Strona 1 z 4
[B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 18:36:18
przez szymon.ha
Mam 2 wykresy z elm 327, z programu torque, które działania sond jest poprawne?
Jeden i drugi pomiar na wolnych obrotach, 1 screen silnik rozgrzany bądź prawie rozgrzany, a drugi screen silnik rozgrzany.

Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Re: [B, 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 18:43:51
przez ali
Na jednym wyraźnie oscylują, na drugim idą na płasko - nie działają
Re: [B, 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 18:49:28
przez szymon.ha
Tylko że to nie powoduje pojawienia się błędu że któraś nie działa bądź innego.
Dodanie choć minimalnie gazu powoduje że zaczynają oscylować, tak jak tu widać (revs to obroty silnika) :

Uploaded with
ImageShack.usi potem na wolnych wyrównanie znowu:

Uploaded with
ImageShack.us
Re: [B, 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 18:54:11
przez ali
Może nie widać oscylacji w tym okresie czasu które jest w okienku ? bo na wolnych oscylują dużo wolniej
Re: [B, 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 18:56:27
przez brum
Jaki masz błąd i kiedy się pojawia?
Re: [B, 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 19:00:52
przez szymon.ha
Te cyfry na dole okienka pozioma to sekundy jeśli dobrze rozumiem.
Czasem jakiś błąd się pojawił ale nie pamiętam dokładnie, raz że za wolno chyba działa, raz brak aktywności, lecz pojawia się to chwilowo i raz na jakiś czas. następnym razem konkretnie sprawdzę wraz z ramkami.
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
19 sie 2013 20:56:22
przez drech
Sondy x1 mają oscylowac w zakresie 0,1V - 0.9V. Sondy x2 mają być na stałym poziomie 0,45V.
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
22 sie 2013 22:36:47
przez JaGrab3
U mnie na wolnych sondy oscylują z okresem ok. 2-3s, na obrotach nawet i poniżej 1s. Oczywiście na gazie oscylują wolniej.
Sonda ma oscylować.
Jeżeli byś miał coś ze złym podawaniem paliwa bogato/ubogo wtedy sonda była by przyklejona na dole lub górze, u ciebie jest mniej więcej na środku zakresu, być może program oszukuje i jakoś to uśrednia.
Podłącz się czymś innym scanMasterElm lub coś podobnego i porównasz.
-- Dodano Pt 23 sie 2013 21:34:29 --
Szymon, czy możesz sprawdzić, ile wynoszą u ciebie korekty długoterminowe na wolnych i podczas jazdy np. ok 2k obr/s ... z góry dziękuje. Aha i napisz czy masz gaz... to ważne.
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 19:08:27
przez szymon.ha
Dziś pojawił mi się check:

Uploaded with
ImageShack.usRamki:

Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.usSprawdziłem też sondy wszystko na wolnych obrotach:

Uploaded with
ImageShack.usGdy system fuel status jest closed loop, using o2 sensor to sondy działają, choć jak widać na bank 1 nie domaga, choć działa trochę lepiej ale screen się powoli robił.

Uploaded with
ImageShack.usGdy system fuel status zmienił się na: open loop due to insufficient temperature to sondy się wyłączają jak widać:

Uploaded with
ImageShack.usKtoś wie co oznacza ten status open loop due to insufficient temperature ? Gdy on się pojawia to w innym okienku: "status fuel" pojawia się low temp.
Wystarczy dodać trochę gazu i sondy zaczynają od razu pracować i zmienia się na closed loop.
Temperatura rosła w trakcie screenów powoli od 75 do 90.
JaGrab3 trzeba było na priv pisać bo dopiero zobaczyłem post, auto mam tylko w benzynie, poniżej wklejam screen, lecz jak widzisz nie wiem czy sondy nie będą na to mieć wpływu, pomiar na wolnych obrotach.

Uploaded with
ImageShack.us
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 20:43:57
przez JaGrab3
Dzięki za wklejki.
To jest tak, closed loop - czyli układ działa ze sprzężeniem zwrotnym od sond, czyli sonda pokazuje że bogato, korekta leci w dół, sonda pokazuje że ubogo, korekta idzie w górę (dodaje paliwa). Closed loop jest normalnym i pożądanym stanem dla wolnych obrotów, i dla małych i średnich obciążeń silnika.
Problem jest w momencie dużego obciążenia, np mocne przyspieszanie, wtedy mamy stan nieustalony, bo parametry zmieniają się tak szybko, że korekta nie może polegać na wskazaniu sond, wtedy mamy open loop. Open loop odpowiada nam stanowi nieustalonemu, czyli sterowni pobiera dawkę paliwa ze sztywnej mapy zakodowanej w ecu. Tutaj właśnie zawarty jest cały myk z ustawianiem LPG przy dużych obciążeniach. O ile sterownik LPG pozwoli w miarę dobrze dostroić nam parametry pracy LPG w trybie CL, ( jak działa nam sonda), to tryb OL juz jestesmy w stanie ogarnąć tylko na sondzie szerokopasnowej. Niektóre samochody w OL podają wskazania sondy np. dla sondy 0-1 wtedy wskazanie może lecieć nam na 0 albo na 1, wtedy lpg ustawiamy, żeby wskazanie leciało na 1 (bogato).
Szymon.ha, u Ciebie jest coś niedobrego, sam CE zanotował braki napięcia na sondzie 1B1, do tego masz wskazanie długoterminowej korekty, na 23% - oznacza to, że na 1 banku sonda wskazuje ZA ubogo, przez co wzbogaca, gdyby przekroczyła korekta 30% wtedy doszły by nowe błędy (fuel trim bank to lean ) itd.
Taki stan niekoniecznie może oznaczać padniętą sonde, może być np. nieszczelność na 1 banku, jakieś lewe powietrze z kolektora... ale to raczej mniej prawdopodobne, bo wtedy leciały by oba banki razem.
Nieszczelność na 1 banku często zdarza się jeżeli masz LPG zamontowane, i np. spadnie wężyk od wtrysku LPG, wtedy do kolektora leci lewe powietrze i masz takie jazdy - ale wtedy oczywiście na lpg nie da się jechać, na PB też szarpie.
Idąć dalej, wskazanie na banku 2 korekta 7,8% jest jak najbardziej prawidłowa - przez co można mniemać, że coś się złego dzieje z sondą 1.
Przykładowo u mnie (mam LPG) korekty długoterminowe zmieniają się od ok 5% na wolnych do ok 10%-12% podczas jazdy w zależności od obrotów i obciążenia. Jest to poniekąd dziwne, bo silnik ten ma dość duży zakres korekt (+-30%), gdzie np. w silnikach VAG CE świeci sie juz przy 10% korekty (o ile dobrze pamiętam) - i tam kolesie ustawiają tak, żę korekty są prawie zawsze na 0%.
W silniku isuzu próbowałem ustawiać LPG na korektę 0%, ale było to bez sensu, bo na samym PB, korekta jest ok 5-10% - tak więc wniosek jest taki, że ustawiamy LPG zawsze na taką korektę, jaką daje nam praca na PB. (dlatego nota bene wielu zaleca kasować mapy PB i zbierać na czysto przed ustawianiem LPG...
Ps. rozjazdy między bankami nie powinny byc większe niz 5%....
Tak się zastanawiam, ten komunikat open loop due to insufficient temperature - nie wiem czy to nie jest inrerpretacja programu, że sonda nie chodzi bo jest za zimna, dlatego sterownik przestawia się na OL...chociaż gogiel mówi, że chodzi o temp silnika....
Weź zobacz co zapisało się w tych zamrożonych ramkach, to jest status czujników w momencie wystąpienia CE.
Dobra tak czytam, ten komunikat może być mylący, jak sonda nie działa, to sterownik może myśleć, że silnik jest jeszcze za zimny... przez to takie błędy. Trzeba raczej zmienić sonde....
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 20:58:02
przez ali
Czy silnik jest zimny to ECU wie z czujnika temperatury, tutaj raczej on uznaje że sonda jest zimna czyli nie działa

a reszta jak piszesz
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 21:01:07
przez JaGrab3
no włąśnie wg. googla to niekoniecznie. poniżej możliwe stany pętli odczytane z obd2.
Mode 1 PID 03: A request for this PID returns 2 bytes of data. The first byte describes fuel system #1. Only one bit should ever be set.
A0 Open loop due to insufficient engine temperature
A1 Closed loop, using oxygen sensor feedback to determine fuel mix
A2 Open loop due to engine load
A3 Open loop due to system failure
A4 Closed loop, using at least one oxygen sensor but there is a fault in the feedback system
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 21:06:04
przez ali
No z gogla to wskazuje że silnik istotnie jest zimny i ze padł czujnik temp płynu, ale na zamrożonych ramkach jest temp płynu 73 st .
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 21:09:59
przez JaGrab3
Dlatego wydaje mi się, że ten błąd jest pochodną błędu sondu, która albo pada, albo nie styka....grzanie raczej wykluczam, bo i tak spaliny by ją ogrzały wystarczająco....
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 21:12:00
przez ali
Najprościej odpiąć wytczkę od sondy i sprawdzić ją dobrym multimetrem na wolnych obrotach, będzie wszystko jasne
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
26 sie 2013 22:57:35
przez drech
Najprościej jest zamienić sondy miejscami. Jak wyskoczy Ci ten sam błąd na drugim rzędzie cylindrów, to na 100% jest sonda do wymiany.
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
27 sie 2013 00:23:16
przez ali
drech napisał(a):Najprościej jest zamienić sondy miejscami. Jak wyskoczy Ci ten sam błąd na drugim rzędzie cylindrów, to na 100% jest sonda do wymiany.
Życzę powodzenia
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
27 sie 2013 14:55:01
przez szymon.ha
Mam 1 sondę na wymianę, więc jak będę pod autem aby robić osłonę to i sondę spróbuje wymienić.
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
27 sie 2013 16:01:41
przez JaGrab3
Sprawdź sobie dobrze, który to jest BANK 1

.
Re: [B 3.2] Działanie sond.

Napisane:
27 sie 2013 16:05:35
przez szymon.ha
Bank 1 to od strony kierowcy?