Akademia 4X4

Czyli rozmowy o technice sprawnego poruszania się w terenie.

Re: Akademia 4X4

Postprzez STRUNA » 15 cze 2009 19:21:41

Bez reduktora nie ma mocy, przy większej prędkości masz małe obroty silnika a to w terenie NIE może mieć miejsca. Poza tym sprzęgło się jara....
Ale myślę że tu może być mowa o różnym terenie. Błoto, piach, górki to nie to samo co leśne dróżki ubite ściółką a to już też nie asfalt!
Był LR DISCOVERY 300 Lift 2", Kumho MT 32"
Była fajna Frota A Long, 33"MT, Lift 3" itp.
Została Cagiva Elefant 750 Off Road.
Avatar użytkownika
STRUNA
Młodszy Guru
Młodszy Guru
 
Posty: 785
Obrazki: 3
Dołączył(a): 26 gru 2008 18:23:32
Lokalizacja: Siedlce
Pochwały: 2
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Akademia 4X4

Postprzez ADAM SP3WXO » 15 cze 2009 19:32:50

STRUNA napisał(a):Bez reduktora nie ma mocy, przy większej prędkości masz małe obroty silnika a to w terenie NIE może mieć miejsca. Poza tym sprzęgło się jara....
Ale myślę że tu może być mowa o różnym terenie. Błoto, piach, górki to nie to samo co leśne dróżki ubite ściółką a to już też nie asfalt!


To trzeba kupic automat, nie będzie sie sprzęgło jarało :wsciekly: :mrgreen:
Droga jest ciekawsza niż samo przybycie do celu
Avatar użytkownika
ADAM SP3WXO
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1081
Dołączył(a): 13 lut 2008 22:46:22
Lokalizacja: POZNAŃ
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Akademia 4X4

Postprzez dljm » 15 cze 2009 19:51:22

przełożenie reduktora L (standardowe) to coś koło 2-2,5
więc dwójka to wychodzi coś nieco poniżej jedynki (powiedzmy bieg 3/4)
błoto stanowi duży opór
więc jeżdżąc na reduktorze i dwójce
nie dostaje w d...pę sprzęgło i skrzynia, a także są dużo mniejsze obciążenia na silniku
K1 2.2 DTI 2010 Full Time 4WD dljm edition :twisted: - już nie sprzedaje bo idealnie nadaje się do wodowania skutera, oraz zarabia na piwo :)
K2 3.2v6 dalej w budowie :(
Plaszczak 4.0 DTI quattro - jak zawsze 4x4 ;)
Plaszczak 5.0 V12 tylnopędny

... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1446
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez szymon.ha » 15 cze 2009 21:24:24

a na jakiej zasadzie sprzęgło dostaje w :dupa: jeśli idziemy na samym gazie nie wciskając go?
Avatar użytkownika
szymon.ha
Diler
 
Posty: 3200
Obrazki: 2
Dołączył(a): 08 mar 2009 23:03:38
Pochwały: 12
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez dljm » 15 cze 2009 21:58:33

szymon.ha napisał(a):a na jakiej zasadzie sprzęgło dostaje w :dupa: jeśli idziemy na samym gazie nie wciskając go?

chodzi o obciążenia
siły, które działają na sprzęgło
jeżeli jedziemy na 1H to siły działające na sprzęgło są 2-2,5 raza większe niż na 2L
K1 2.2 DTI 2010 Full Time 4WD dljm edition :twisted: - już nie sprzedaje bo idealnie nadaje się do wodowania skutera, oraz zarabia na piwo :)
K2 3.2v6 dalej w budowie :(
Plaszczak 4.0 DTI quattro - jak zawsze 4x4 ;)
Plaszczak 5.0 V12 tylnopędny

... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1446
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez szymon.ha » 15 cze 2009 22:08:17

Ale tylko wtedy gdy go używamy, a podczas przejazdu chyba tego nie ma.
Avatar użytkownika
szymon.ha
Diler
 
Posty: 3200
Obrazki: 2
Dołączył(a): 08 mar 2009 23:03:38
Pochwały: 12
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez dljm » 15 cze 2009 23:28:10

nic nie rozumiesz
jeżeli na koła działa siła x, to działa ona również na tarczę sprzęgła
i chce je obrócić w drugą stronę w stosunku do jego obrotu (Newton się kłania z zasadami dynamiki)
jeżeli siła ta jest duża to w sprzęgle działają bardzo duże naprężenia
które powodują jego nagrzewanie, co może doprowadzić do jego uszkodzenia
( zniszczenie powierzchni ciernych, spalenie, uszkodzenie koła dwumasowego itp.)
jeżeli teraz zastosujemy przekładnie zwalniającą (reduktor)
to siły działające na skrzynię i dale sprzęgło i silnik, spadną o x / przez krotność redukcji (np. 2,5)
K1 2.2 DTI 2010 Full Time 4WD dljm edition :twisted: - już nie sprzedaje bo idealnie nadaje się do wodowania skutera, oraz zarabia na piwo :)
K2 3.2v6 dalej w budowie :(
Plaszczak 4.0 DTI quattro - jak zawsze 4x4 ;)
Plaszczak 5.0 V12 tylnopędny

... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1446
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez dljm » 15 cze 2009 23:32:07

szymon.ha napisał(a):Ale tylko wtedy gdy go używamy, a podczas przejazdu chyba tego nie ma.

sprzęgła używamy zawsze
nawet kiedy nie używamy pedału sprzęgłą, to sprzęgło uczestniczy aktywnie w procesie przenoszenia momentu obrotowego na dalsze elementy układu napędowego

tak naprawdę można by powiedzieć że sprzęgło nie pracuje kiedy jest wciśnięty pedał sprzęgła :lol: :wink:
K1 2.2 DTI 2010 Full Time 4WD dljm edition :twisted: - już nie sprzedaje bo idealnie nadaje się do wodowania skutera, oraz zarabia na piwo :)
K2 3.2v6 dalej w budowie :(
Plaszczak 4.0 DTI quattro - jak zawsze 4x4 ;)
Plaszczak 5.0 V12 tylnopędny

... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1446
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez szymon.ha » 15 cze 2009 23:34:58

Działanie tych sił, zużywanie się go itp rozumiem, na czym polega, lecz nie zrozumiałem jeszcze nigdy dokładnie samego działanie, sprzęgła, to znaczy, myślałem że zużywa się itp tylko gdy je używamy, wciskamy itp, nie wiedziałem że sprzęgło tez podlega uszkodzeniu i użyciu gdy teoretycznie go nie używamy przy pomocy nogi.


Po kolejnym poście rozumiem kiedy sprzęgło jest używane i się zużywa.
Avatar użytkownika
szymon.ha
Diler
 
Posty: 3200
Obrazki: 2
Dołączył(a): 08 mar 2009 23:03:38
Pochwały: 12
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez dljm » 15 cze 2009 23:41:44

niestety w ciężkich warunkach (takich jak piasek, błoto)
można łatwo przeciążyć sprzęgło
które zostało policzone przez producentów raczej do normalnej jazdy
dlatego lepiej w błoto wjeżdżać na reduktorze

no i poza tym w błocie mocy nigdy dość, a na reduktorze mamy jej 2-2,5 raza więcej :lol:
K1 2.2 DTI 2010 Full Time 4WD dljm edition :twisted: - już nie sprzedaje bo idealnie nadaje się do wodowania skutera, oraz zarabia na piwo :)
K2 3.2v6 dalej w budowie :(
Plaszczak 4.0 DTI quattro - jak zawsze 4x4 ;)
Plaszczak 5.0 V12 tylnopędny

... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1446
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez szymon.ha » 15 cze 2009 23:44:54

Choć ogólnie temat mnie ten narazie nie dotyczy bo jedyne błotko jakie znalazłem gdzie można się troche po chlapać to przejeżdżam bez problemu na 2H, więc jakbyście widzieli co nazywam błotem to byście mnie tlyko wyśmiali :mrgreen: ale jakaś wiedza się przyda zawsze.
Avatar użytkownika
szymon.ha
Diler
 
Posty: 3200
Obrazki: 2
Dołączył(a): 08 mar 2009 23:03:38
Pochwały: 12
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez szymon.ha » 17 cze 2009 21:31:05

Dzisiaj akurat zakupiłem akademie 4x4, ale jak narazie zdążyłem ją tylko tak przejrzeć na szybko. Dzieli się na teorie czyli ogólnie o sprzęcie silniki, mosty itp, i na praktyke czyli jazda w terenie.
Avatar użytkownika
szymon.ha
Diler
 
Posty: 3200
Obrazki: 2
Dołączył(a): 08 mar 2009 23:03:38
Pochwały: 12
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Akademia 4X4

Postprzez Pawel » 17 cze 2009 21:31:39

Przeglądałem dziś to czasopismo i jest tam dużo fajnych/ciekawych tekstów o typowej technice 4x4, układy przeniesienia napędu, zawieszenia, mosty, lsd itp...
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 9
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Akademia 4X4

Postprzez Leszek 767 » 09 lip 2010 07:55:31

Witam wszystkich przeglądających ten temat.
Polecam "Akademia 4x4" wyd II.
Naprawdę dużo wiedzy.Sporo (foto) ciekawostek i szczegółów.Dla osób czynnie biorących udział w rajdach terenowych to pewnie tematy znają z praktyki.
Jednak dla takich jak ja "szoszowców" gdzie jazda niczym się nie różni,poznać bliżej możliwości samochodu -konstrukcyjnie do czego jest stworzony-BEZCENNE.
Jazda w terenie nie jest mi obca jednak bardzo rzadko/sporadycznie.
A,B,C-poruszania się w terenie też bardzo przydatne.
Polecam.
Jacek.
Avatar użytkownika
Leszek 767
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 82
Obrazki: 24
Dołączył(a): 23 maja 2009 09:05:27
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Pochwały: 1
Województwo: Śląskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Akademia 4X4

Postprzez jrzeuski » 09 lip 2010 08:20:17

Teorię zawsze warto znać, ale zastosowanie jej w praktyce to już zupełnie inna bajka. Natomiast świetnie się nadaje do zrozumienia, co się zrobiło źle jak już samochód leży na dachu albo coś się urwało :mrgreen:
No mud, no fun
Frota A Long 3.0V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B spięty na stałe z kołami, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

Wyprzedaż części po ciemnozielonych Sport A 2.0 92r. i Omedze B 3.0 MV6 oraz silniku VM 2.5TDS :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 11629
Obrazki: 69
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 69
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Akademia 4X4

Postprzez Leszek 767 » 13 sie 2010 12:52:45

Jeżeli już się jest na dachu to trochę za późno.
Wiem czasami mądry polak po szkodzie.
Książkę kupiłem bo ciekawią mnie możliwości mojego autka i nie tylko.
A jako osoba mająca znikome doświadczenie w poruszaniu się w terenie,jestem zwolennikiem bycia mądrym przed szkodą(na ile to możliwe)-wiedzy nigdy dość.
Wiem że teoria to jedno a praktyka to całkiem co innego.
To przynajmniej z teorii będę na jakimś poziomie (mam nadzieję)
Książkę polecam!
Avatar użytkownika
Leszek 767
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 82
Obrazki: 24
Dołączył(a): 23 maja 2009 09:05:27
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Pochwały: 1
Województwo: Śląskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Akademia 4X4

Postprzez giZmo » 20 wrz 2010 23:07:24

a ja nie polecam :mrgreen:
fajna dla takich jak ja, którzy terenu nie widzieli... a dla pozostałych... eeee
giZmo
 

Re: Akademia 4X4

Postprzez paulo83 » 20 lis 2015 14:41:17

Odnosząc się do tematu to jest też dużo poradników na http://www.youtube.com.

Przypadkowo trafiłem na TERENWIZJĘ, gdzie są różne porady, wskazówki itp. - ciekawe.
Link do przykładowego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=9BM3PAidGQo
Avatar użytkownika
paulo83
Zaglądacz
Zaglądacz
 
Posty: 64
Obrazki: 13
Dołączył(a): 16 wrz 2015 04:38:07
Województwo: Podkarpackie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Akademia 4X4

Postprzez Odoll » 20 lis 2015 14:46:13

Paulo - Zobacz datę ostatniego postu :mrgreen:
Kupiłem bordo frote,
kupiłem bordo frote,
bende se nią jeździł,
lasem polem błotem.
Avatar użytkownika
Odoll
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2977
Obrazki: 2
Dołączył(a): 22 maja 2010 10:00:37
Lokalizacja: Gdańsk
Pochwały: 10
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Akademia 4X4

Postprzez RudeBoy » 20 lis 2015 15:18:21

Odoll daj spokój! Zajebisty temat gość odkopał.
Nauka offroadu z książek i poradników :mrgreen: :1:
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7312
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 90
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do 4x4



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość