przemia napisał(a):Odgrzewam temat. Jak sprawdzić czy świece żarowe są dobre? Po weekendowych problemach z odpalaniem chcę zacząć od spraw najprostszych. Mam jeszcze świece w drugim silniku. Może znajdę 4 dobre?
Tak naprawdę jedyna skuteczna metoda sprawdzenia świecy to wyjęcie jej z silnika i patrzenie czy grzeje...
W dti świece są strasznie długie... no może nie tak długie jak w nowych Common-Railach ale długie. To oznacza duże ryzyko urwania przy wykręcaniu. Jak ktoś przy wkręcaniu świec nie oczyścił gwintu a świecy nie przesmarował specjalną pastą będzie ciężko...
Więc trzeba najpierw bez wykręcania...
Sposobów jest kilka i najlepiej zastosować wszystkie:
1. Pomiar oporności świecy.
Zdejmujemy fajki ze świec.
Bierzemy multimetr i mierzymy opór świecy między bolcem wystającym a głowicą.
Prawidłowy opór to ok 0,9oma.
Jak pokaże 0 znaczy świeca ma zwarcie do masy - zepsuta.
Opór też nie powinien być większy niż 1om.
2.Test kabelkiem.
Zdejmujemy fajki ze świec.
Bierzemy kawałek kabla podłączamy do + akumulatora. Drugi koniec przykładamy do bolca świecy. W momencie przytykania powinno zaiskrzyć. Świadczy to o tym, że przepływa prąd - najprawdopodobniej świeca grzeje.
3. Test poboru prądu.
Trzeba mieć dobry amperomierz taki do 7A minimum.
Jeden kabel amperomierza do + akumulatora drugi do bolca świecy. Patrzymy jaki jest pobór prądu... Może być na początku bardzo duży - kilka Amper w miarę nagrzewania się świecy będzie spadać.
Jak któryś z testów wykaże uwaloną świece no to powodzenia przy wykręcaniu
Warto jeszcze sprawdzić czy do świec dochodzi prąd z przekaźnika świec. W tym celu potrzebujemy żarówkę 12V z dolutowanymi kablami. Jeden kabel dajemy do masy ew. minusa akumulatora drugi wkładamy do wnętrza fajki świecy.
Przekręcamy kluczyk i patrzymy czy żarówka świeci. Trzeba to powtórzyć dla każdej fajki. Z tym, że ten test można robić tylko w warunkach kiedy świecę powinny grzać czyli zimny silnik i zimno na polu.
W przypadku innych warunków można sobie pomóc odpinając czujnik temp. dwu-pinowy na obudowie termostatu. Wtedy komp myśli, że mega mróz i grzeje świece długo. Nie zdziwić się, jak po odłączeniu czujnika i przekręceniu kluczyka wentylatory będą chodzić na max. obrotach.