Strona 1 z 1

[B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektora

PostNapisane: 19 wrz 2013 17:38:49
przez ali
Zaczęła się jesień a co za tym idzie niskie temperatury więc najwyższa pora zrobić to co odkładałem od momentu zakupu samochodu, wymienić te nieszczęsne uszczelnienia trawersów a przy okazji wyczyścić kolektor dolotowy (zaczęła czasem mrugać kontrolka CE).
Zacząłem od zakupy potrzebnych części, czyli:
- Uszczelnicze trawersów
- Oringi wtryskiwaczy
- Dwie uszczelki kolektora ssącego
- Uszczelka dekla zaworów zostaje stara (można dać starą na silikonie)
- Uszczelka pompy Vacum ( można dac stara na silikonie)
- Przewód gumowy 3x7mm do przelewów i podciśnień - mi weszło około 4mb
- Trzy trójniki do wyżej wymienionego wężyka

Potrzebne narzędzia:
Klucz nasadowy Torx E10 oraz E12
klucz płaski Torx E10
Klucz nasadowy 10mm
Kluczpłaski 17mm
Kombinerki
Obcinaczki
Srubokręty płaskie i krzyżakowe
Opaski zaciskowe
Strzykawka 100ml
Plus jakiś zestaw do mycia kolektora i skrobania z sadzy - co kto lubi
Odkurzacz z cienka końcówką - do wyciągania kwałaków sadzy z kanałów w głowicy
kompresor z końcówką do dmuchania - do finalnego przedmuchania kanałów i usunięcia oleju z głowicy

Zaczynamy:

UWAGA: zgodnie z zasadami BHP wszystkie prace mechaniczne w komorze silnika poprzedzamy zdjęciem klemy minusowej z akumulatora.

1. Odkręcamy ten plastikowy dekielek z napisem Eko Muł ( ja nie mam więc mniej roboty :P )
2. Warto zrobić zdjęcia na których bedzie widać jak prowadzone są węzyki od podciśnień i inne przewody aby potem nie kombinować
3. Zdejmujemy wąż idący od kolektora do inter colera (śrubokręt lub kluczyk nasadowy 6mm)
4. Odpinamy odmę od dekla (kombinerki)
5. Ściągamy wężyk podciśnieniowy z turbiny
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
6. Odpinamy wiązkę od pompy wtryskowej, trzeba wyciągnąć czerwone zabezpieczenie w strone nadkola (może iść ciężko) a następnie wyciągnąć wtyczkę w kierunku grodzi
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
7. Odkręcamy mocowanie wiązki do kolektora (klucz 10mm)
8. Odpinamy wtyczkę od czujnika na kolektorze
9. Mocujemy wiązkę gdzies przy nadkolu aby nie przeszkadzała (ja użyłem klasycznej gumy do mocowania ładunku)
10. Zdejmujemy podciśnienia z EGR i ze sterowania klapami na kolektorze
11. Odkręcamy i wyciagamy zawór EGR (klucz E10)
12. Ściągamy gumowe przewody nadmiarowe z wtryskiwaczy i pompy (kombinerki) - warto zdjąć w całości aby mieć wzór do zrobienia nowych
13. Demontujemy przewody wysokiego ciśnienia z wtryskiwaczy i pompy (klucz płaski 17mm)
Ten punkt jest ważny więc dam dodatkowy opis. Przewody sa spięte parami za pomocą stalowych zacisków, ich nie ruszamy. Radzę w pierwszej kolejności popuścić przewody na wtryskiwaczach tak aby sżły ręką nakrętki a następnie odkręcić kluczem górna parę z pompy a następnie ręka odkręcamy z wtryskiwaczy 1 oraz 2 i wyciagamy, uważamy aby nie pogiąć rurek i nie poniszczyć końcówek. Analogicznie postępujemy z drugą parą. (Warto na czas demontażu i montażu wyjąć bagnet od oleju, będzie więcej miejsca)

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

14. Odkręcamy i zdejmujemy dekiel kolektora (8 x klucz E10)
15. Naszym oczom ukaże sią taki syf
Obrazek
16. Czyścimy szpilki z sadzy (ja przytkałem otwory kolektora papierem ale nie trzeba bo to bez sensu)a następnie odkręcamy (klucz 10mm) i zdejmujemy cały ten kolektor z klapami. Zobaczymy kanały ssące w głowicy które nie sa nic lepsze od kolektora
Obrazek
Wszystko ładnie czyścimy za pomocą skrobaków, śrubokrętów i chemii różnej maści, ja podczas czyszczenia kanałów w głowicy odciągałem wszystko odkurzaczem a potem tylko przedmuchałem sprężonym powietrzem. Trzeba uważać na czujnik w deklu kolektora i klapy aby ich nie uszkodzić. Po wyczyszczeniu wszystko ładnie na półeczkę niech sobie schnie a my sprawdźmy przy okazji czy działa siłownik klap i zawór EGR. W tym celu za pomocą wężyka podpinamy do nich strzykawkę i zaciągamy powietrze, EGR powinien sie zacząć chować a klapy powinny sie zamykać.

Przystępujemy to wymiany legendarnych uszczelnień trawersów :guns:

17. Odkręcamy a następnie zdejmujemy dekiel zaworów (klusz E10)
18. Odkręcamy opaskę i zdejmujemy grubą rurę z Vacum pompy.
19. Odkręcamy Vacum pompę (klucz płaski torx E10 )
20. Zabezpieczamy łańcuch na kole zębatym za pomocą opasek samozaciskowych
21. Odkręcamy i zdejmujemy panewki wałka rozrządu (klucz torx E12) - znaczymy je aby założyć w te same miejsca
22. Po odkręceniu ostatniej panewki ściągamy pompę Vacum i odpinamy od niej cienki przewód podciśnieniowy.
W efekcie naszej pracy wałek rozrządu podniesie się nam ładnie do góry

Obrazek
23. Odkręcamy pojedynczo widoczne na foto śruby (wpierw usuwamy zalegający koło trawersa olej za pomocą strzykawki, szmatki lub sprężonego powietrza)przytrzymujące
trawersy (klusz E10) a następnie lekko unosimy koniec trawersa i popychamy go w kierunku nadkola. Powinien się z lekkim oporem wysunąć.
24. Pod wałkiem rozrządu pokaże sie nam ten nieszczęsny uszczelniacz który należy delikatnie podważyć z dwu stron śrubokrętami i wyjąc do góry.

Obrazek
Trawers ze śrubą, starym uszczelniaczem i zestawem nowych uszczelnień

25. Zmieniamy oring na trawersie (potem lekko nacieramy go olejem)
26. Zakładamy nowy uszczelniacz na wtryskiwacz (ja lekko natarłem jego ścianki olejem) powinien wskoczyć wyczuwalnie na swoje miejsce.
27. Wsuwamy trawers uważając aby nie przeciągnąć go po uszczelniaczu oraz aby nie uszkodzić oringa
28. Przykręcamy śrubę trawersa za pomoca nasadki z przedłużką trzymana bezpośrednio w ręce (bez żadnych pokrętek) aż do wyczuwalnego oporu.
29. Zakładamy na klucz pokrętkę i dokręcamy jeszcze o jeden pełny obrót.
30. Czynności od 23 do 29 wykonujemy dla każdego z trawersów.
Śrub trzymających trawersy więcej już nie ruszamy !!!

31. Montujemy wszystko w kolejności odwrotnej :) jest tego sporo więc bez pośpiechu aby o niczym nie zapomnieć.

Odpowietrzanie

Nie ma co wierzyć w różne mity i bajki (sam zrobiłem się w konia :P ) jest tylko jeden sposób.
1.Włączamy zapłon w samochodzie
2. Popuszczamy nakrętki na przewodach pierwszego i drugiego wtryskiwacza
3. Odpinamy gumowy wężyk powrotny z pompy
4. na miejsce wężyka wpinamy za pomocą innego przewodu strzykawkę i zaczynamy wyciągać z tamtąd powietrze/paliwo, po wyciągnięciu około 0.5l powinno juz iść samo
paliwo bez powietrza/piany
5. Demontujemy strzykawkę i zapinamy wężyk tak jak było pierwotnie
6. Wsiadamy do samochodu i kręcimy rozrusznikiem, powinien zapalić.
7. Dokręcamy popuszczone wtryski
8. Można jeszcze próbować podczas pracy silnika popuścić i dokręcić dwa kolejne co przyspieszy odpowietrzenie.
9. Cieszymy się palącym na dotyk samochodem :1:

Moje refleksje:
Warto wymienić gumowe przewody nadmiarowe razem z trójnikami bo kosztują grosze a będzie spokój oraz przejrzeć i ewentualnie wymienić przewody podciśnieniowe.
Podczas czyszczenia kolektorów założyć gumowe rękawice bo ciężko sie domyć z tej sadzy. Użyć nowych uszczelek do pompy vacum ( myslałem że puszcza mi simering na wale a okazało się że cieknie z pod pompy)

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 19 wrz 2013 17:55:37
przez Semir
Dla mnie super na pewno to może wielu osobą a autorowi należy się od osób, które skorzystają co najmniej dobre słowo i :beer: :beer: :1: :>: :gears:

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 19 wrz 2013 18:03:02
przez RudeBoy
dobra robota!

Cieszę się, że mój autorski sposób odpowietrzania vp44 zadziałał :D


edit: literówka

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 19 wrz 2013 18:09:56
przez ali
RudeBoy napisał(a):dobra robota!

Cieszę się, że mój autorski sposób odpowietrzania vp44 zadziałała :D


Działa idealnie, raptem silnik ze 4 razy obrócił i już klekotał.

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 16 lis 2015 19:51:11
przez pisu22
Ali. Jest szansa na uzupełnienie tego opisu o fotki które się nie wyświetlają już? Chciałbym przeczyścić ten kolektor i trawersy uszczelnić. Byłoby łatwiej...

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 03 lip 2016 13:40:38
przez monter69
Podpinam się, czy można odnowić zdjęcia-niestety pod tymi linkami nie są już dostępne.

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 13 lis 2016 14:38:48
przez kichuuuu
Witam. W końcu trafiło i na mnie. Uszczelniacze do wymiany. Znalazłem taki o to zestaw uszczelek. http://sklep.auto-krak.pl/zestaw-potrze ... p-119.html oraz http://sklep.auto-krak.pl/zestaw-potrze ... p-118.html Który z nich pasuje do Opla frontery dti z 1999r?

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 27 lut 2017 16:25:08
przez Lukaszbmx
Ma ktoś może foty z tego postu?

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 27 lut 2017 17:09:06
przez pisu22
kichuuuu napisał(a):Witam. W końcu trafiło i na mnie. Uszczelniacze do wymiany. Znalazłem taki o to zestaw uszczelek. http://sklep.auto-krak.pl/zestaw-potrze ... p-119.html oraz http://sklep.auto-krak.pl/zestaw-potrze ... p-118.html Który z nich pasuje do Opla frontery dti z 1999r?

skoro ci pisze: FRONTERA B
silnik - X22DTH, Y22DTH
to w czym masz problem?
sam to chcesz robić?

Re: [B]Wymiana uszczeniaczy trawersów i czyszczenie kolektor

PostNapisane: 30 gru 2019 15:19:36
przez freeq
Wykonane krok po kroku wedle instrukcji powyżej. Mimo braku zdjęć instrukcja - REWELACJA!
Uszczelniacze wymienione. Kolektor ssący i EGR wyczyszczone - niestety kontrolka Check Engine nadal się zapala (od czasu do czasu) więc diagnozuje dalej.

To co mogę nadmienić ze swojej strony po wykonaniu kroków:
* Ad.19 - Pompa Vacum - nie trzeba odkręcać pompy aby dostać się do trawersów i uszczelniaczy. Dostęp do pompy to jakaś masakra (dziecko k***wy i szatana).
Wiem że przy okazji dobrze to zrobić ale na upartego da radę wykręcić same panewki i mamy dostęp.

* Odpowietrzanie układu paliwowego.
Jako że i do pompy wtrysku dostęp jest lichy, można odpowietrzyć układ samym rozrusznikiem.
Po zamontowaniu przewodów wysokiego ciśnienia wystarczy poluzować 2 pierwsze przewody, włączyć zapłon i kręcić rozrusznikiem aż z przewodów poleci paliwo.
Przewody 1 i 2 dokręcamy, luzujemy przewody 3 i 4 i znów kręcimy rozrusznikiem aż poleci paliwo.
Dokręcamy przewody 3 i 4 i uruchamiamy silnik. U mnie poszło sprawnie.

-- 04 sty 2020 20:55:17 --

Schemat poprawnego połączenia wężyków podciśnienia - problem Check Engine rozwiązany i wszystko działa jak należy :D

Obrazek