Strona 1 z 1

[2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 06 wrz 2014 15:03:03
przez Semir
Dziś z pomocą kolei Przemka "przemi" wymieniłem rozrząd w moim sporcie A 2,8 TDI.
To że nie znalazłem na forum informacji na ten temat, a słyszałem różne teorie wymiany postanowiłem napisać ot taki swój manual.

Więc potrzebne będą nam :

Części :

Gates pasek rozrządu posiałem gdzieś nr
SKF VKM 89003 rolka prowadząca
SKF VKM 79002 rolka napinająca

Paski osprzętu :

Gates 17x1055 6718ES
Gates 13x1450 6488EXL
jest jeszcze pasek 13x1525 pewnie jak ktoś ma klimę u mnie go nie ma

Narzędzia
Klucze 10, 12, 13, 14, 17, 24, młotek, breszka lub rurka, ja miałem też taki wąski nawet długi przecinak jako dźwignia, mors do opasek zależy jakie są.

Sylikon jako uszczelka, zapas płynu chłodniczego, dwie długie śruby 8, pojemnik na płyn.

Dalej działałem z pomocą kolegi następujący sposób:

1. Ściągnąć przednia atrapę / grill ( zaciski lub trytytki)
2. Odczepiamy po kolei węże od chłodnicy ( 3 szt) z lewego spuszczamy płyn do pojemnika.
3. Odkręcamy dwie śruby mocująca chłodnicę ( dwie śrubki 10 lub torx) i wyciągami ostrożnie chłodnicę
4. Odkręcić wisko ( 4 śrubki kluczyk 10 ) i ściągamy je. Koło pasowe wiska też mi zeszło.
5. Luzujemy naciąg alternatora ( dwie śrubki 12) Ja używam breszki / rurki do luzowania alternatora
6. Luzujemy pompę wody ( 3 śruby klucz 14, oczkowy gięty lub grzechotka
7. Ściągamy paski osprzętu
8. Odkręcamy koło pasowe wału ( 4 śruby 12 ) opukujemy delikatnie młotkiem i zejdzie.
Przy montażu koło pasuje tylko w jednej pozycji ( w kole jest otwór a na wałku wystaje taki wypust ( nie wiem jak to nazwać )
9. Odkręcamy kilka śrub osłony rozrządu powinna się składać z dwóch części kluczyk 10
10. Odkręcamy metalową osłonę lewego koła rozrządu ( 3 śruby 12)
11. Kręcimy silnikiem ( klucz 24 ) tyle aby w dwóch dużych kołach otwory zgodziły się z miejscem na blokady ( śruby 8-ki ) i delikatnie je wkręcamy.
12. Jak mamy pewność że rozrząd jest zablokowany odkręcamy rolkę klucz 17 i napinacz klucz 12 lub 13 i 17.
13. Ściągamy stary pasek i tak samo zakładamy nowy .
14. Zakładamy metalową osłonę lewego koła ( patrząc na silnik )
15. Kręcimy ze dwa lub trzy cykle pracy silnika na sucho aby sprawdzić czy wszystko ok.
16. Odpalamy na dosłownie chwilę silnik aby sprawdzić. Jak wszystko ok to składamy do kupy
Skręcamy wszystko w kolejności odwrotnej. Na osłonę rozrządu można dać sylikon zamiast starej uszczelki.
Ja osłonę i rozrząd jeszcze przeczyściłem i przedmuchał.
17. Zakładamy paski i naciągamy je. Ja alternator naciągałem cienkim długim przecinakiem i potem krótką rurką, w którą potem włożyłem przecinak,
pompę wody delikatnie dokręciłem i przez rurkę stukałem młotkiem aż uznałem że naciąg jest ok
18. Zakładamy chłodnice uzupełniamy płyn i odpalamy auto aby się układ odpowietrzył. Dajemy dmuchawę na grzanie i włączamy na maxa
sprawdzamy czy ubywa płynu jak tak dolewamy i sprawdzamy czy węże są ciepłe i leci ciepłe powietrze jak tak to jest ok.
19. Po skończonej pracy sprzątamy i można delektować się poczuciem dobrze spełnionego obowiązku :beer:

Man nadzieję, że o niczym nie zapomniałem jak tak to dodam na pewno.

PS. Śruby wałka nie trzeba wcale odkręcać wystarczą śrubki na kole, chłodnicy od biedy też nie trzeba ściągać ale jest wygodniej.
PS2. Okazało się, że nie musiałem wymieniać rozrządu bo był w bardzo dobrym stanie wiec go sobie zostawię w razie W.

Czas jako że pierwszy raz i wszystko spokojnie powoli z drobnymi przerwami na gadkę ok 3 h, spokojnie da się szybciej to ogarnąć.

