Strona 1 z 2

[All] Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 12 lis 2019 07:37:35
przez Paweł32
Witam, przy okazji prób rozwiązania problemu z inną usterka zajrzałem do zbiorniczka z płynem chłodzącym. I szok! Zalewałem niebieskawym płynem, a teraz ujrzałem tam płyn w kolorze "ciemnej kawy z mlekiem". Taki jakiś rdzawy, barwiący wszystko na rdzawy kolor. Kawałkiem szmatki spróbowałem wytrzeć wewnątrz ścianki zbiorniczka wyrównawczego i po ich wyjęciu okazały się być pokryte czymś w rodzaju rdzy. Taki był tego kolor. Nie mam pojęcia co to może być. Przecież chłodnica jest aluminiowa. No i cały czas jest wypełniona płynem. pozdrawiam
ps
może dodam, że tą inną usterką jest to, że auto nie chce odpalić. nawet na samostarcie.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 12 lis 2019 08:49:31
przez jrzeuski
To błoto to nie rdza tylko pewnie olej, bo masz dmuchniętą uszczelkę pod głowicą.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 12 lis 2019 10:21:19
przez Paweł32
Z grubsza też tak myślę. Ale olej jest czysty. Nie ma śladów wody, płynu w oleju. Na silniku nie widać wycieków. Poza tym nie ubywa oleju. I jeszcze jedno, czy może to być powodem tego, że silnik nie chce odpalić?
ps
piszę zresztą o tym w dziale, diesle, 2.2 dti
pozdrawiam

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 12 lis 2019 10:28:39
przez jrzeuski
Sprawdź mu kompresję, to się wyjaśni czy z tego powodu nie pali. Jeśli pęknięcie uszczelki jest pomiędzy kanałem olejowym a wodnym to woda do oleju nie wejdzie tylko olej do wody, bo ciśnienie oleju jest większe niż wody.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 13 lis 2019 00:41:44
przez Jake
Jak ktos lał wode a nie plyn, to normalne ze w ukladzie chłodzenia bedziesz miec rdzawy szlam. Tez tak mialem w swojej Frocie.
W razie czego polecam czyszczenie:
https://www.youtube.com/watch?v=s--5ft5YiHg

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 15 lis 2019 09:25:19
przez przemekcrx
Dokładnie jak ktoś jeżdzi na wodzie odkłada się kamień i rdza ,ciężko wytępić rdzawy nalot z węży i układu chłodzenia , płukanki pomagają , ale trzeba troszkę czasu i kasy...

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 16 lis 2019 14:13:54
przez Paweł32
Nigdy nie lałem wody !!!
Ale wracając do sena sprawy, to nie jest olej! Diagnoza mechanika, który oglądał auto! Stwierdził, że to wygląda jak rdza. Kazał przemyć/przepłukać układ i zalać nowym płynem. Wziąłem się dzisiaj za płukanie. Spuściłem "zupę", wlałem płukankę i wodę. I ... wlałem tylko ledwo 5 litrów wody, a powinienem niemal 8 litrów wlać. Co, gdzie, jak dlaczego tak się dzieje?
I drugie, patrząc od atrapy, mam 3 chłodnice: pierwsza, najmniejsza - zapewne od klimatyzacji sądząc po dochodzących do niej przewodach od klimatyzacji, druga - NIE WIEM, a trzecia chłodzi silnik. Do czego jest ta środkowa chłodnica.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 16 lis 2019 18:17:32
przez jrzeuski
Intercooler, czyli chłodnica powietrza z turbiny.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 16 lis 2019 18:30:13
przez Paweł32
Dziękuję. Jedno wiem więcej. Ale te nieszczęsne nie mieszczące się 3 litry płynu chłodzącego. Gdzie szukać tego przyczyny?

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 16 lis 2019 19:14:33
przez jrzeuski
A spuściłeś ile? Coś na pewno zostało w układzie.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 16 lis 2019 19:24:23
przez Paweł32
Spuściłem na pewno wszystko. Przedmuchałem układ powietrzem i nic już nie wypłynęło. No i nic nie blokowało w czasie przedmuchiwania.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 17 lis 2019 06:44:02
przez Jake
Paweł32 napisał(a):Nigdy nie lałem wody !!!

I masz ja od nowosci? :P Moze Ty nie lales wody, ale ktorys z pieciu (pietnastu) poprzednich wlascicieli lał. ;P Standard w >20 letnim aucie z dluga historia.
Paweł32 napisał(a):Spuściłem na pewno wszystko. Przedmuchałem układ powietrzem i nic już nie wypłynęło. No i nic nie blokowało w czasie przedmuchiwania.

Plyn to nie tylko to co w chlodnicy i w bloku. Doloz do tego pojemnosc wezy, nagrzewnicy, chlodzenie turbiny, rury od termostatu, zbiornik wyrównawczy etc. Nie da sie spuscic 100%. Wlej tyle ile trzeba zeby był full w chlodnicy, odpowietrz uklad, sprawdz czy ubyło, jesli tak - dolej, sprawdz czy nagrzewnica ladnie grzeje - gotowe.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 17 lis 2019 10:21:18
przez Paweł32
Auto przyjechało z Francji w 2005, ja kupiłem w 2006. Pierwszy raz wymieniłem płyn w 2017! ;) Wcześniej nieco dolewałem borygo. Ogrzewanie było wręcz doskonałe, po około 1,5 kilometra w kabinie było ciepło. Po wymianie płynu w 2017 wlałem tylko 5 litrów(podobnie jak teraz), wypuszczając około 8 litrów. Ogrzewanie jest o niebo gorsze niż przed pierwszą i wczorajszą wymianą. Przypuszczałem, że coś jest z nagrzewnicą. Właśnie teraz wychodzę by spróbować to - nagrzewnica - zrobić.
dziękuję, pozdrawiam
ps
co z tym odpowietrzaniem? jak to zrobić?
dopisek:
poznałem układ chłodzenia, znalazłem nagrzewnicę i przewody od- i do- niej prowadzące. Kwestią nadal dla mnie nieznaną jest sposób odpowietrzania - poza włączeniem silnika i pracą pompy wody!
dopisek 2:
do czego służy element elektryczny w zbiorniczku wyrównawczym?

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 17 lis 2019 17:15:58
przez jrzeuski
Paweł32 napisał(a):poznałem układ chłodzenia, znalazłem nagrzewnicę i przewody od- i do- niej prowadzące. Kwestią nadal dla mnie nieznaną jest sposób odpowietrzania - poza włączeniem silnika i pracą pompy wody!
No i słusznie wykoncypowałeś. Pompa musi przepchać wszystkie bąble powietrzne do zbiorniczka wyrównawczego. A do tego potrzeba czasu i obrotów.
o czego służy element elektryczny w zbiorniczku wyrównawczym?
To czujnik poziomu płynu i wywali Ci komunikat na wyświetlaczu jak będzie mało. O ile w ogóle działa, bo różnie z tym bywa.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 17 lis 2019 18:24:00
przez Paweł32
No to jedno wiem na pewno, dlaczego miałem wiosną na wyświetlaczu napis: liquid refroidis. :beer: Dzięki za wyjaśnienia.
Co do reszty, dzisiaj porozpinałem wszystkie przewody chłodzące, a jutro od rana będę zalewał na nowo układ. Po przepłukaniu najpierw wszystkiego po kolei.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 17 lis 2019 20:23:33
przez Jake
Paweł32 napisał(a):No to jedno wiem na pewno, dlaczego miałem wiosną na wyświetlaczu napis: liquid refroidis. :beer: Dzięki za wyjaśnienia.
Co do reszty, dzisiaj porozpinałem wszystkie przewody chłodzące, a jutro od rana będę zalewał na nowo układ. Po przepłukaniu najpierw wszystkiego po kolei.

Zwykle warto zalac plyn woda destylowana z odkamieniaczem i troche pojezdzic - to rozmiekczy i oderwie mieszanke rdzy i kamienia tu i ówdzie i wiecej wypłuczesz niz tylko wymieniajac jedno na drugie.
Poza tym, nie warto rozpinac, bo najlepiej sie uklad plucze jak silnik chodzi (cieplo, ruch plynu przez pompe).
Polecam skorzystac ze sposobu pokazanym w filmiku ktory zalinkowalem.

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 17 lis 2019 23:14:57
przez Paweł32
Płukanie i mycie układu to ja zrobiłem wczoraj. A powodem było, jak w tytule i to, że weszło tylko 5 litrów płynu, zamiast 8! Więc szukam powodów dlaczego tak się zdarzyło. I mam nadzieję, że jutro będę już wiedział.

-- Dodano 18 lis 2019 11:49:49 --

Przepłukałem dzisiaj jeszcze raz wszystko, cały układ. Lałem do każdego przewodu. Pozakładałem na swoje miejsce wszystkie węże, wężyki, etc i wlałem 5 litrów płynu . Gdzie jest miejsce na te nie wlane 3 litry ???
ps
jutro jadę na wymianę świec, poproszę majstra, niech on to wszystko sprawdzi, bo inaczej trafi mnie ...

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 18 lis 2019 14:20:14
przez Jake
Paweł32 napisał(a):Płukanie i mycie układu to ja zrobiłem wczoraj. A powodem było, jak w tytule i to, że weszło tylko 5 litrów płynu, zamiast 8! Więc szukam powodów dlaczego tak się zdarzyło. I mam nadzieję, że jutro będę już wiedział.

-- Dodano 18 lis 2019 11:49:49 --

Przepłukałem dzisiaj jeszcze raz wszystko, cały układ. Lałem do każdego przewodu. Pozakładałem na swoje miejsce wszystkie węże, wężyki, etc i wlałem 5 litrów płynu . Gdzie jest miejsce na te nie wlane 3 litry ???
ps
jutro jadę na wymianę świec, poproszę majstra, niech on to wszystko sprawdzi, bo inaczej trafi mnie ...

Nie wiem czemu tak sie upierasz zeby wlac konkretna pojemnosc. Istotnym jest by po odpowietzeniu poziom plynu był zgodny ze wskazaniem na zbiorniczku wyrownawczym i/lub pod korek na chlodnicy (bo w B chyba jest). Skad masz dane o 8litrach plynu? Czy probowales w jakis sposob spuszczac plyn z bloku silnika az do samego dolu? Nie wiem czy sa tam jakies dedykowan korki spustowe ktore pozwalaja osuszyc go do zera?

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 18 lis 2019 14:53:02
przez Semir
Może termostat blokuje spuszczenie całości a potem napełnienie

Re: Brązowy, rdzawy płyn w chłodnicy.

PostNapisane: 19 lis 2019 10:44:40
przez Paweł32
Nie wiem czemu tak sie upierasz zeby wlac konkretna pojemnosc. Istotnym jest by po odpowietzeniu poziom plynu był zgodny ze wskazaniem na zbiorniczku wyrownawczym i/lub pod korek na chlodnicy (bo w B chyba jest). Skad masz dane o 8litrach plynu? Czy probowales w jakis sposob spuszczac plyn z bloku silnika az do samego dolu? Nie wiem czy sa tam jakies dedykowan korki spustowe ktore pozwalaja osuszyc go do zera?

Tyle zlałem już przy pierwszej wymianie. I tyle wskazuje instrukcja do B. Skoro tyle spłynęło, więc i tyle winno zostać wlane! I nie ważne jest czy coś zostało czy nie.
Dół chłodnicy i "trójnik" z przewodami odprowadzającymi gorący płyn do chłodnicy, a z nim i kranik spustowy jest poniżej bloku silnika. Dzisiaj odstawiłem auto do wymiany świec. I powiedziałem o moim kłopocie z płynem. Odezwę się po odbiorze od mechanika.
ps
w B nie ma korka na chłodnicy.
Może termostat blokuje spuszczenie całości a potem napełnienie

W jaki sposób, skoro spłynęło 8 litrów a daje się wlać tylko 5?
pozdrawiam