Musimy zakupić łożyska o nr 32008 i 32009, uszczelniacz 58/75/15 oraz smar. Jest to zestaw na jedno koło i są to łożyska zwrotnicy. Łożyska i uszczelniacz kupujemy lepszej jakości, będzie to koszt ok 70zł. Uszczelniacz w oryginale ma wysokość 10mm jednak taki jak podałem pasuje.
1. Zaczynamy od zdjęcia koła a później zdjęcia obudowy sprzęgiełka czyli sześć śrub na klucz 14 jeśli mamy automaty.
2. Gdy zdejmiemy obudowę ukaże nam się sprzęgiełko. Musimy je zdjąć a żeby to zrobić trzeba ściągnąć seger który jest na półosi. Najlepiej podważyć go cienkim śrubokrętem. Jeśli go nie widać to znaczy że jest w smarze. Za segerem mogą być też cienkie podkładki dystansujące więc lepiej ich nie zgubić bo trzeba je będzie założyć ponownie(ja nie musiałem)
sprzęgiełko
3. Po zdjęciu sprzęgiełka ukaże nam się pierścień kontrujący śrubę łożyska, jest on wkręcony na trzy małe śrubki na śrubokręt krzyżak. Trzeba z nimi uważać bo są dość miękkie i się obrabiają. Gdyby nie chciały się odkręcić to uderzać młotkiem w śrubokręt i w końcu puszczą. Gdy już zdejmiemy ten pierścień okaże nam się nakrętka dociskająca łożysko którą to trzeba odkręć ale najpierw proponuję odkręcić zacisk hamulcowy i jarzmo.
pierścień kontrujący
4. Więc zdejmujemy zacisk który jest na dwóch śrubach na klucz 17. Gdy go odkręcimy kładziemy go na górnym wachaczu żeby nie przeszkadzał(trzeba uważać żeby nie urwać przewodu hamulcowego) Następnie wyjmujemy klocki i wszystkie blaszki co są przy nich.
zacisk z wykręconymi śrubami
5. Kolejny krok to odkręcenie jarzma zacisku. Jest przekręcone na dwie śruby na klucz 22. Zazwyczaj nikt tego nie ruszał od czasów fabryki więc może nie pójść łatwo. Można zalać to czymś np wd-40 lub zrobić jak ja i nałożyć rurę na grzechotkę i na pewno puści.
jarzmo
6. Po zdjęciu jarzma wracamy do nakrętki dociskającej łożysko i ją odkręcamy po czym wyjmujemy łożysko. Wtedy można już ściągnąć całą tarcze z piasty.
nakrętka dociskająca
łożysko na piaście które trzeba wyjąć a później zdjąć tarcze
7. Po zdjęciu tarczy z piasty czyścimy ją i zostawiamy w spokoju. W tym momencie mozemy sprawdzić czy półoś nie chodzi za bardzo góra dół, jeśli tak do wymiany mamy łożysko igiełkowe półosi któe pracuje tylko podczas napędu 4H i 4L, ja nie musiałem wymieniać.
8. Gdy już mamy tarcze osobno wybijamy uszczelniacz i wyjmujemy łożysko. Zostaną tylko bieżnie łożysk które też trzeba wybić ułatwiają nam to dwa wycięcia(producent pomyślał) przez które na przemian uderzamy np jakimś prętem. Tyczy się to obu bieżni. Oczywiście czyścimy wszystko ze starego smaru.
uszczelniacz oraz łożysko
otwory ułatwiające wybicie bieżni oraz stara bieżnia.
9. Jeśli wszystko już jest czyste nabijamy nowe bieżnie. Nabijamy stożkiem do środka. Najlepiej nabijać jest poprzez uderzanie co 90st dookoła, ważne żeby równo wchodziła i doszła do samego końca. Trzeba pamiętać że łożysko 32009 jest większe od 32008. Łożysko 32009 jest od strony zwrotnicy za uszczelniaczem. Po nabiciu bieżni wkładamy łożysko 32009 (będzie sobie ono tam latać) i nabijamy uszczelniacz do końca aby wyrównał się z brzegiem gniazda.
nabite bieżnie, łożysko 32009 oraz uszczelniacz
nabity uszczelniacz
10. Następnym krokiem jest nałożenie smaru na łożysko i pod uszczelniacz, nie żałujemy go sobie. Ciągle mamy założone jedno łożysko. Jak już jest nasmarowane to nakładamy na piastę i dobijamy ją do końca tak jak przed jej zdjęciem. Gdy już jest nabita i się nie rusza znowu smaru do środka i wkładamy łożysko 32008. Nakręcamy nakrętkę dociskową i dociągamy łożysko, w nakrętce są dwa większe otwory, wkładamy tam po kontem śrubokręt i młotkiem w niego uderzamy co powoduje dokręcanie nakrętki. Następnie nakładamy pierścień kontrujący, trzy otwory na śrubki muszą się zgrywać z otworkami w nakrętce.
WAŻNE: musimy przed założeniem jarzma i zacisku wyczyścić tarczę ze smaru, najlepiej ją rozpuszczalnikiem wymyć.
łożysko i dużo smaru
11. Zakładamy jarzmo i je przekręcamy dość mocno. Później wkładamy klocki i zakładamy zacisk i go przykręcamy. Na koniec zostaje założenie sprzęgiełka i włożeniu segera. Gdyby seger nie chciał wejść w rower na półosi trzeba jeszcze bardziej dokręcić łożysko czyli trzeba znowu zdjąć kontrę i nakrętką docisnąć. Trzeba pamiętać że sprzęgiełko ma pracować bez smaru i jeśli jest w nim smar to będzie źle funkcjonowało Gdy seger już wejdzie zakładamy obudowę sprzęgiełka oraz koło i w drogę.
Nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające z nie umiejętnej wymiany łożysk.