Strona 1 z 2

[A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 09:06:55
przez jrzeuski
Przy swapie z 2.5TDS na 3.0V6 (X30XE) pojawiła mi się konieczność korekty wskazań obrotomierza w związku z inną ilością cylindrów w silniku. Przy zmianie z diesla na benzynę nie pasuje też sama tarcza, bo diesel ma ją inaczej wyskalowaną. Czy da się coś na to prosto zaradzić? Tak! Oto jak tego dokonać:

Po pierwsze, zdobyć obrotomierz od rodzaju silnika, który wstawiliśmy (benzyna/diesel), żeby mieć cały zakres obrotów widoczny na tarczy. Uwaga: wersje przed/polift różnią się kolorem podświetlenia, który determinuje folia, którą jest podklejona tarcza i nie da się jej z tego powodu podmienić na swoją. Ja zegary pobrałem ze Sporta 2.0 przedlift, więc obrotomierz mam teraz podświetlony na zielono a resztę zegarów na miodowo.

Teraz bierzemy się za przeróbkę elektroniki. Najpierw oczywiście trzeba wymontować zegary, zdjąć szybę, odkręcić dwie śrubki mocujące obrotomierz i go wyjąć. Uwaga, żeby nie go połamać, podważać ostrożnie, po trochu z każdej strony aż piny wyjdą z gniazda. Jak kogoś interesuje płytka od strony elementów, to trzyma się ona na śrubie mocującej silnik a wygląda tak:
obrotek_1.jpg

Teraz trochę informacji dla elektroników (reszta może nie czytać i przejść na koniec). Sercem obrotomierza jest 18-pinowy układ KEFB-842 produkcji ITT. Jest to przetwornik częstotliwość-napięcie (F2V) stworzony na zamówienie VDO, firmy która robi zegary do wielu marek samochodów, więc ten układ znajdziecie m.in. również w grupie VAG (VW, Audi, Skoda, Seat). Istnieje również jego odpowiednik ELMOS 10010B, ale nie wiem czy trafiał do Frotek. Być może to pod niego jest to drugie gniazdo w płytce. Jak z każdym takim custom-chipem bywa, nie ma do niego dostępnej dokumentacji, ale byli już tacy, co go nieco rozpracowali i się tym na sieci pochwalili. Na Google znajdziecie schemat podłączenia tego układu, ale nikt nie opublikował jak go programować (choć chińskie klony są dostępne m.in. na Aliexpress). Wiadomo jednak, że ma 7 pinów konfiguracyjnych sterowanych masą, więc zrobiłem sobie tester z 8-pozycyjnego DIP-switcha, przecinając wszystkie ścieżki fabrycznej konfiguracji chipa:
20180206_195150.jpg

Nie miałem generatora impulsów i oscyloskopu, więc zapakowałem tą konstrukcję do zegarów, podłączyłem OP-COMa, odpaliłem silnik i zacząłem się bawić przełącznikami :evil2: Dość szybko ustaliłem, że pinu nr 1 lepiej nie włączać, bo wskazania idą bardzo wysoko. Każdy kolejny pin obniżał wskazania, ale nie jest to żaden kod binarny, żeby nie było za prosto. Piny 4-7 odpowiadają bardziej za skalowanie samego wychylenia wskazówki w zależności od tego, gdzie kończy się tarcza. Na tarczy TDS miałem 6 tam gdzie w 2.0 jest 7, czyli chip nie tylko dzieli częstotliwość impulsów od silnika 4 czy 6 (a zapewne 8 też) cylindrowego, ale także ustala zakres obrotu silnika wskazówki. Wyczytałem gdzieś, że chip potrafi pracować z impulsami z cewki/ECU jak również z alternatora (we Frocie 2.3 i 2.8 tak jest) i może do tego jest właśnie pin 1. Trzebaby obejrzeć płytkę obrotomierza od takiej Froty. Cała elektronika wokół chipa na płytce ma za zadanie znormalizować amplitudę otrzymywanego sygnału i ustabilizować napięcie zasilające a silniczek jest podpięty bezpośrednio pod chip.

