Witamy !



[All] Klimatyzacja

Re: Klimatyzacja?

Postprzez wiini » 16 lip 2009 11:13:52

jrzeuski napisał(a): Po przekroczeniu ciśnienia/temperatury granicznej włączają się oba wentylatory naraz. Tak ma być czy może ktoś przed mną grzebał?



U mnie też oba wentylatory włączają się jednocześnie ,więc chyba tak ma być :)
wiini
Starszy Bywalec
Starszy Bywalec
 
Posty: 160
Dołączył(a): 02 sie 2007 08:10:19
Lokalizacja: Zielona Góra
Pochwały: 1
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez tajnos » 16 lip 2009 18:14:34

u mnie jeden
tajnos
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez ADAM SP3WXO » 16 lip 2009 22:13:11

U mnie, przy włączonej klimatyzacji, włączają się dwa wentylatory, ale pracują na wolniejszych obrotach. Dopiero gdy ciśnienie wzrośnie włącza się drugi bieg wentylatorów.
ADAM SP3WXO
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez tajnos » 17 lip 2009 13:27:42

u mnie przy wiekszym cisnieniu zalacza sie drugi wentylator
tajnos
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez maju » 18 lip 2009 19:54:26

Trochę późno ale napisze, może się komuś przyda.
jrzeuski napisał(a):W zeszłym roku pojawił się dziwny odgłos z prawej strony cockpitu. Coś pomiędzy sykiem a cichym gwizdem. Tylko wówczas, gdy klima była uaktywniona przez przekaźnik. Ale ponieważ klima chłodziła wnętrze, to uznałem, że to nic istotnego [...]
Zatem ten dźwięk pochodzi z parownika, ale przecież tam nie ma żadnych ruchomych elementów, no nie? Wydedukowałem z tego, że albo jest tam jakaś dziura i to przez nią uchodzi ciśnienie albo jest za mało płynu i przemiana zachodzi w sposób turbulentny. Tak na chłopski rozum jakby była dziura to już dawno instalacja byłaby pusta i bez ciśnienia, więc syk powinien ustać. Poza tym coś powinno być poplamione i chyba jakiś chemiczny zapach bym poczuł, nie? A tymczasem jest tylko ten dźwięk i wciąż identyczny. Ktoś ma/miał taki objaw i wie co jest grane?

W instalacji chłodniczej jest również element dławiący czyli najczęściej termostatyczny zawór rozprężny, który jest umieszczony tuz przed parowaczem/chłodnicą. Do zaworu dochodzi freon pod wysokim ciśnieniem w postaci cieczy. Na zaworze następuje rozprężanie i to może się wiązać z różnymi ciekawymi odgłosami. Zależą one od wielu czynników, również od stopnia napełnienia instalacji freonem.
Freon nie ma zapachu więc nie da się go wyczuć na nos. To co ludzie często czują z instalacji chłodniczych to zapachy pochodzące od oleju i tego co z nim się stało.

jrzeuski napisał(a):Jeżeli jest dziura, to nabicie klimy będzie tylko stratą pieniędzy. Czy w domowych warunkach można jakoś sprawdzić szczelność instalacji? Nawet kosztem upuszczenia trochę środka chłodniczego, bo i tak nabijanie instalacji mnie nie ominie.

Szukanie nieszczelności:
- znacznik do oleju, szukasz wówczas kolorowych plam w świetle UV
- czujnik freonu, elektroniczny
- napełnienie instalacji gazem obojętnym (azot) na wysokie ciśnienie i szukanie na słuch lub pianę
jrzeuski napisał(a):Na rurkach pod maską są jakby dwa zawory z dziurką na górze. Nie próbowałem ich odkręcać, ale dałoby to coś? One służą do napełniania/czyszczenia instalacji?

Są dwa podłączenia na wysokim i niskim ciśnieniu, w praktyce wystarczyłby tylko jeden na niskim.
jrzeuski napisał(a):czy przewody klimy powinny być zimne/ciepłe w czasie pracy? Które? Czy obieg jest w prawo czy w lewo, tzn. sprężarka-chłodnica-skraplacz-parownik-sprężarka czy odwrotnie? Moja wiedza z fizyki mówi mi, że to pierwsze. Jeśli tak to gaz jest tylko na odcinku parownik-sprężarka a w pozostałej części instalacji powinna być ciecz, czyli po poluzowaniu zaworu przed parownikiem powinno coś siknąć a za parownikiem powinno syczeć. Czy taki test by coś mi dał w kwestii diagnozy układu?

Sprężarka spręża freon (gaz) i tłoczy go do skraplacza (ciepły wymiennik), ta rurka będzie gorąca, panuje tu wysokie ciśnienie.
W skraplaczu gaz zamienia się w ciecz i w takiej postaci trafia do zaworu rozprężnego przed chłodnicą (parowaczem), ta rurka jest ciepła (zależy od temp zewnętrznej czyli od tego jak dobrze skraplacz daje radę schłodzić), panuje tu wysokie ciśnienie.
Od parowacza (chłodnicy) do sprężarki płynie gaz pod niskim ciśnieniem, ta rurka jest zimna.

Przed parowaczem jest ciecz więc w razie poluzowania siknie cieczą lecz będzie ona natychmiast odparowywać i możną się poparzyć (odmrozić).
Zdiagnozować układ można tylko go oglądając, dotykając i nasłuchując ale trzeba wiedzieć co i jak. Nie zawsze będzie to dokładna diagnoza ze względu na ograniczony dostęp do ważnych elementów, ale z grubsza da radę coś powiedzieć.

jrzeuski napisał(a):Czy można kupić środek do samodzielnego nabicia klimy "na próbę" zanim się wyda kupę kasy w serwisie na poszukiwanie powodu niedziałania?

Azot techniczny.
Ale aby go wbić potrzeba wąż z manometrem i końcówką samochodową. Na każde ciśnienie (przyłącze) jest inna końcówka.
Bezpiecznie jest wbijać do ciśnienia nie wyższego niż panuje w instalacji, dla R134a to około 15 bar.
Avatar użytkownika
maju
Admin
Admin
 
Posty: 599
Obrazki: 0
Dołączył(a): 20 wrz 2007 09:38:57
Lokalizacja: Wrocław
Pochwały: 1
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Radzio » 06 kwi 2010 19:52:34

Odświeżę temat przed zbliżającymi się upałami :D Czy wie ktoś ile jest sztuk czujników (presostatów) na obwodzie klimatyzacji? Ja dzisiaj szukałem znalazłem jeden z trzema przewodami na filtrze odwadniaczu po prawej stronie skraplacza(patrząc od przodu auta) po lewej stronie znalazłem nie podłączoną wtyczkę z dwoma przewodami czarny i niebiesko-czerwony nie wiem do czego służy podejżewam że do jakiegoś presostatu ale nic tam nie znalazłem. Pozdrawiam
Radzio
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez maju » 21 kwi 2010 22:48:43

W każdej instalacji chłodniczej powinny być min. dwa presostaty i również tyle widziałem zawsze w klimach samochodowych.
Koło filtra to będzie pres HP (wysokiego ciśnienia), który powinien wyłączać układ przy zbyt wysokim HP i włączać wentylator skraplacza kiedy trzeba.
Presostat LP (niskiego ciśnienia) ma wyłączać sprężarkę i musi być zamontowany między parowaczem we wnętrzu pojazdu i sprężarką
Avatar użytkownika
maju
Admin
Admin
 
Posty: 599
Obrazki: 0
Dołączył(a): 20 wrz 2007 09:38:57
Lokalizacja: Wrocław
Pochwały: 1
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez Radzio » 23 kwi 2010 06:09:08

No nie do końca tak jest. W osobówkach ze wzgl na na minimalizację wszystkiego jest zamontowany tylko HP i LP ale spotkałem też auta z oddzielnym presem dla wentyl skraplacza Frotki nigdy nie robiłem a w moim przypadku jest tak, że po lewej stronie wymiennika jest wolna wtyczka od instalacji el. podejrzewam że jest ona albo od HP albo od regulatora stawiałbym na to drugie ponieważ wentylator mi się nie włącza.
Radzio
 

Frota 2.5 TDS 1996r z klima LONG - problem z przodem i klima

Postprzez jendrekwe » 15 maja 2010 16:37:30

Szukam kogos z takim autkiem kogos kto mieszka najlepiej w Krakowie albo w Wieliczce poniewaz mam problem z przodem auta. Cala historia zaczyna sie kiedy zauwazylem ze autko było bite .. I jak wiadomo zaczynaja sie wtedy schody.. i caly przod nie zgrywa sie dobrze i jeszcze chcialbym zobaczyc jak tam leca przewody od klimy bo jak sie dzisiaj po rozkreceniu okazalo nie ma 1?moze wiecej nie wiem dokladnie.. Jesli jest ktos z okolic to prosilbym o kontakt.
Tel: 511158213

Pozdrawiam
Kamil
jendrekwe
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez DAN » 23 maja 2010 23:14:36

Jaśniej jendrekwe

Niedawno rozgryzałem sprawę Klimy w swoim aucie wiec mogę co nieco pomóc ale opisz co jest nie tak zdjęcia instalacji mogę ci przesłać na maila - jak idą kable etc.

