mikrusik napisał(a):Zgodnie z k.p.a jak zwrócisz się na piśmie to taką odpowiedź otrzymasz, tylko po co.
po to że jak trafisz na dziwnego niebieskiego... to ze smutkiem w oczach powiesz "starałem się o trzecia tablice .. ale odpowiedzieli odmownie"
:-) jest rozwiązanie zgodne z przepisami ...!!! zamocować tablice z tyłu pojazdu na górze po lewej (Dz. U. z 2007 r. Nr 186, poz. 1322, z późn. zm.)
§ 25 ust. 6
6. Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca do umocowania tablic, to przednią i tylną tablicę umieszcza się w środku szerokości pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność tablicy - po lewej stronie pojazdu.============================================================
Poszperałem w necie .. długie ..ale ... ale jak widąc rok mija i nic nowego nie uradzili....
Temat:
Czy w świetle obowiązujących przepisów zamontowanie bagażnika rowerowego na hak jest zgodne z prawem ?
Pytanie:
Czy w świetle obowiązujących przepisów zamontowanie bagażnika rowerowego na hak jest zgodne z prawem. Osoby te spotkały się z różnymi zdaniami na ten temat. Przeważają opinie, że w myśl obowiązujących przepisów montowanie bagażników rowerowych na hak jest w Polsce zabronione, ponieważ platformy te zasłaniają numery rejestracyjne pojazdu, a nie można odkręcić tablicy rejestracyjnej z samochodu, żeby przykręcić ją na belce bagażnika. Zainteresowani twierdzili, iż zdarzają się przypadki, że bagażniki te były rejestrowane w wydziałach komunikacji jako przyczepy lekkie i były nadawane na nie numery rejestracyjne. W wielu krajach europejskich sytuacja ta została unormowana w ten sposób, że osoba montująca platformę rowerową może wystąpić o wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej z numerami pojazdu. Regulacja tej materii w taki sposób wydaje się najwłaściwsza.
1. Jakie działania zamierza podjąć rząd w celu unormowania tej kwestii?
2. Czy rząd planuje wprowadzić regulacje prawne, które pozwolą na wyrobienie trzeciej tablicy rejestracyjnej z numerami pojazdu, która byłaby montowana na platformie służącej do przewozu rowerów?
Odpowiedź:
„W aktualnie obowiązującym stanie prawnym, zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) zabrania się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne.
Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. z 2007 r. Nr 186, poz. 1322, z późn. zm.)
właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe tablice z przodu i z tyłu w miejscach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych, z wyjątkiem przyczep, ciągników rolniczych, motocykli i motorowerów, na których tablice umieszcza się tylko z tyłu. Zgodnie z zapisami tegoż rozporządzenia, tablice rejestracyjne wydawane są w komplecie dla określonego rodzaju pojazdu. Przepisy nie przewidują możliwości wydania trzeciej tablicy rejestracyjnej.
Wyjaśniam również, że według ustawy Prawo o ruchu drogowym
˝bagażniki rowerowe˝ nie są pojazdami i nie podlegają rejestracji celem dopuszczenia do ruchu drogowego. Tym samym przypadki rejestrowania tych bagażników jako przyczep lekkich, o czym wspomina zapytanie pana posła, należałoby w naszej ocenie uznać za sprzeczne z przepisami w tym zakresie.
Działając w ramach swoich kompetencji, Ministerstwo Infrastruktury rozważy możliwość wprowadzenia do przepisów normy dopuszczającej możliwość umieszczenia (przełożenia) tylnej tablicy rejestracyjnej wydanej dla pojazdu na zamontowany z tyłu pojazdu bagażnik rowerowy, jeżeli posiada on miejsce konstrukcyjnie do tego przystosowane.
Należy jednak zaznaczyć, że ewentualne wprowadzenie powyższej normy będzie wiązało się z koniecznością określenia wymagań w zakresie warunków technicznych użytkowania mocowanych do haku holowniczego bagażników rowerowych w ruchu drogowym. Brak takich uregulowań powoduje, iż mocowane na haku holowniczym bagażniki rowerowe mogą stwarzać zagrożenie dla innych użytkowników dróg poprzez ograniczenie widoczności tylnych świateł, tylnej tablicy rejestracyjnej, a także ze względu na brak przeprowadzania stosownych badań na wytrzymałość konstrukcji takiego bagażnika”.
Odpowiedź z dnia 29 lipca 2009 r. sekretarza stanu Tadeusza Jarmuziewicza w Ministerstwie Infrastruktury z upoważnienia prezesa Rady Ministrów na zapytanie nr 4289 w sprawie bagażników rowerowych montowanych na hak