Do idealnego ustawienia najlepiej dojść metodą prób i błędów obserwując rzeczywiste obroty silnika na interfejsie diagnostycznym OP-COM. Na wolnych obrotach zmiany wskazań są minimalne, więc weryfikację czy chip mamy ustawiony właściwie trzeba wykonać gdzieś w górnym zakresie obrotów. Ja przyjąłem sobie 4000, ale weryfikację robiłem na 5, 6 a nawet 7tys. obrotów :twisted: W zależności od konfiguracji pinów 4-7 (numeracja na fotce poniżej) wskazania przy tych obrotach były 3800-4500 podczas gdy na wolnych (775rpm wg OPCOM) wskazówka pokazywała 700-800. Fabrycznie w TDS miałem konfigurację 2-3, w Sporcie 2.0 było 2-3-4-5 a mnie wyszło tak:
obrotek_2.jpg

Dla V6 właściwe u mnie okazało się zatem ustawienie 2-3-6-7. Wykonanie go w fabrycznym obrotomierzu wymaga odcięcia przylutowanych pinów od pola masy pomiędzy nóżkami chipa. Oskrobałem ją z lakieru, żeby było lepiej widać, ale nie trzeba tego robić. Odcięcie wykonujemy ostrym nożem i potwierdzamy omomierzem, że nie ma już tam przejścia elektrycznego. Nie odcinamy oczywiście tych pinów, które mają pozostać (czyli 2 i 3 w moim przypadku). Masę na piny nowej konfiguracji można pobrać z pinów już podłączonych lub z pinu na prawo od pinu 1 (widać na zdjęciu, że idzie tamtędy ścieżka z masą). Ja miałem oskrobany środek, więc po prostu nalałem tyle cyny, że się piny 6 i 7 zwarły i połączyły z masą. Tak, wiem, że to nie jest piękne, ale działa :P Zanim złożymy zegary warto sprawdzić omomierzem czy konfiguracja jest poprawna a potem jeszcze dla pewności odpalić silnik na kostkach podłączonych do zegarów i jeśli wszystko jest OK to można wszystko złożyć na gotowo.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 10:29:16
przez pisu22
Jacek to mi się kojarzy z takim gościem który w filmach akcji siedzi na zapleczu w swoim elektronicznym królestwie i tylko czasem wychodzi z niego w bialym kitlu i okularach 15dioptrii i oznajmia że rozpracował zabezpieczenia pentagonu przy użyciu zegarka casio z kalkulatorem albo skonstruował z długopisu i kilku kabelków laser którym będzie grawerował swoje imię na powierzchni marsa... :D

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 10:50:02
przez jrzeuski
Hehehe, za dużo McGywera się naoglądałeś :mrgreen: Ale fakt, że na http://www.elektroda.pl można ciekawe rzeczy wykopać. A jeszcze lepsze jest http://www.eevblog.com

Brum przy swoim swapie obrotomierz hakował młotkiem i przecinakiem :mrgreen: Ja się uparłem znaleźć bardziej cywilizowany sposób, ale całe moje elektroniczne królestwo to lutownica z Lidla i trochę komputerowego złomu jako źródło części. Jakoś wystarczyło ;-)

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 10:58:01
przez RudeBoy
Dobra robota :>:

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 12:01:38
przez przemekcrx
jrzeuski napisał(a):Hehehe, za dużo McGywera się naoglądałeś :mrgreen: Ale fakt, że na http://www.elektroda.pl można ciekawe rzeczy wykopać. A jeszcze lepsze jest http://www.eevblog.com

Brum przy swoim swapie obrotomierz hakował młotkiem i przecinakiem :mrgreen: Ja się uparłem znaleźć bardziej cywilizowany sposób, ale całe moje elektroniczne królestwo to lutownica z Lidla i trochę komputerowego złomu jako źródło części. Jakoś wystarczyło ;-)

Co do lutownicy z lidla ;) Jacek ale lutownicy z podajnikiem jeszcze nie masz :mrgreen: ?????

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 12:21:57
przez brum
Ja mam do tarczy przykręcony silniczek z omegi i płytkę. Działa, wygląda jak oryginał.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 12:51:34
przez jrzeuski
A pokaż jak ta płytka jest połączona z zegarami, bo Omega ma inaczej wyprowadzenia zrobione. Przynajmniej ta, z której ja brałem silnik.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 07 lut 2018 12:58:30
przez brum
Mam tylko jak szukałem co gdzie jest.
https://photos.app.goo.gl/CgCWoo0EXdWadYAw1

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 11:51:33
przez Jake
jrzeuski,
brawo, swietnie rozwiazany koncepcyjnie projekt :)
Gdyby ktos potrzebował,to moge zaprojektowac i wykonac taka customowa plytke alboz mostkami porobionymi pod V6 albo z wlutowanymi w plytke DIPswtichami do ustawiania. Tylko potrzebowalbym schemat albo lepiej skan oryginalnej płytki z widocznymi ścieżkami.

Z podświetleniem da sie zaradzic, jak Ci pasuje zielone to tarcze pozostalych zegarów bardzo latwo przelozyc, albo zalozyc zielone kondoniki na zarowki. Gdy wolisz zarowkowe (frota po lifcie nie ma zadnych filtrow barwnych, zegary swieca golymi zarowkami), to da sie papierkiem sciernym usunac te zielona folie na spodzie tarcz. ;)

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 12:50:51
przez brum
Spróbowałem jak Jacek pisał. Po 20min płytkę wywaliłem do kosza :D

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 14:23:54
przez Jake
brum napisał(a):Spróbowałem jak Jacek pisał. Po 20min płytkę wywaliłem do kosza :D

to znaczy ze jestes psuj! :D

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 14:26:09
przez jrzeuski
brum napisał(a):Spróbowałem jak Jacek pisał. Po 20min płytkę wywaliłem do kosza :D
Użyłeś lutownicy do chłodnic? :niewiem:

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 15:48:55
przez brum
Transformatorowej a ona się słabo nadaje do takich rzeczy. Zresztą ja delikatnie mówiąc nie lubię robić takiej drobnicy.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 15:53:16
przez jrzeuski
Jak zepsułeś płytkę, to trzeba było chociaż tarczę mi wysłać :-| Pozbyłbym się tego zielonego podświetlenia a skrobać tej folii, to mi się nie chce i za duże ryzyko, że zadrapię tarczę i będzie prześwitywać.

-- Dodano 09/02/2018 16:05 --

Jake napisał(a):Gdyby ktos potrzebował,to moge zaprojektowac i wykonac taka customowa plytke alboz mostkami porobionymi pod V6 albo z wlutowanymi w plytke DIPswtichami do ustawiania. Tylko potrzebowalbym schemat albo lepiej skan oryginalnej płytki z widocznymi ścieżkami.
Szkoda fatygi. Poza tym trudno odsłonić ścieżki. Lakier zdrapuje się ciężko a zmyć niczym co miałem w garażu mi się nie udało. Do dip-switcha i tak nie byłoby dojścia jak zegary są złożone i podpięte do kostek a bez tego nie poustawia się optymalnego trybu bez zbudowania całego stanowiska testowego. Dlatego ja go przylutowałem na taśmie a po wszystkim usunąłem. Chip jest wlutowany, więc wstawienie pod niego zmotanej podstawki z podpiętym dip-switchem też nie byłoby zadaniem dla niewprawionych w lutowanie. Z tego co wykopałem w sieci, to nieco lepiej podeszli do tematu projektanci zegarów do Passata, bo tam są zworki. Ale też wlutowane, żeby było po taniości, więc nie da się łatwo nimi majstrować na zegarach w samochodzie.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 09 lut 2018 19:39:49
przez brum
Tarcze mam założoną w liczniku.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 27 maja 2018 20:42:22
przez rascal666
a moze ktoś podpowiedzieć który kabel z wiązki idzie do obrotomierza bo nie mogę namierzyć. Czy sygnał w nowej wiązce bierzecie ze sterownika z omegi bo patrzac po schemacie to tutaj pin 43 to wyjscie na obrotomierz

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 28 maja 2018 05:06:27
przez cinek1983059
jacku rozpracował byś obrotomierz z froty B bo ni cholery nie mogłem dojść jak obrotomierz podpiąć tak aby działał z silnikiem z omegi :(

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 28 maja 2018 07:47:38
przez jrzeuski
cinek1983059 napisał(a):jacku rozpracował byś obrotomierz z froty B bo ni cholery nie mogłem dojść jak obrotomierz podpiąć tak aby działał z silnikiem z omegi :(
Nigdy nie miałem w rękach zegarów z B. Fabrycznie były R4 i V6, więc może da się to jakoś przełączyć. Przyślij mi fotkę płytki od strony elementów. Taką, żeby dało się odczytać oznaczenia. A najlepiej byłoby mieć zegary od obu wersji z tego samego rocznika i je porównać.

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 29 lip 2018 16:26:34
przez rascal666
Panowie jeszcze raz zadam pytanie gdzie wpiac kabel ze sterownika z omegi z sygnalem obrotomierza do wiązki od frontery?????? do obrotomierza we frocie idzie kilka kabli i pytanie gdzie podać sygnał????????????? proszę o odpowiedź :D

Re: [A] Przestrojenie obrotomierza

PostNapisane: 30 lip 2018 08:07:04
przez jrzeuski
Ja nie podawałem na zegary tylko na złącze ECU, które jest fabrycznie spięte z zegarami. Tylko, że ja miałem inne ECU niż Ty, więc informacja, który to pin u mnie nic Ci nie da.