Strona 1 z 1

[2.3] Szary/siwy dym przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 10:44:28
przez Komand
Witam

Od pewnego czasu przy rozruchu zimnego (po nocnym staniu) silnika mój silnik wymagał dość długiego kręcenia do odpalenia przy czym po odpaleniu puszczał szarą/siwą chmurę na całe podwórko.
Myślę sobie-świece padły. Świece wymienione (nowe NGK, sprawdzone przed założeniem), sterownik podgrzewania świec wymieniony, napięcie na listwie zasilającej świece pojawia się w momencie w którym powinno i zanika kiedy powinno (około 11V na listwie jest kiedy świece mają grzać).
Nic się nie zmieniło, silnik ciepły odpala szybko i bez chmury, silnik zimny odpala długo i zadymia okolicę.

Płyn chłodniczego nie ubywa, metodą Macajewa sprawdzone węże wody, nie są twarde, podczas jazdy nie dymi (puszcza tylko ciemnego bączka jeżeli się go rozkręci powyżej 3000 rpm i nagle puści gaz), filtr powietrza nowy.

Myślę sobie-zapowietrza się. Węże paliwowe od zbiornika do pompy paliwa wymienione (wstawiłem przed pompą paliwa przeźroczysty filterek za radą jrzeuski'ego w celu zatrzymania ewentualnych "grubych" zanieczyszczeń jeszcze przed pompą paliwa), pompa paliwa przedmuchana (zresztą pompa jest prawie nowa, wymieniona 2 miesiące temu), wąż od pompy paliwa do filtra paliwa wymieniony, filtr paliwa wymieniony, podstawa filtra wymyta, przedmuchana, zaworek zwrotny sprawny). Po wymianach poprawiło się zdecydowanie, po całonocnym staniu odpala po około 6 obrotach rozrusznika ale wciąż puszcza (o jakieś 2/3 mniejszą) szarą chmurę z rury po odpaleniu. Nie wymieniłem jeszcze węża od filtra paliwa do pompy wtryskowej, zrobię to na dniach.

A teraz do sedna (dla tych wytrwałych którzy aż dotąd doczytali): latem jakoś przypadkiem grzebiąc pod maską odłączyłem wężyk od EGRa i usłyszałem (albo mi się wydawało) syk zasysanego/wydychanego powietrza. Wężyk oczywiście założyłem na miejsce, ale mam wrażenie z dymienie przy odpalaniu zaczęło się właśnie od tego momentu (a może mi się tak wydaje tylko). Wężyk od EGRa podłączony jest (tak było jak kupiłem Frotę) do czegoś w rodzaju trójnika obok termostatu, drugie wyjście z trójnika jest wolne. Widziałem na zdjęciach że przy pompie wtryskowej w 23DTR jest jakiś "budzik" z białą puszką od której idzie wężyk do (chyba) sterowania EGRem, u mnie nie ma czegoś takiego.
Czy niewłaściwie podłączony (albo wcale niepodłączony) EGR może być przyczyną dymienia przy odpalaniu?

Szacun dla wszystkich którzy przeczytali do końca ;) liczę na jakieś konstruktywne opinie.

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 12:47:35
przez jrzeuski
A u Ciebie przy odpiętym wężyku EGR jest otwarty czy zamknięty?

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 12:53:52
przez Komand
jrzeuski napisał(a):A u Ciebie przy odpiętym wężyku EGR jest otwarty czy zamknięty?


A żebym to ja wiedział... W Haynesie o tym nie znalazłem.

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 12:56:11
przez baxxx
sprawdź kompresje silnika

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 12:58:21
przez Komand
baxxx napisał(a):sprawdź kompresje silnika

Biorę to pod uwagę, kwestia jest taka że jak odpali (i puści swoją chmurkę) to chodzi normalnie, ciągnie jak należy i nie dymi podczas jazdy (tylko czarny bączek przy puszczeniu gazu powyżej 3000 rpm ale to podobno normalne).

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 13:10:28
przez baxxx
przy braku kompresji może tak sie dziać, ze tylko przy rozruchu bedzie miał problem, np. na pych zapali na metrze i chodzi normalnie

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 13:14:41
przez Komand
baxxx napisał(a):przy braku kompresji może tak sie dziać, ze tylko przy rozruchu bedzie miał problem, np. na pych zapali na metrze i chodzi normalnie

Więc kompresja do sprawdzenia.
Ale dalej nurtuje mnie ten EGR, puszczanie bączków zaczęło się właśnie po przypadkowym odpięciu wężyka do EGRa.

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 14:56:07
przez baxxx
jak na moje egr nie miał by aż takiego wpływu na zapalanie, na dobra sprawę można go zaślepić wywalić itd a samochód powinien palić, zwłaszcza przy zmianach temperatury, w tym układzie podciśnienia jest jeszcze taki czujnik termiczny z którego wychodzą 2 wężyki podciśniania może on coś nawala ... ale zacznij od kompresji to jest podstawa, bedziesz miał pewność ze silnik jest zdrowy to dalej możn szukać

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 15:00:25
przez Komand
baxxx napisał(a):jak na moje egr nie miał by aż takiego wpływu na zapalanie, na dobra sprawę można go zaślepić wywalić itd a samochód powinien palić, zwłaszcza przy zmianach temperatury, w tym układzie podciśnienia jest jeszcze taki czujnik termiczny z którego wychodzą 2 wężyki podciśniania może on coś nawala ... ale zacznij od kompresji to jest podstawa, bedziesz miał pewność ze silnik jest zdrowy to dalej możn szukać

Domyślam się że w temacie czujnika termicznego chodzi o coś w rodzaju trójnika umieszczonego obok termostatu? Do jednego wyjścia mam wpięty wężyk do EGRa, drugi jest nieobsadzony.
A kompresję sprawdzę.

Re: [A 2.3] Szary/siwy bączek przy rozruchu

PostNapisane: 25 paź 2012 22:05:30
przez bienias_75
Tak jak pisał Baxxx, egr raczej niewiele będzie miał do samego odpalenia. Uważam, że jeśli nie będzie kompresji to będzie również słabsza - a tak nie jest. Przewody wymienione więc to też odpada.
Objawy wskazują na niedomaganie układu zasilania. Może pampa się rozszczelniła - sprawdź ją czy nie poci się - w szczególności na ośce.
Zacznij od prostego testu, zanim odpalisz podpompuj paliwo pompą ręczną przy włączonym zapłonie i przy poluźnionej śrubie odpowietrzającej, następnie dokręć śrubę, podgrzej dwa razy świece i próbuj.
Może warto sprawdzić, czy pompa jest dobrze ustawiona?

Jeśli chodzi o EGR to o wężykach pisaliśmy tutaj... viewtopic.php?f=15&t=13034
z tego co piszesz to jednego Ci brakuje lub nie jest podłączony...