Link do fotek za wiele nie ma ale zawsze coś

https://plus.google.com/photos/10745051 ... 0868855041

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 19 paź 2014 11:52:51
przez mae
Baaardzo mi się przyda bo w przyszłym tygodniu sam się za to zabiorę.
Ile zapłaciłeś za paski?

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 19 paź 2014 12:01:54
przez Semir
Ja zapłaciłem za dwie roki SKF i pasek Gates 260 zł z jakimś rabatem. Tu masz numery pasków plus paski klinowe. zapaski 40 i 20 zł.

Pasek rozrządu gates nr opel [97065986]  Gates
Rolka SKF nr opel [94382214] SKF VKM 89003
Rolka SKF nr opel [94382215] SKF VKM 79002
Pasek klinowy gates Gates 17x1055 6718ES
Pasek klinowy gates Gates 13x1450 6488EXL

Nie kupuj gotowego zestawu mi koleś wyliczył za zestaw 340 zł więc spora różnica.

Naciągnij dobrze napinacz i sprawdź.

Powodzenia daj znać jak poszło.

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 lis 2018 17:32:14
przez nightman
Tak dla chcących samemu powymieniać...
Pomiędzy punktem 13 a 14 powinna być jeszcze informacja o
13a - zdejmujemy blokady - śrubki fi8
13b - w celu naciągnięcia paska odginamy przeznaczoną do tego celu łapkę i wieszamy na niej 10-12 kg, łapka jest tak skonstruowana, że zawieszenie na niej obciążenia, spowoduje odepchnięcie rolki napinającej i odpowiednie naciągniecie paska.
13c - przykręcamy napinacz śrubą
13d - wykonujemy wałem obrót o 45 stopni w lewo celem ułożenia paska - dalej pod obciążeniem TO BARDZO WAŻNA CZYNNOŚĆ
13e - dociągamy śrubę napinacza na amen ( 75 +/- 10 Nm )
a reszta to już jak w Semirowej rozpisce

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 lis 2018 17:37:55
przez Semir
Robiłem jak opisywałem kilka razy i zawsze było ok.

Ale może komuś będzie łatwiej tak.

Kurde nawet nie pamiętałem że ja takie
coś stworzyłem hehe.

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 lis 2018 18:28:20
przez nightman
Semir napisał(a):Robiłem jak opisywałem kilka razy i zawsze było ok..

Nie mogłeś tak robić jak opisywałeś... na 100%...
Nigdzie nie napisałeś. że trzeba odkręcić blokady :evil2:

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 lis 2018 18:29:59
przez Semir
No nie napisałem. Sądzę że uznałem to za
oczywistą oczywistość że trzeba to zrobić.

Choć pamiętam jak kolega nie wkręcił korka
przy wymianie oleju hehe.

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 18 gru 2018 20:50:12
przez blondyn26044
A co z ustawieniem pompy po wymianie rozrządu? w vw czy innych autach z mechanicznymi pompami zawsze po wymianie ustawiało się kąt wtrysku na zegar. Często ustawiano to na słuch ale równie często były problemy z odpalaniem na zimno bądź na ciepło ;) Posiadam starą autodatę w wersji książkowej tam jest masa opisów jak co sprawdzić czy ustawić, mam dostęp do autodaty online ale tam już niestety informacji na temat tego silnika za wiele nie ma.
Gdyby ktoś jakieś info potrzebował mogę zrobić skany i wrzucić.

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 18 gru 2018 21:39:38
przez nightman
Jak wymianę zrobisz zgodnie z przepisem to pompy nie ustawiasz bo masz ja zablokowaną

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 18 gru 2018 22:11:08
przez blondyn26044
Z tym się nie zgodzę :-| Załóż po wymianie rozrządu zegar i sprawdź według dokumentacji kąt wtrysku. Delikatny ruch pompą zmienia dość sporo kąt.
Na warsztacie miałem dużo przypadków, przed wymianą rozrządu było ok po wymianie rozrządu kicha na zimno.
Rozrządy były składane na blokady, nie były przestawione o ząb a mimo to kąt był rozjechany.
Ja jeżeli robię rozrządy na starych pompach ustawiam na zegar i nic nie wraca, z drugiej strony sporo tych pomp ustawiałem po wymianach rozrządu "konkurencji" a klienci byli zdziwieni z efektów przed i po głownie chodzi o odpalanie.
Już nie wspomnę o podkapcaniu..

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 19 gru 2018 06:58:12
przez nightman
blondyn26044 napisał(a):Z tym się nie zgodzę..

Masz do tego prawo. Powiedz mi tylko co ma się przestawić, skoro w kolo zębate od pompy masz skręconą śrubę blokującą?

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 19 gru 2018 22:34:55
przez blondyn26044
Wystarczy, że z delikatnie inną siłą napniesz pasek i kąt się rozjedzie. Zwróć uwagę na koła, że przy napinaniu będą się poruszały. Wkręć blokadę w pompę i załóż klucz na koło, też będziesz miał delikatny luz lewo prawo. Nie chce żeby ktoś myślał, że się wymądrzam ale tak jest.
Blokady pozwalają wyznaczyć punkt powiedzmy środkowy dla pompy, żebyś po wymianie paska miał możliwość regulacji.
Po to są fasolki na pompie, żebyś mógł ją obracać ;)
Po przełożeniu o jeden ząbek pompy wtryskowej też może by się udało wyregulować kąt o ile starczyło by regulacji na fasolkach.
W Vw po wymianie rozrządu mam możliwość sprawdzić kąt komputerem. 1 na 5 przypadków po wymianie rozrządu mieści się w normie mimo, że jest wymieniany na odpowiednich blokadach ;)

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 19 gru 2018 23:02:36
przez nightman
A wpadłeś ma to, że można sobie zęby poznaczyć? Szansy nie ma żeby się coś poknociło.
Ile razy wymieniałeś we frotce 2.8 rozrząd, że tak zapytam z ciekawości?
Życzę powodzenia, jeżeli po wkręceniu blokad cokolwiek kołem ruszysz :)

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 19 gru 2018 23:13:40
przez blondyn26044
Jeżeli masz 2.8 czy jakikolwiek inny z mechaniczną pompą.
Wkręć zegar i sprawdź jak masz ustawiony kąt.
Potem zaznacz sobie markerem kreski, załóż blokady wymień pasek i rolki i sprawdź jeszcze raz jeżeli będzie tak samo to masz farta, zdarza się bo nie powiem, że nie ale rzadko.
Rozrządy robię z 8 lat i to o czym mówię bierze się z praktyki a nie z czystej teorii i widzi mi się.
Kołami może nie ruszysz ale po wyciągnięciu blokad i zrobieniu kilku obrotów pasek się na kołach ułoży i zawsze się delikatnie przestawi ;)

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 gru 2018 06:32:49
przez nightman
Tak na logike. Jeżeli pozakładasz blokady na koła, poznaczysz sobie zęby na starym i na nowym pasku, to co u licha może ci się przestawiać. Chyba tylko wal głównym mógłbyś sobie obrócić o 180 stopni. Co ci może przeskoczyć skoro widzisz gdzie co ma być?
Ile razy kolega w tej wieloletniej praktyce robił rozrząd we frotce 2.8? - taki tutaj temat bodaj mamy. Nie obraź się, ale odnoszę wrażenie, ze ani razu.

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 gru 2018 18:53:03
przez blondyn26044
Robiłem u siebie rozrząd.
Na logikę czy frontera czy inny samochód zachowa to się tak samo. Nie przekonam Cię widzę..
Sprawdź kąt wtrysku przed demontażem paska, załóż nowy i sprawdź jeszcze raz.
Nie chce się z tobą tutaj przepychać na forum.. ja to sprawdzałem i wiem, że po wymianie nie będziesz miał tak samo jak przed :beer:
No i na logikę mówimy o setnych mm a nie o ząbku czy dwóch.. może to Cię przekona..

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 gru 2018 20:00:37
przez nightman
Raczej nie przekona, ale każdy ma swoje racje...

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 gru 2018 20:58:23
przez blondyn26044
Owszem, silnik będzie pracował, odpalał ale w skrajnych przypadkach mogą być problemy z odpalaniem lub twardą pracą..
A co jeżeli ktoś przed twoją wymianą nie ustawił kąta? Składasz rozrząd na blokady, dokręcasz je i jest super.. ale pompa jest wciąż przestawiona.
Czy robię to dla siebie czy dla klienta sprawdzenie kąta po wymianie rozrządu jest u mnie czymś normalnym i raczej zawsze muszę korygować pompą.
I nie wiąże się to z niedbalstwem podczas montażu czy źle poskładanym rozrządem ale są różni producenci pasków którzy nie odwzorowują długości w 100% a jak już wcześniej pisałem mówimy o setnych milimetrach a nie o centymetrach.

Re: [2,8] Wymiana rozrządu.

PostNapisane: 20 gru 2018 21:55:20
przez nightman
Spoko. Każdy ma swoją metodę i może robić jak chce. Pytane po co komplikować coś relatywnie prostego? Niektórzy tak lubią wiec nic się nie poradzi.