Pozdrawiam
Daniel
Frontera 2.2 16V benzyna + Tylny most z LSD + LPG Autronic AL700 - Reduktor Tomasetto 140hp - Opony BRIDGESTONE DULER A/T
Avatar użytkownika
DAN
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 97
Dołączył(a): 07 mar 2009 16:28:40
Lokalizacja: Kujawsko-Pomorskie
Pochwały: 1
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez przemekcrx » 02 lip 2010 07:24:21

Witam
Gdzie wam się skrapla woda od klimy???????u mnie gdzieś pod spodem w okolicy skrzyni biegów,zastanawiam się czy nie powinien być tam jakiś wężyk, by odprowadzał wodę,czy to tak ma być ….
Frota 3.2 V6
Avatar użytkownika
przemekcrx
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1443
Obrazki: 1
Dołączył(a): 29 lip 2009 19:22:40
Lokalizacja: poland
Pochwały: 7
Województwo: nie mieszkam w Polsce
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 02 lip 2010 07:43:07

U mnie też się leje z tyłu silnika. Jeszcze nie doszedłem skąd dokładnie. Możliwe, że ze sprężarki?
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez przemekcrx » 02 lip 2010 10:52:56

jrzeuski napisał(a):U mnie też się leje z tyłu silnika. Jeszcze nie doszedłem skąd dokładnie. Możliwe, że ze sprężarki?


Raczej nie bo sprężarka jest z przodu przy chłodnicy...
A woda leci jak zaobserwowałem jak trzyma nogi pasażer,koło ramy..
Frota 3.2 V6
Avatar użytkownika
przemekcrx
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1443
Obrazki: 1
Dołączył(a): 29 lip 2009 19:22:40
Lokalizacja: poland
Pochwały: 7
Województwo: nie mieszkam w Polsce
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 02 lip 2010 10:56:34

U mnie sprężarka jest pod pompą hamulcową, przy ramie.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez konik » 03 lip 2010 01:02:43

Woda która wycieka z klimy, to nic innego jak wilgoć z powietrza która skrapla się na zimnym parowniku (podobnie jak wilgotne powietrze na zimnej szklance piwa :beer: ) Parownik umieszczony jest we wnętrzu pojazdu pomiędzy wentylatorem a nagrzewnica. Woda ścieka otworem w obudowie parownika. W wypadku zapchania tegoż otworka (nie wiem jak we frocie ale w większości aut) leci na nogi pasażera
Avatar użytkownika
konik
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1161
Obrazki: 3
Dołączył(a): 15 lut 2008 22:06:24
Lokalizacja: Starogard Gdański
Pochwały: 5
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Klimatyzacja?

Postprzez rey » 17 lip 2010 16:06:26

Witam, jechałem dzisiaj z Krakowa i przy predkosci ok140 km
klima włączona na ful i w pewnym momencie temp. podskoczyła
mi do setki dodam że na zewnątrz było 35 st.
Po wyłączeniu klimy temp. spadła do normy tj.ok 90st
po ponownym włączeniu klimy znowu to samo.
Gdy zwolniłem do 80 to juz sie to nie działo.
Miał ktoś już takie objawy?
Tak na marginesie po tygodniu stania frotki
na słońcu w Zakopanem pękła mi przednia szyba
nie wie ktoś ile mnie to będzie kosztować?

frotka 2,2 dti 2000rok
rey
 

Re: Klimatyzacja?

Postprzez kasalka » 17 lip 2010 18:19:51

Taki wzrost temperatury to wg mnie normalna sprawa. Też tak mi się dzieje teraz w upały. Dlaczego normalne: ponieważ termostat, pompę i czujnik wymienone, a chłodnica przeczyszczona. Termostat ma pełne otwarcie przy 107 stopniach. Chociaż podejrzewam że przyczyna może tkwić w niskim stanie czynnika chłodzącego przez co cały czas pracuje sprężarka, a chłodnica klimy nagrzewa się do dość wysokich temperatur. Mimo wszystko wygląda że tak ma być temperatura dojdzie do setki i dalej stoi w miejscu.
pier...e konwenanse
Pozdrawiam Łukasz
Avatar użytkownika
kasalka
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 432
Obrazki: 18
Dołączył(a): 30 maja 2008 22:20:52
Lokalizacja: Stara Wieś
Pochwały: 2
Województwo: Świętokrzyskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Klimatyzacja?

Postprzez jrzeuski » 17 lip 2010 18:27:43

Chłodnica klimy jest przed chłodnicą wody zatem ta druga odbiera ciepło od pierwszej. Dlatego wskaźnik temperatury silnika pokazuje więcej, gdy działa klima. O ile chłodnica wody jest w pełni sprawna, to nie ma się czym przejmować, bo producent przewidział taki efekt.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez FROTERKA » 19 lip 2010 10:23:43

rey napisał(a):pękła mi przednia szyba
nie wie ktoś ile mnie to będzie kosztować?


Wie. :) Wszystko jest na forum-> szukaj.
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Klimatyzacja?

Postprzez rey » 20 lip 2010 08:33:17

Dzięki, to znaczy że moge sobie dalej w chłodku
spokojnie śmigać :boss:
rey
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron