Chciałem zaprezentować mój zderzak, którego to sobie sam zrobiłem. Większość użytkowników frotek nie wie jak to zrobić, więc napisze jak ja to zrobiłem. Koszt mojego zderzaka to około 200 zł i 2 dni roboty a jaki efekt to sami zobaczcie.
Zacznę od tego że jak każdy użytkownik samochodu terenowego chciałbym likwidować lekkie przeszkody w postaci drzewek itp, oraz chciałbym mieć wysoko mocowanie szekli, aby nie babrać się w błotku aby znaleźć jakiś zaczep. Dodam jeszcze, że super by było jak by się dało pewnie podnieść samochód do góry
Krok 1.Demontaż oryginalnego zderzaka.
Tutaj potrzebować będziemy klucza 17, 13, 10 (nasadka) lub boszke
Już tutaj zauważymy, że nasz zderzak dotychczas trzymał się na 4 śrubach o twartości 6, a ramię na którym trzyma się zderzak jest liche.
Krok 2.Tworzenie mocowania zderzak-rama.
Tutaj jest najbardziej pracochłonna część. Aby całość miała sens, trzeba zrobić konkretne mocowanie. Do tego użyłem stali o grubości 16mm, oryginalny uchwyt był z wygiętej blaszki 4mm.
Proces produkcji dobrze jest ujęty na fotografiach.
Użyta została frezarka, wiertarka stołowa, boszka, młot...
Krok 3.Formowanie zderzaka.
Na zderzak użyłem ceownika 2metry x 12cm x 4mm (koszt 64zł)
Zderzak można uformować na różne kształty, ja wybrałem taki dość toporny, ale to kwestia gustu.
Teraz czeka nas dużo spawania i szlifowania. Zdjęcia poukładane są wg. kolejności formowania.
Krok 4.Mocowanie, wzmacnianie zderzaka.
Teraz gotowy zderzak należy usadzić na uchwytach, oraz załapać go na samochodzie. Gdy zderzak się trzyma, to rozkręcamy wszystko i łapy spawamy do zderzaka.
Jako wzmocnienie całości zastosowałem kątownik, od łapy do łapy, aby cała konstrukcja była bardzo solidna.
Krok 5.Mocowanie uszu na szekle.
Uszy zastosowałem mocne z atestem (zrywalność około 12 ton). Wykonane są z pręta 24mm.
Krok 6.Oslona chłodnicy.
Nad tym trzeba się troszkę zastanowić bo jest bardzo dużo możliwości. Można wykorzystać plastik z oryginału, albo coś wymyślić. Ja zrobiłem osłonę, która jednocześnie będzie ślizgiem dla samochodu.
Krok 7.Test.
Wzmocniłem oryginalne mocowanie i dołożyłem kolejne dwie śruby, więc teraz łapy zderzaka zamocowane są na 6 śrubach o twardości 10.9 (4 sztuki) i 8.8 (2 sztuki)
Jak widać na zdjęciach hilift podnosi samochód za przedni zderzak bez najmniejszego problemu.
Podsumowanie.Zderzak należy jeszcze pomalować, ewentualnie orurować. Jak to zrobię to dopiszę to do tego postu. Teraz wam pozostawiam komentarz i ocenę. Mam nadzieję, że komuś się to przyda