Witamy !



[A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

[A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Piątas » 06 kwi 2016 18:03:09

Witam!

Skończyła się zima, i Frota znów zaczyna być ciepła, (Termostat nowy) temperatura podczas jazdy w korku czy w terenie szybko idzie w górę, w momencie załączenia się wiatraka wskazówka szybko opada i wraca do normy, lecz wiatrak załącza się dopiero przy ostatniej białej kresce przed czerwonym polem, trochę mi strach tak jeździć i postanowiłem zamontować sobie ręczny włącznik tego wiatraka, by móc samemu zapobiegać grzaniu się auta, szczególnie w terenie.
Jakieś tam minimalne pojęcie o obwodach mam, więc najprościej było by zmostkować czujnik który załącza wiatrak, i na ów mostku zamontować przełącznik zamykający obwód.
I tu mam do Was pytanie, gdzie ten czujnik się znajduje ? Bo nie chcę niczego uszkodzić, a pewni już ktoś z Was coś takiego robił ;)
Wszelkie rady mile widziane ;)

Pozdrawiam Piątas!

(Przeszukałem forum i nie trafiłem na nic konkretnego w tym temacie)
TERENWIZJA

FRONTERA A Sport 1996 X20XEV B+LPG
Hankook Dynapro MT rt03 31", Lift 3", BodyLift 2"
Avatar użytkownika
Piątas
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 413
Obrazki: 31
Dołączył(a): 07 kwi 2015 15:47:40
Lokalizacja: Inowłódz / Tomaszów Maz.
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez brum » 06 kwi 2016 18:10:39

Temat o tym jest. A czujnik jest na wężu chłodnicy tym od termostatu.
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Piątas » 06 kwi 2016 18:26:40

Dzięki za info, a podpowiedział byś może który to temat ?
TERENWIZJA

FRONTERA A Sport 1996 X20XEV B+LPG
Hankook Dynapro MT rt03 31", Lift 3", BodyLift 2"
Avatar użytkownika
Piątas
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 413
Obrazki: 31
Dołączył(a): 07 kwi 2015 15:47:40
Lokalizacja: Inowłódz / Tomaszów Maz.
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez cinek1983059 » 07 kwi 2016 06:37:40

wymień ten czujnik na taki o niższej temp. i problem z głowy, nie kombinuj bo widzę że nie masz zielonego pojęcia
3.2 V6 GTS, simex 37", lift bliżej nieokreślony, mosty patrol k260, snorkel, zderzaki stal, winch

EKIPA ŚLĄSKA
Avatar użytkownika
cinek1983059
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1203
Obrazki: 35
Dołączył(a): 26 lut 2013 11:48:21
Lokalizacja: Będzin
Pochwały: 5
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez eric » 08 kwi 2016 08:13:12

Przy lewej lampie na wężu chłodnicy masz czujnik z 2 lub 3 przewodami. Jak zdejmiesz wtyczkę z czujnika i podasz masę na jeden z pinów wtyczki załącza się wiatrak (Silnik zgaszony, kluczyk przekręcony na zapłonie). Możesz podpiąć pod każdy nic nie spalisz ale tylko jeden spowoduje załączenie wiatraka. Jak chcesz zrobić ładnie instalacje to podając masę i załączając wiatrak zlokalizujesz strzelający przekaźnik przy prawej lampie. Do przekaźnika idą 2 grube przewody i 2 cienkie. Jeden z tych cienkich dostaje plus po stacyjce (zlokalizujesz miernikiem) Ciebie interesuje ten cienki na którym plusa nie ma. Jeśli pod ten przewód doprowadzisz masę (możne być z budy w kabinie ) i dasz po drodze przełącznik uzyskasz włącznik wentylatora.

To jest opis pod Longa A 2.2i jenak w 2.0 powinno być bardzo podobnie.


Autor postu otrzymał pochwałę
... jakieś śrubki mnie powypadały teraz ...
Avatar użytkownika
eric
Moderator
Moderator
 
Posty: 1371
Obrazki: 48
Dołączył(a): 04 cze 2011 08:52:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 11
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Piątas » 12 kwi 2016 09:51:34

Zlokalizowałem po masie ;) wszystko działa jak powinno :D

-- Dodano 19 kwi 2016 20:14:13 --

No i myk, przełącznik zajumany ze starego wzmacniacza gitarowego :P Wygląda lepiej niż by to z fabryki wypuścili :P

2826
TERENWIZJA

FRONTERA A Sport 1996 X20XEV B+LPG
Hankook Dynapro MT rt03 31", Lift 3", BodyLift 2"
Avatar użytkownika
Piątas
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 413
Obrazki: 31
Dołączył(a): 07 kwi 2015 15:47:40
Lokalizacja: Inowłódz / Tomaszów Maz.
Województwo: Łódzkie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez ozi777 » 27 maja 2017 18:39:20

Czyli ori czujnik zostawiony a dodatkowa masa pod przekaźnik?
ozi777
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 28
Dołączył(a): 26 cze 2016 20:57:11
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera A 2.3TD Long 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 27 maja 2017 19:49:39

Piątas napisał(a):Zlokalizowałem po masie ;) wszystko działa jak powinno :D

-- Dodano 19 kwi 2016 20:14:13 --

No i myk, przełącznik zajumany ze starego wzmacniacza gitarowego :P Wygląda lepiej niż by to z fabryki wypuścili :P

2826

Jak dla mnie bardziej wyglada jak druciarstwo i prowizorka. :P Nie lepiej wstawic cos takiego?
Obrazek
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez ozi777 » 29 maja 2017 16:27:54

Wrzuci ktoś foto przekaznika tego z zaznaczonym pinem?
ozi777
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 28
Dołączył(a): 26 cze 2016 20:57:11
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera A 2.3TD Long 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Radek » 01 sie 2017 21:34:58

U mnie (2.4) nie zlokalizowałem żadnego czujnika na wężu a przy lampie mam 2 przekaźniki i z obydwu wychodzi więcej niż 2 przewody. Czy ktoś pomoże gdzie szukać tego przewodu do podania masy żeby wentylatory ruszyły?
Załączniki
IMG_20170801_194745.jpg
IMG_20170801_195030.jpg
Radek
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 01 lut 2017 08:02:55
Pochwały: 1
Województwo: Lubelskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez eric » 02 sie 2017 06:20:51

A nie ma przypadkiem w 2.4 visco?
... jakieś śrubki mnie powypadały teraz ...
Avatar użytkownika
eric
Moderator
Moderator
 
Posty: 1371
Obrazki: 48
Dołączył(a): 04 cze 2011 08:52:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 11
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Radek » 02 sie 2017 07:54:32

Jest, i to nowe gdyż poprzednie słabo spinało nawet na mocno rozgrzanym silniku. To coś zmienia w tej kwestii?
Radek
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 01 lut 2017 08:02:55
Pochwały: 1
Województwo: Lubelskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 02 sie 2017 08:10:13

Zmienia o tyle, że elektrycznego wentylatora chłodnicy nie ma, więc trudno go włączyć ;-) A może masz na myśli wentylator(y) klimy? Tylko, że z fotki wynika, ze ich też nie masz, bo nie widać niebieskich przekaźników. Więc co właściwie chcesz włączyć?
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Radek » 02 sie 2017 08:28:00

Dziwię się że zakładasz, że pytam o włączenie elektrycznych wentylatorów nie mając ich i nie potrafiąc nawet ustalić czy takowe posiadam. Można by się obyć bez zbędnego sarkazmu, który jak widzę bardzo często się przewija w postach. Otóż informuję iż posiadam klimatyzację (nawet czasem działa) oraz 2 wentylatory elektryczne na 2 chłodnicy od klimy. Wykonuję prace geodezyjne i często przychodzi mi jechać dość długo na 1-2 polnymi drogami, teraz czeka mnie duża robota w nadchodzącym upale i pomyślałem że może warto by się zabezpieczyć przed przegrzewaniem auta. Ostatnio na starym visco byłem zmuszony awaryjnie spinać je na krótko po kablach żeby nie zagotować auta.
Radek
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 15
Dołączył(a): 01 lut 2017 08:02:55
Pochwały: 1
Województwo: Lubelskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 02 sie 2017 08:57:53

Chłopie, albo masz wisko albo elektryczny wiatrak chłodnicy, bo razem to się nie mieści i nie ma zresztą sensu. Jeśli chcesz włączać ręcznie wiatraki na klimie (te w grillu), to pisz że na klimie, bo wątek dotyczy chłodnicy wody. Nikt tu nie jest wróżką, żeby zgadnąć o co Ci chodzi ani co masz pod maską.

Wiatraki klimy mają swoje przekaźniki (i bezpieczniki). Włącza je niebieski przekaźnik w skrzynce pod maską (oba naraz, jeśli są dwa) i do niego trzeba podpiąć włącznik. Czyli rozmontowujesz skrzynkę, żeby dostać się do gniazd i kabli od spodu i tam znajdujesz obwód cewki przekaźnika (cienkie kable). W niego trzeba się wpiąć równolegle, żeby uzyskać pracę w trybie AUTO/ON. Nie polecam innego, bo jak sobie zrobisz ON/OFF, to ciśnienie wyłączy klimę, jeśli zapomnisz na czas włączyć ręcznie. Zrobienie ON/AUTO/OFF to już dużo więcej kombinacji. Nie pamiętam czy przełącznikiem trzeba podać masę czy napięcie, ale to już sam ustalisz sprawdzając, co jest na kablach po ich wyjęciu z gniazda. Trzeba włącznikiem podać to czego brakuje na ten kabel, który nie jest połączony ani z masą ani z +12V na niepracującej klimie.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez eric » 02 sie 2017 10:59:50

W A 2.2i przekaźnik od klimy sterowany jest plusem. I mieści się po prawej przy chłodnicy.
Odpal auto, załącz klimę i wyciągaj po kolei przekaźniki aż się wiatrak wyłączy.

Jeśli masz sterowany plusem to będzie trzeba wstawić diode (zwykłą, nie LED) aby załączając wiatrak nie włączać klimy tak jak pisze Jacek
Można też pociągnąć 3 przewody do kabiny i wstawić przełącznik trzypozycyjny. Np http://sklep.vega-tronik.eu/images/microprzel/RS103b.jpg
... jakieś śrubki mnie powypadały teraz ...
Avatar użytkownika
eric
Moderator
Moderator
 
Posty: 1371
Obrazki: 48
Dołączył(a): 04 cze 2011 08:52:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 11
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 02 sie 2017 11:05:47

eric napisał(a):W A 2.2i przekaźnik od klimy sterowany jest plusem. I mieści się po lewej przy chłodnicy.
Odpal auto, załącz klimę i wyciągaj po kolei przekaźniki aż się wiatrak wyłączy.

Jeśli masz sterowany plusem to będzie trzeba wstawić diode (zwykłą, nie LED) aby załączając wiatrak nie włączać klimy tak jak pisze Jacek
Można też pociągnąć 3 przewody do kabiny i wstawić przełącznik trzypozycyjny. Np http://sklep.vega-tronik.eu/images/microprzel/RS103b.jpg
Przy lampie jest przekaźnik od wiatraka, ale w skrzynce powinien być niebieski przekaźnik sterujący tym przekaźnikiem i tam jest u mnie podpięte sterowanie z klimy (a raczej było, bo klimę wyrzuciłem, zostały tylko wiatraki jako wspomaganie chłodzenia wody).

A dioda może być LED, bo to też dioda ;-)
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 02 sie 2017 11:39:55

Spokojnie Jerzy :D Kolega nie jest idiota, chce wykorzystac wentylatory klimatyzacji do wspomagania przeplywu powietrza przez chłodnice. Wiec ta sama metoda i ta sama przyczyna. Co za roznica ktory wentylator bedzie podpinac? Pytanie w 100% pasuje do tego wątku.
Zdecydowanie zgadzam sie z sugestia zeby zastosowac wylacznik w trybie ON/AUTO. To jedyne bezpieczne podlaczenie i dajace pelna niezbedna funkcjonalnosc.

LED calkowicie NIE moze byc uzyty jako dioda zaporowa, przepuszczajaca prad tylko w jedna strone, bo primo ma duzy spadke napiecia, secundo juz przy bardzo malym pradzie wstecznym ulega przebiciu i zniszczeniu. Zwykla dioda krzemowa o parametrach 400-1000V/5A powinna byc odpowiednia. np. BY550-600, BY550-1000 itp. Cena za sztuke to w hurcie ok 0,60zł, wiec w sklepie moze kosztowac 1,50zł, ale to dalej prawie nic.

Natomiast moim zdaniem lepiej wpiac sie prosot w przekaznik pod lampa, a nie w skrzynce bezpieczników. W ten spsosob nie trzeba dawac diody, bo wpinamy sie w przewody sterownicze od samego wentylatora, a nie do glownego przekaznika sterujacego praca calej klimy wiec rowniez sprezarki.
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 02 sie 2017 12:01:05

Jake napisał(a):LED calkowicie NIE moze byc uzyty jako dioda zaporowa, przepuszczajaca prad tylko w jedna strone, bo primo ma duzy spadke napiecia, secundo juz przy bardzo malym pradzie wstecznym ulega przebiciu i zniszczeniu. Zwykla dioda krzemowa o parametrach 400-1000V/5A powinna byc odpowiednia. np. BY550-600, BY550-1000 itp. Cena za sztuke to w hurcie ok 0,60zł, wiec w sklepie moze kosztowac 1,50zł, ale to dalej prawie nic.
No wiadomo, że dioda z pilota nie wystarczy, ale w ogólności świecić by mogła, choć tak jak piszesz szkoda na to energii a przy tej mocy byłaby droga. A tak poza tematem, to znasz jakieś LED 12V z 3mm główką, które nie padają jak muchy po zastosowaniu w samochodowych włącznikach zamiast żaróweczek 1.2W?
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 02 sie 2017 13:05:10

Oj to w czasach zalania chińską tandeta to jest dosc trudny temat znalezc cos bardziej odpornego. Ale nie ma tez tragedii, te LEDy nie sa takim znowu chłamem, diode LED zabijaja glownie zbyt wysoki prad = zbyt wysokie napiecie w stosunku do oporu wew. diody. Kazdy LED wymaga rezystora ograniczajacego liczonego ze wzoru U obwodu - U spadkowe diody / pozadany prad (zwykle 0,02A) = potrzebna rezystancja opornika. Jesli dasz 10-20% wiekszy opornik, zmniejszysz prad plynacy przez diode, spadnie troche jasnosc, ale zywotnosc powinna byc wieksza. Pytanie tylko czy jest tam tyle miejsca, by byla mozliwosc wciesniecia tam opornika? LEDy na 12V to tak naprawde zwykle LEDy ze zintgrowanym w strukturze opornikiem i tu juz nie mozemy tej wartosci zmienic niestety...
Warto tez sprawdzic czy nie mamy w instalacji naglych skoków napiecia bo to jest cos co tez lubi wywolywac uszkodzenia.
Z dobrych patentów ja stosowałem zwykle kolorowe zarowki na 14V, od wymiany jeszcze zadna mi sie nie przepaliła.
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Następna strona

Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości