Strona 1 z 1

Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 11:44:26
przez larix
Witam. Jestem od niedawna posiadaczem pierwszego auta 4x4. Nurtuje mnie pytanie: jak się ma niewskazana jazda z włączonym napędem na nawierzchniach o dobrej przyczepności do jazdy po leśnych górskich drogach gdzie nie ma błota, a w porze suchej jest tam dobra przyczepność no a pionowe podjazdy wymagają jednak włączenia reduktora. Czy można bez obawy tak jeździć? Sprzęgiełka mam automatyczne.

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 11:47:14
przez Huberek
W takiej konfiguracji jazda na reduktorze jest niewskazana,
ale z manualnymi - rozpiętymi sprzęgiełkami jak najbardziej

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 12:06:54
przez jrzeuski
Wszelkie wyasfaltowane drogi publiczne nie wymagają zapinania reduktora. A na gruntowych dla sprzętu rolniczego czy leśnego można spokojnie zapiąć reduktor. Zresztą przy dużej stromiznie przednia oś (przy podjazdach) lub tylna (przy zjazdach) jest mocno odciążona i koła się uślizną w razie potrzeby.

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 12:12:49
przez larix
Huberek napisał(a):W takiej konfiguracji jazda na reduktorze jest niewskazana,
ale z manualnymi - rozpiętymi sprzęgiełkami jak najbardziej

Czyli mając sprzęgiełka manualne w pozycje rozpiętej przód nie jest napędzany ale reduktor działa? I moje drugie pytanie o którym już na forum była mowa ale każdy miał swoją interpretacje: Czy przy zablokowanych sprzęgiełkach manualnych ale dzwigni przełączonej z 4H na 2H można jeździć po drogach o dobrej przyczepności np czarny asfalt?

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 12:15:59
przez Huberek
W takim wypadku, na 2h można

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 13:02:37
przez jrzeuski
larix napisał(a):Czyli mając sprzęgiełka manualne w pozycje rozpiętej przód nie jest napędzany ale reduktor działa?
Tak, to tzw. tryb 2L. Idealny np. do manewrowania z przyczepą albo innych sytuacji, gdzie konieczna byłaby jazda na półsprzęgle.
I moje drugie pytanie o którym już na forum była mowa ale każdy miał swoją interpretacje: Czy przy zablokowanych sprzęgiełkach manualnych ale dzwigni przełączonej z 4H na 2H można jeździć po drogach o dobrej przyczepności np czarny asfalt?
Można, bo na 2H przednia oś nie jest spięta z tylną. Tyle, że zwiększa to spalanie. Główne zastosowanie takiego trybu jest zimą, gdy ktoś odśnieży kawałek drogi a dalej znowu jest biało i szkoda czasu na zatrzymywanie się i wysiadanie, żeby przepinać sprzęgiełka zwłaszcza, że wtedy :dupa: marznie ;-) Niektórzy zapinają manuale jak spadnie pierwszy śnieg i rozpinają dopiero wiosną. Bywa, że wcześniej i tak się nie da, bo przymarzną. A lepiej, żeby zamarzły w pozycji zapiętej niż rozpiętej...

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 15:30:35
przez larix
Wielkie dzięki sporo mi się teraz wyjaśniło. Czyli przy zapiętych sprzęgiełkach ale dźwigni na 2H spalanie jest większe bo przedni wał cały czas się obraca? Dobrze kombinuje?

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 16:48:07
przez jrzeuski
Wał, most i półosie.

Re: Jazda po drogach górskich

PostNapisane: 02 gru 2014 18:43:59
przez larix
Jeszcze raz dzięki za naukę :D Pozdrawiam.