Witamy !



[A 2.4] Korek zbiorniczka wyrównawczego

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez jrzeuski » 27 paź 2010 08:58:05

Indian napisał(a):Dał się przedmuchać w obie strony USTAMI? No to chyba nie bardzo. Do środka to i owszem ale na zewnątrz to się nie powinno udać. Ja bym zmienił korek.
Kiedy właśnie na zewnątrz jest łatwiej, bo tak ten korek jest skonstruowany. Sprężyna jest zdrowa, wygląda jak nówka. Grzybek zaworka to samo. Uszczelka nie jest uszkodzona. To co mi da nowy korek?
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez JJKILLER » 27 paź 2010 11:51:43

Jacku, u mnie był zaszlamiony i ani w te, ani wewte nie dało rady dmuchnąć. Wyczyściłem i działa w obie strony idealnie, przestał "prychać" przy odkręcaniu, i silnik się dogrzał. Więc korek na pewno masz sprawny.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Miód jest dla mięczaków , prawdziwi twardziele żują pszczoły
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Avatar użytkownika
JJKILLER
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4204
Obrazki: 13
Dołączył(a): 14 cze 2009 11:40:19
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 35
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez Indian » 27 paź 2010 18:35:56

JJKILLER napisał(a):Jacku, u mnie był zaszlamiony i ani w te, ani wewte nie dało rady dmuchnąć. Wyczyściłem i działa w obie strony idealnie, przestał "prychać" przy odkręcaniu, i silnik się dogrzał. Więc korek na pewno masz sprawny.

Jasne. A napis na korku "high pressure" i "open slowly" jest dla ozdoby, bo taki korek bez napisów jest be. To jest układ ciśnieniowy i podczas normalnej pracy wytwarza się w nim dość duże ciśnienie, które ma zapobiegać wrzeniu płynu w temperaturze powyżej 100st C. Po zgaszeniu silnika nie należy szybko odkręcać korka bo może to doprowadzić do wrzenia całej objętości cieczy i poważnych poparzeń. Właśnie ma "prychać". Jeśli z jakichś powodów w układzie ciśnienie się zwiększy i zaworek "ciśnieniowy" upuści jego nadmiar to podczas stygnięcia objętość cieczy w układzie się zmniejsza i żeby nie zassało węży zaworek "podciśnieniowy" ma się otworzyć i wpuścić nieco powietrza. I właśnie ten zaworek ma się otwierać przy małej różnicy ciśnień. Jazda z niesprawnym korkiem (takim który nie trzyma) może doprowadzić do zapowietrzania układu, płyn się szybciej starzeje i może go ubywać. W dalszym ciągu polecam wymianę korka.
Indian
 

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez JJKILLER » 27 paź 2010 22:55:24

No to żeś mnie Indian teraz "zabił" :shock:
Dziś z ciekawości popatrzyłem u dwóch sąsiadów na osiedlu (A 2.2 16V i A 2.4) jaki oni mają korki i... obaj mają takie same jak Ja, czyli bez tych napisów co podałeś, i w obu można powietrze przy lekkim wysiłku wydmuchnąć, i bez wysiłku wessać. Ten sąsiad od A 2.4 to starszy Pan, który jest pierwszym właścicielem swojej Frotki, i jak twierdzi "nigdy korka nie wymieniał, bo nie było takiej potrzeby". Może w dieslu jest inaczej niż w benzyniakach :?: :roll:
A poza tym to jak układ chłodzenia można zapowietrzyć, bo mi się jeszcze ta sztuka nie udała a mam korek taki jak pisałem od blisko roku. Ba, nawet mi płynu nie ubywa :shock:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Miód jest dla mięczaków , prawdziwi twardziele żują pszczoły
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Avatar użytkownika
JJKILLER
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4204
Obrazki: 13
Dołączył(a): 14 cze 2009 11:40:19
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 35
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez Indian » 28 paź 2010 06:20:05

JJKILLER napisał(a):No to żeś mnie Indian teraz "zabił" :shock:
Dziś z ciekawości popatrzyłem u dwóch sąsiadów na osiedlu (A 2.2 16V i A 2.4) jaki oni mają korki i... obaj mają takie same jak Ja, czyli bez tych napisów co podałeś, i w obu można powietrze przy lekkim wysiłku wydmuchnąć, i bez wysiłku wessać. Ten sąsiad od A 2.4 to starszy Pan, który jest pierwszym właścicielem swojej Frotki, i jak twierdzi "nigdy korka nie wymieniał, bo nie było takiej potrzeby". Może w dieslu jest inaczej niż w benzyniakach :?: :roll:
A poza tym to jak układ chłodzenia można zapowietrzyć, bo mi się jeszcze ta sztuka nie udała a mam korek taki jak pisałem od blisko roku. Ba, nawet mi płynu nie ubywa :shock:

Sorry, nie chciałem Cię "zabić". Silniki diesla "z zasady" lubią wyższą temperaturę i są do tego odpowiednio przygotowane. Gdyby w układzie była czysta woda (lub bardzo stary płyn) to przy 107stC (lub więcej) czyli przy pełnym otwarciu termostatu (co nie oznacza maksymalnej temperatury czynnika chłodzącego -nawet 120stC lub więcej!) domyślasz się co by się stało.... Powstają pęcherze pary i... masz zapowietrzony układ. Oczywiście układ ma się sam odpowietrzyć tylko jak, skoro będą się pojawiały nowe pęcherze pary, a obieg zostanie poważnie zakłócony i nie będzie działał efektywnie. I właśnie dla tego stosuje się układy ciśnieniowe. Zdaje się, że kolega jrzeuski ma 2,5 TDVM więc tam temperatura może być niższa (nietypowo jak na diesla) a układ może działać inaczej niż w 2,2B i 2,4B.
Indian
 

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez jrzeuski » 28 paź 2010 08:59:32

Tak, mam VMa i normalna temperatura jego pracy to okolice pierwszej kreski na wskaźniku (o tej porze roku głównie poniżej niż powyżej). W układzie nie ma ciśnienia (a pompa jest nowa), o czym łatwo się przekonać odkręcając korek w czasie pracy silnika. Kompletne zero reakcji. Żadnych wodotrysków. Za pierwszym razem też mnie to zdziwiło, bo we wszystkich samochodach, z którymi miałem wcześniej do czynienia odkręcenie korka kończyło się oparzeniem ręki i dolewką płynu. Układ chłodzenia we Fronterze jest praktycznie układem otwartym. Inaczej nie byłby samoodpowietrzający się. A napisy ostrzegawcze na korkach są dlatego, że korki są uniwersalne.

Co do pęcherzyków pary, to przypominam, że temperatura wrzenia glikolu przy ciśnieniu atmosferycznym to prawie 200st.C. Zapewne projektant układu chłodzenia we Frotkach o tym wiedział, więc nie zrobił układu ciśnieniowego. Taki układ jest potrzebny tylko przy jeżdżeniu na zwykłej wodzie. Ale skoro Frotka go nie ma to jak w terenie wysadzi nam wąż i będziemy chcieli wrócić do domu o własnych siłach przy pomocy wody z kałuży, to najlepiej wymontować termostat i nie butować silnika w drodze powrotnej :mrgreen:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez Indian » 28 paź 2010 18:19:12

jrzeuski napisał(a):Tak, mam VMa i normalna temperatura jego pracy to okolice pierwszej kreski na wskaźniku (o tej porze roku głównie poniżej niż powyżej). W układzie nie ma ciśnienia (a pompa jest nowa), o czym łatwo się przekonać odkręcając korek w czasie pracy silnika. Kompletne zero reakcji. Żadnych wodotrysków. Za pierwszym razem też mnie to zdziwiło, bo we wszystkich samochodach, z którymi miałem wcześniej do czynienia odkręcenie korka kończyło się oparzeniem ręki i dolewką płynu. Układ chłodzenia we Fronterze jest praktycznie układem otwartym. Inaczej nie byłby samoodpowietrzający się. A napisy ostrzegawcze na korkach są dlatego, że korki są uniwersalne.

Co do pęcherzyków pary, to przypominam, że temperatura wrzenia glikolu przy ciśnieniu atmosferycznym to prawie 200st.C. Zapewne projektant układu chłodzenia we Frotkach o tym wiedział, więc nie zrobił układu ciśnieniowego. Taki układ jest potrzebny tylko przy jeżdżeniu na zwykłej wodzie. Ale skoro Frotka go nie ma to jak w terenie wysadzi nam wąż i będziemy chcieli wrócić do domu o własnych siłach przy pomocy wody z kałuży, to najlepiej wymontować termostat i nie butować silnika w drodze powrotnej :mrgreen:

Nowa pompa, czy stara... to nie pompa wywołuje ciśnienie. Jeśli Twój zaworek da się "wydmuchnąć" ustami to nigdy nie będzie tam ciśnienia. Układ może być ciśnieniowy i sam się odpowietrzać- to nie ma nic do rzeczy. Jeśli ten układ jest układem otwartym (jak twierdzisz) i MA UNIWERSALNY KOREK KTÓRY (jeśli jest sprawny) UTRZYMUJE CIŚNIENIE to..... czy jest to nadal układ otwarty? :boss:
A co do pęcherzyków -skąd się biorą w innych samochodach (i wywala płyn ze zbiorniczka po odkręceniu) jeśli glikol ma temperaturę wrzenia 200stC? Czy to znaczy że czynnik chłodzący ma powyżej 200stC? Jeśli Twój korek jest ok to go nie wymieniaj.
Indian
 

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez jrzeuski » 29 paź 2010 09:11:57

Indian napisał(a):Nowa pompa, czy stara... to nie pompa wywołuje ciśnienie.
Pompa daje pewne ciśnienie jak silnik pracuje, bo inaczej nie byłoby obiegu płynu, ale pewnie masz na myśli bąbelki pary? Tylko zanim one trafią do zbiorniczka i korka muszą przejść przez chłodnicę a wtedy się powinny skroplić. No chyba, że chłodnica niedrożna bądź termostat się zatnie i cały płyn się zagotuje, ale wtedy to i w 100% sprawny korek nie pomoże. Poza tym objętość gorącego płynu jest większa niż zimnego i to wywołuje dodatkowe ciśnienie w układzie zamkniętym.
Jeśli Twój zaworek da się "wydmuchnąć" ustami to nigdy nie będzie tam ciśnienia. Układ może być ciśnieniowy i sam się odpowietrzać- to nie ma nic do rzeczy. Jeśli ten układ jest układem otwartym (jak twierdzisz) i MA UNIWERSALNY KOREK KTÓRY (jeśli jest sprawny) UTRZYMUJE CIŚNIENIE to..... czy jest to nadal układ otwarty? :boss:
Fakt, jak w korku jest dziura to ciśnienie nie ma jak się wytworzyć. Pytanie tylko jakie ciśnienie powinno być. Gdzieś czytałem, że 1.3bar. W korku jest sprężyna i uszczelka i wcale nie tak łatwo go przedmuchać, więc może ciśnienie jest jak trzeba. Nie mam czym tego zmierzyć. Nie da się jednak ukryć, że układ chłodzenia Frotki pracuje sprawnie nawet bez korka a w większości samochodów to niemożliwe choćby z samego faktu, że korek nie jest w najwyższym punkcie układu i pompa będzie wylewać płyn a układ się natychmiast zapowietrzy.
A co do pęcherzyków -skąd się biorą w innych samochodach (i wywala płyn ze zbiorniczka po odkręceniu) jeśli glikol ma temperaturę wrzenia 200stC? Czy to znaczy że czynnik chłodzący ma powyżej 200stC?
Parowanie zachodzi w całym zakresie do temperatury wrzenia a pęcherzyki biorą się pewnie również z faktu, że płyn chłodniczy to nie jest czysty glikol i może zawierać składniki o niższej temperaturze wrzenia.

Fontanna gorącego płynu po rozszczelnieniu układu zamkniętego będącego pod ciśnieniem bierze się z tego, że spadek ciśnienia powoduje spadek temperatury wrzenia a jej przekroczenie zaskutkuje natychmiastowym zawrzeniem płynu w całym układzie. Ciśnienie powstałej pary wypycha wówczas pozostały płyn. We Frocie niczego takiego nigdy nie udało mi się zaobserwować, co sugeruje brak odpowiednio wysokiego ciśnienia bądź temperatury w układzie. Przy odkręcaniu korka słychać krótkie syknięcie, więc pewne nadciśnienie jest. U Ciebie jest jakaś inna reakcja?
Jeśli Twój korek jest ok to go nie wymieniaj.
Nie wiem czy trzyma wystarczająco dobrze czy nie. Nie mam z czym porównać, ale nie wygląda mi na mechanicznie uszkodzony.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez Jedrek_G » 29 paź 2010 22:26:41

@jrzeuski
"Przy odkręcaniu korka słychać krótkie syknięcie, więc pewne nadciśnienie jest."

lub podciśnienie :?
Jedrek_G
 

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez JJKILLER » 30 paź 2010 00:03:26

Jedrek_G napisał(a):@jrzeuski
"Przy odkręcaniu korka słychać krótkie syknięcie, więc pewne nadciśnienie jest."

lub podciśnienie :?

U mnie też jest minimalne "pssyk", nawet po godzinnej "jeździe" w korku ale to nie znaczy że jest tam choćby średnie ciśnienie, to jest tylko równowartość tego co przytrzyma sprężyna w zaworku korka.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Miód jest dla mięczaków , prawdziwi twardziele żują pszczoły
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Avatar użytkownika
JJKILLER
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4204
Obrazki: 13
Dołączył(a): 14 cze 2009 11:40:19
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 35
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez WoJ-CiE » 02 kwi 2011 07:19:58

W swoim korku skróciłem sprężynę zaworka, która po latach straciła część swoich właściwości sprężystych. W ten sposób zaworek się udrożnił, reaguje na niższe ciśnienie i węże "nie robią bokami" od zbyt wysokiego ciśnienia. Moim zdaniem po tym zabiegu układ chłodzenia pracuje bardziej kulturalnie, nie ubywa płynu chłodniczego.
WoJ-CiE
 

Re: Korek zbiorniczka wyrównawczego

Postprzez nesfor » 27 lip 2011 08:35:52

A jak wyglada sprawa koreczkow w silnikach 3.2 z FrotB ? Ja mam taki jakis dziwny korek z wezykiem ?

Edit :
Juz wiem, w moim zbiorniczku spadla rurka z korka przez ktora plyn powraca do chlodnicy, a sam plyn uzupelnia sie bezposrednio do chlodnicy ... jakie to nie oplowskie :D
Opel Frontera B long 3.2 2000 LPG
Avatar użytkownika
nesfor
Starszy Maniak
Starszy Maniak
 
Posty: 503
Obrazki: 2
Dołączył(a): 07 maja 2010 10:28:47
Lokalizacja: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Poprzednia strona

Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron