Mam nadzieję że nie zdubluję tematu a raczej porady...


Zdublowales ;)

Re: [2,2] dtl Wymiana uszczelnień wtrysków i trawersów

PostNapisane: 22 lut 2014 13:38:27
przez zendi1985
no a już myślałem że się wykaże :D :D :D